Wat is er nieuw

verkleuring van water door hout, filteren of niet??

clay

Member
Lid geworden
28 december 2020
Leeftijd
50
Ben mijn bak nog aan het indraaien, heb vandaag een stuk hout erin gedaan maar nu is het water geel. Moet ik het voorlopig zo laten of zou ik even met kool kunnen filteren. Heb begrepen dat het wel een jaar kan duren voordat het water weer helder is. Ga voorlopig even niets doen maar zou wel jullie ervaring willen horen, trekt het weg, moet ik t hout overgieten met kokend water..is te groot om te koken en komt niet uit een ander aquarium.. ik hoor het graag

groet,
clay

wat voor hout is het? Ik lees hier trouwens vaak dat je het hout niet moet koken.

Ik zou zelf het hout een paar weken in een andere bak met water leggen zodat de meeste kleur afgifte eraf is voordat je het in je bak doet. Je aquariumwater kan je gewoon verversen voor een deel waarbij jij je comfortabel voelt. Desnoods wacht je iets langer met vissen, maar ik denk dat het voor het indraaien niet zoveel uit maakt als je water ververst.

T.z.t. het hout erin en als het dan nog teveel afgeeft kan je een zakje purigen in je filter doen, dat haalt de kleurstoffen er wel uit. Ik weet alleen niet of dat met indraaien zo handig is, maar er komen vast nog meer reacties.

• Leuk
Waarderingen: clay
wat voor hout is het? Ik lees hier trouwens vaak dat je het hout niet moet koken.

Ik zou zelf het hout een paar weken in een andere bak met water leggen zodat de meeste kleur afgifte eraf is voordat je het in je bak doet. Je aquariumwater kan je gewoon verversen voor een deel waarbij jij je comfortabel voelt. Desnoods wacht je iets langer met vissen, maar ik denk dat het voor het indraaien niet zoveel uit maakt als je water ververst.

T.z.t. het hout erin en als het dan nog teveel afgeeft kan je een zakje purigen in je filter doen, dat haalt de kleurstoffen er wel uit. Ik weet alleen niet of dat met indraaien zo handig is, maar er komen vast nog meer reacties.
het gaat om kienhout, ja dat koken blijkt niet zo goed te zien,. heb t gewoon afgespoeld met warm water. Die gele kleur heeft ook wel wat, mischien moest ik ff wennen. Ben alleen bang dat de kleuren van de vissen minder mooi zullen zijn in dit water. Die purigen is goed, kende het niet ben echt net begonnen..voor de zekerheid wacht ik er wel nog ff mee..thx Robin

Echt kienhout kan een zeer lange tijd tannine afgeven aan t water, dusja...
Zelf vind ik een gele tint zeker wat hebben, zelf zou ik me er niet zo druk om maken, menig vis kleurt zelfs beter bij wat donkerder water.

Purigen is altijd een optie, hoewel ik er zelf niet zo heel veel verschil van merkte helpt het bij andere zeer goed (dus wellicht lag het aan mij :)))

Je kan er inderdaad weinig van zeggen maar zelf heb ik de ervaring dat het na een maand of 2 vaak wel behoorlijk weg is. Maar goed het ene stuk hout is het andere niet. Koken moet je inderdaad nooit doen want dan kook je de structuur kapot.

• Leuk
het gaat om kienhout, ja dat koken blijkt niet zo goed te zien,. heb t gewoon afgespoeld met warm water. Die gele kleur heeft ook wel wat, mischien moest ik ff wennen. Ben alleen bang dat de kleuren van de vissen minder mooi zullen zijn in dit water. Die purigen is goed, kende het niet ben echt net begonnen..voor de zekerheid wacht ik er wel nog ff mee..thx Robin

De meeste vissen voelen het juist op hun gemak wanneer het water een beetje gelig is. Je kunt ook flink verversen tijdens het indraaien en dan krijg je m ook vaak goed helder hoord.

• Leuk
De meeste vissen voelen het juist op hun gemak wanneer het water een beetje gelig is. Je kunt ook flink verversen tijdens het indraaien en dan krijg je m ook vaak goed helder hoord.
vind t wel mooi dus ik laat het maar zo, was wel even wennen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan