Verkoper zegt dat UV lampen het beste zijn?? Waar??

A

Ans1976

Guest
Dze verkoper geeft aan dat de lampen die standaard bij de RIO 300 zitten niet heel best zijn en dat veel mensen na een maand toch nog de UV lampen komen kopen.
Omdat ze last krijgen van algen.
Wat zijn jullie ervaringen met de standaard lampen en met UV lampen a �100.- voor 4 stuks!
Gr Ans
 
Uv lampen,of Dennerle met "uv stop"?
 
De standaard lampen van de RIO 300 zijn T5. Highlite D 54 watt
De UV lampen, daar weet ik zo niet het type van...
Sorry
 
Ik denk dat ik goed zit. De verkoper heeft een punt,maar niet met de Dennerle lampen.
Ik heb een rio 300,ook standaard met de daylight lampen. Dat is 4x een bak licht,zeker in een opstartende bak.
Je kunt 1 balk uitlaten dat scheelt de helft,ook heeft juwel een nature lamp die heeft veel minder Kelvin dan de daylight.Ik gebruik Dennerle lampen,omdat ik het licht mooier vind.Dat je met deze lampen geen alg krijgt is kul.
 
Kelvin zegt toch meer over de kleur dan over de intensiteit???
ik dacht dat je dan een buis met minder Lumen moet hebben, of vergis ik me nu hiermee?/
Ik gebruik altijd de goedkope Philips buizen, maar ja die passen niet in de Juwel.

Ik denk niet dat de verkoper de echte UV lamp bedoeld maar wel zoals Alex aangeeft.
 
Als je last krijgt van algen heb je een probleem met je water, door een teveel aan afvalstoffen en/of een foutieve verhouding hierin. Je moet dus daar een oplossing voor vinden, dan heb je die dure lampen niet nodig. En natuurlijk wil die verkoper liever die dure lampen verkopen, dat spreekt voor zich. Die hoort de kassa al weer rinkelen

Er bestaan een aantal methodes om algen te bestrijden op een natuurlijke manier

de EI-methode zie : http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... =85&page=1

de redfield ratio methode zie : http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm
 
Dank voor de info,Jessica en Mondeo.
Aquavisie we gaan de bak morgen pas ophalen dus aan het water kan het niet liggen;) nu nog een klein bakje..
 
Bij minder Kelvin,minder licht intensiteit toch?
 
Mijn man zegt dat Kelvin minder energie vrij kom, dus minder licht;)
En andere kleur.
 
Mondeo zei:
Bij minder Kelvin,minder licht intensiteit toch?
Ik dacht dat kelvin alleen de kleur is zoals bv de 830 en 865.
830 is geler maar niet minder licht dan de 865, alleen andere kleur dus.
 
Kelvin is kleurtemperatuur...

830= 3000kelvin

865=6500kelvin

Kelvin varieert van bijv kaarslicht tot en met volle tropische zon.
 
peterdenhaag53 zei:
830= 3000 k

840= 4000 k

Ja dat is de kelvin, dus de kleur van het licht.
Maar de Lumen is gelijk bij beide las ik net.
Lumen is toch de lichtopbrengst??
 
peterdenhaag53 zei:
Kelvin is kleurtemperatuur...

830= 3000kelvin

865=6500kelvin

Kelvin varieert van bijv kaarslicht tot en met volle tropische zon.

Ja klopt Peter dat is de kleur dus.
Geel of wit bijvoorbeeld.
Maar het zegt niks over de lichtopbrengst.
Dat is Lumen dacht ik.
 
Klopt John.
Kelvin geeft aan hoe wij de kleur ervaren.
 
Ja precies. Ik gebruik hier zowel de 830 als de 840 en soms de 865 maar alleen de kleur is anders maar de lichtopbrengst is hetzelfde.
 
Hoi,
Van philips de 830 en 840 zijn ook verkrijgbaar in 104,5 cm, dus deze passen in je juwelbak.
stuk goedkoper dan de voorgeschreven lampen en ook gewoon goed.
Het licht wordt iets geler dan met een 865 of 900 serie lamp maar deze zijn niet te verkrijgen in deze lengte.

Groeten:pepper
 
waarom alle vier verwisselen 1 dag licht en 1 HIGH LITE NATURE achter
voor 1 dag licht en 1 HIGH LITE COLOUR
dus per lichtbak 1 buis vervangen kost een stuk minder en gaat prima

groet

jaap
 
Wat Jaap voorsteld komt aardig in de buurt van een goede combinatie
Zelf kies ik liever voor de Juwel HL nature aan de voorzijde en achterin de mogelijk al aanwezige Juwel daylights.
Als je wilt wisselen, zou er 5 weken per lamp tussen moeten zitten. Vervolgens starten met maar 5 uur per dag..
 
Terug
Bovenaan