Wat is er nieuw

Verhuizen

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
24
Goedemiddag,

Wij gaan binnenkort verhuizen en nu vroeg ik mij af hoe ik het beste het aquarium kan verhuizen. Ik weet dat de bacteriën voornamelijk in de pomp en het zand zitten, maar ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik het beste met het water kan doen. Kan ik de bak opnieuw vullen met kraanwater en op temperatuur laten komen, dat water is harder, of kan ik beter het water zoveel mogelijk mee proberen te nemen dmv jerrycans te kopen oid. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb voor de vissen een piepschuim doos geregeld, dus de temperatuur zal voor even wel redelijk gelijk blijven. Ph waarde zal weinig verschillen. Vissen die erin zitten zijn: rasbora galaxy, otocinclus, dwerggourami, corydora habrosus en boraras Brigittae

Ik ben ook onlangs verhuisd, weliswaar met een geheel nieuw aquarium, maar mijn oude aquarium (zonder vissen) is naar mijn schoonzus gegaan. Ik had het water afgeheveld, de bodem vochtig met planten erin laten zitten en het filter met water er in meegegeven. Zij heeft thuis de boel weer opgebouwd en er nieuw water op temperatuur in gedaan. Ze heeft er ook direct vissen vanuit een kleiner aquarium ingezet. Ik heb haar niet gehoord over problemen en toen ik daar onlangs was stond de bak er goed bij.

Hoe groot is de te verhuizen bak?

En verhuis je ver? Anders kun je met een jerrycan heen en weer rijden?

Opzich zit in het water weinig wat nuttig is maar ja als het kraanwater veel verschilt met je huidige water dan is het misschien zinvol om (een deel) mee te nemen.

Dat moet wel goed komen hoor. 🙂 Ik zou gewoon van je nieuwe kraanwater uitgaan. Water ongeveer op temperatuur brengen en hopsakee, de vissen erin gooien. Een korte en soepele verhuizing is voor je vissen van groter belang dan de precieze waterwaarden waarin ze terechtkomen.

Dat moet wel goed komen hoor. 🙂 Ik zou gewoon van je nieuwe kraanwater uitgaan. Water ongeveer op temperatuur brengen en hopsakee, de vissen erin gooien. Een korte en soepele verhuizing is voor je vissen van groter belang dan de precieze waterwaarden waarin ze terechtkomen.
Ook als je in je nieuwe huis een zoutwater hebt klaar gezet?

Vraag het voor een vriend.

Ook als je in je nieuwe huis een zoutwater hebt klaar gezet?

Vraag het voor een vriend.
Ook dan! 🤣 Als je vissen dan gezouten zijn hoef je ze alleen nog met uitjes te bestrooien.

Dus gewoon met kraanwater vullen en dit alvast klaar zetten zodat het beetje op temperatuur kan komen? En dan maar rustig de tijd nemen om ze te laten wennen aan het water?

Doet dan nieuwe water maar ook flink ontluchten voor of tijdens bijvullen, dat voor slijmhuid en kieuwtjes.
Je kunt het waarnemen bij een grote verversing dat er luchtbelletjes op de vissen en op alles gaan plakken.
Het betreft gedecomprimeerde stikstof doordat ons tapwater onder hoge druk geleverd wordt, zoals duikers niet snel kunnen opstijgen ong.
Die stikstofbelletjes nemen de plaats in de kiewen waar ze zuurstof op moeten nemen.
Daarom is mijn mening dat bij zo een verhuizing met bijkomende stress voor je bewoners er dan wel wat initieerende waterbehandeling bij toegepast hoort.
Toen ik klein was heette dat flesje aquasafe, tegenwoordig vast onder de noemer waterbehandelaar.
Daar hoef je niet te overdrijven mee, zeker niet ik heb geen aandelen in niets😋

Dus gewoon met kraanwater vullen en dit alvast klaar zetten zodat het beetje op temperatuur kan komen? En dan maar rustig de tijd nemen om ze te laten wennen aan het water?
Ik zou de moeite van het overwennen niet nemen. Vissen komen in de natuur sterk wisselende omstandigheden tegen, die kunnen best wat hebben. Tenzij er echt extreme waarden uit je kraan komen (in NL wettelijk eigenlijk niet mogelijk) maakt het niet uit allemaal.

Doet dan nieuwe water maar ook flink ontluchten voor of tijdens bijvullen, dat voor slijmhuid en kieuwtjes.
Je kunt het waarnemen bij een grote verversing dat er luchtbelletjes op de vissen en op alles gaan plakken.
Het betreft gedecomprimeerde stikstof doordat ons tapwater onder hoge druk geleverd wordt, zoals duikers niet snel kunnen opstijgen ong.
Die stikstofbelletjes nemen de plaats in de kiewen waar ze zuurstof op moeten nemen.
Daarom is mijn mening dat bij zo een verhuizing met bijkomende stress voor je bewoners er dan wel wat initieerende waterbehandeling bij toegepast hoort.
Toen ik klein was heette dat flesje aquasafe, tegenwoordig vast onder de noemer waterbehandelaar.
Daar hoef je niet te overdrijven mee, zeker niet ik heb geen aandelen in niets😋
Bij gebruik van (met name koud) kraanwater kan door verschillen in temperatuur en druk inderdaad wat van het opgeloste gas vrijkomen. Op welke manier zouden de luchtbelletjes die vervolgens ontstaan een vis in de problemen moeten brengen? 🙃 Niet om bijdehand te doen, maar ik heb nog nooit gehoord van luchtbubbels die de kieuwen van een vis komen blokkeren. Een flesje waterbehandelaar gaat ook niet zoveel doen ben ik bang. Al gun ik je heus dat je zoiets met een goed gevoel in je aquariumkast hebt staan.

Je kan het water versneld ontluchten door het met een harde straal via een douche kop in een emmer te spuiten dan ben je 80% al kwijt.
en nevel plantenspuit werkt nog beter maar die heeft lang niet iedereen

Sorry maar met bubbels bedoelde ik, puur stikstofgas waardoor er zuurstofgebrek in de vis optreedt.
Naast dat de slijmhuid erdoor verklooit wordt.
Zodoende kraanwater is leuk om ermee te verversen.
Er zit weinig in.

Sorry maar met bubbels bedoelde ik, puur stikstofgas waardoor er zuurstofgebrek in de vis optreedt.
Naast dat de slijmhuid erdoor verklooit wordt.
Zodoende kraanwater is leuk om ermee te verversen.
Er zit weinig in.
Ik snap wat je bedoelde. 🙂 Maar waarom zou er alleen stikstof op die manier vrijkomen en niet gewoon (naar rato van aanwezigheid) alle opgeloste gassen? En op welke manier zou die extra onopgeloste lucht op de kieuwen of de slijmhuid moeten inwerken? Ik kan me geen mechanisme bedenken dat dit mogelijk zou maken.

Ok ik kan toch geen link vinden over dar wat me eerder aanbevolen is geweest.
Next time als ik gruwelijk ga verversen dan zal ik het registeren/of filmen, want dan moet er toch wel enig iemand kunnen zien dat de vissen enigzins onwel worden en zich gaan schuren..

Als het zo is dat ze ergens last van krijgen, dan is het zo. 🙂 Het is wel de uitdaging om dan zekerheid te krijgen over wat er precies gebeurt. Je ziet een verandering in hun gedrag na een verversing, en wat maakt dan dat ze zich zo gedragen... Ken van alles weze

Heb in het verleden meermaals vissen in een bak gedropt die net gevuld was met 100% vers water, schuren ze dan een beetje? soms, vaker niet dan wel. maar ik heb er verder nooit enig probleem van ondervonden.

Komt goed, ik heb honderden guppen om het bij aan te tonen, en evt ben ik nooit te oud om te leren.
Zal me ff mentaal voorbereiden voordat ik bewust overga tot mistratatie van me huisdieren om een bewezen feit zodoende aan te kunnen tonen.😜

Vandaag nog niet, maar bedenk me net dat me malawies in de 2meterbak het ook duidelijk tonen zullen na zo,n verversing.
Kan de fossochromis rostratus aan de schommel en de irri, makkelijker om filmen.
Naast dat malawies wel tegen een stootje kunnen, wil ik bij nader inzien niet me guppies verklooien dmv eoa bewering.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan