Wat is er nieuw

Verkoop goudvissen/sluierstaarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter VissenIlona
  • Startdatum Startdatum
V

VissenIlona

Guest
Hoi!

Ik weet niet of hier een topic over is, maar ik wil het toch even kwijt. De afgelopen tijd was ik een aantal keer in de dierenwinkel (spulletjes voor onze kat) en het verbaast me zo enorm hoe vaak er in dierenwinkels wordt gezegd dat je makkelijk een goudvis/sluierstaart in een vissenkom kan stoppen en dat mensen nog boos worden als je daar commentaar op geeft ook. (Oke, het is niet heel subtiel om midden in een gesprek te vallen en te zeggen dat het echt niet kan.)

Misschien moet ik het me niet zo aantrekken, maar ik vind het erg lastig dit zo vaak te horen. Dat een gemiddeld mens denkt dat het kan, prima. Niet iedereen denkt na en ook ik heb als kind vissen in een vissenkom gehad. Maar dat er in een dierenwinkel zo slecht voorlichting wordt gegeven, daar kan ik me wel boos om maken.

Hoe gaan jullie hier mee om en zijn er regels voor? Weten jullie hoe dat zit? Want wat mij betreft valt het gewoon onder dierenmishandeling.

Groetjes Ilona

Mijn nekharen gaan echt overeind staan als ik in dierenwinkels kommen zie staan en vissen veel te krap gehouden worden. Als ik de mogelijkheid heb dan zal ik mensen zeker wel informeren, ik geef mensen soms wel advies als ik zie dat ze verkeerde keuzes gaan maken, komt ook omdat ik dierenartsassistente ben.
Ik vind het ook onder dierenmishandeling vallen, maar probeer het wel subtiel te brengen omdat je mensen vaak overvalt en ze gewoon weg niet weten dat het slecht is....

Het is heel simpel hier in Nederland, iedereen mag zonder diploma's of kennis een dierenwinkel beginnen. De meeste dierenwinkels (en dan bedoel ik niet de aquariumspeciaalzaken) hebben alles en verkopen ook alles. Je kan dan op je vingers natellen dat het vrijwel ondoenlijk is om van alles verstand te hebben. En dikwijls is dan de aquariumafdeling dan ook vrij beperkt, ze weten vaak niet eens wat ze verkopen , als het maar verkoopt, dat is goed voor de kassa. Je kan je dus boos maken op die winkel, maar dat heeft vrij weinig zin. Er zit echter ook een andere kant aan het verhaal. Een koper is ook verplicht om zich op de hoogte te stellen van wat hij koopt. Hij zal zich tenminste in moeten lezen als hij/zij een vis aanschaft wat de behoeftes van die vis zijn. En daar zijn tegenwoordig toch mogelijkheden genoeg voor. Alleen een verkoper vragen of het kan is absoluut niet voldoende. Verder kan het ook in een aquariumspeciaalzaak voor komen dat je verkeerd wordt voorgelicht. In zo'n zaak is meestal alleen de eigenaar op de hoogte van wat hij verkoopt. Deskundig personeel is duur en je loopt dus het risico dat je geholpen wordt door een (goedwillende) stagiair en vervolgens toch met iets naar huis gaat wat eigenlijk niet kan. Koop dus nooit zomaar iets omdat je het een leuk visje vindt, maar lees je eerst in, dan maken ze je niks wijs

Daar heb je gelijk in, AquaVISie en ik denk dat de meesten hier zich ook wel inlezen, maar veel Nederlanders niet. Ze zouden wat mij betreft best wat informatiefolders neer mogen leggen bij een kassa, zodat eventueel een medewerker die erbij kan pakken... Of de mensen zelf natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan