Wat is er nieuw

Verlaging carbonaathardheid

• Onderwerp starter Onderwerp starter VidstoGlory
  • Startdatum Startdatum
V

VidstoGlory

Guest
Hallo, ik wil binnenkort een nieuwe filter halen (zit nog te twijfelen welke), en ik wil dan ook gelijk mijn carbonaathardheid verminderen. Gemeten met strips en op tetra aquatics app zegt het dat ik kh 20> heb. Met wat kan ik dit verminderen en hoe?

Begin eerst eens met een druppeltje te meten, 20 is best heel hard, vraag me af of die strip wel goed is.
Verlagen kan met osmose, kost je wel veel afvalwater zo'n 1:3 verhouding tussen osmose:afval zeker met zo'n hard water.

Eventueel kan je ook met een Kation-Anion ionenwisselaar zacht water maken.
Daarvoor heb je dan harssen die je moet hergenereren bijvoorbeeld met zoutzuur/natriumhydroxide.

Andere waterwaarden: Top! Visbestand: Wel druk alleen vrij veel schuilplekjes. Aquariumgrootte: 50L. Filter die ik nu heb: Superfish Aquaflow 50 (wil of een eheim 2401 halen of een aquaflow 100)

Begin eerst eens met een druppeltje te meten, 20 is best heel hard, vraag me af of die strip wel goed is.
Verlagen kan met osmose, kost je wel veel afvalwater zo'n 1:3 verhouding tussen osmose:afval zeker met zo'n hard water.

Eventueel kan je ook met een Kation-Anion ionenwisselaar zacht water maken.
Daarvoor heb je dan harssen die je moet hergenereren bijvoorbeeld met zoutzuur/natriumhydroxide.
Oke en hoe zou ik osmose moeten gebruiken, hoe moet ik het erin doen?

Ik deed het altijd in een regenton en dan op de juiste hardheid brengen in die ton.
Dat kan door er normaal kraanwater bij te voegen maar ook door mineralen toe te voegen.
Eenmaal op het juiste hardheid toevoegen aan je aquarium.
Kan bijvoorbeeld met een opvoerpompje.

Altijd voor zorgen dat bij waterverversen zo min mogelijk de waterwaarden schommelen want dat gaan je bewoners niet waarderen.

Met een boosterpomp zit ik hier op 1:1,3 maar goed die is relatief duur bij een goedkoop osmoseapparaat.

Yes maar daar wordt het water onder druk door dat membraam geduwd en spoel je voornamelijk de verontreinigingen weg, bij gewoone druk op het waternet wat amper 3 bar is ongeveer heb je echt wel veel meer waterverlies.

Dat klopt Raoul en daarvoor was het ook eerder 1;5 hoor.

Ik ga voor de aquaflow omdat ie wat kleiner en wat mooier is, kan ik aquaflow 200? Of is dat echt teveel?

En goedkoper😎

Ik ga voor de aquaflow omdat ie wat kleiner en wat mooier is, kan ik aquaflow 200? Of is dat echt teveel?
Je hebt het nu over het filter toch?
Dit staat verder los van het verlagen van je GH/KH.

Op een aqua van 50 liter lijkt het me veel, hij doet 400 liter per uur.
Heb er zelf geen ervaring mee dus wacht maar even wat de rest zegt.

Zoals al eerder aangegeven heb ik diverse bakken gehad van 60cm en daar bleek de Aquaflow 100 voldoende voor.

Ik heb een complete set incl boosterpomp hier liggen, voor 100 euro kun je alles hebben....dy silicaat filter, nitraatfilter als extra en uiteraard voorfiltratie van kool en sediment.
membraam is hartstikke nieuw en er is een geleidsbaarheid meting van zowel in als uitgang.

Ik heb een complete set incl boosterpomp hier liggen, voor 100 euro kun je alles hebben....dy silicaat filter, nitraatfilter als extra en uiteraard voorfiltratie van kool en sediment.
membraam is hartstikke nieuw en er is een geleidsbaarheid meting van zowel in als uitgang.

Mocht hier belangstelling voor zijn dan graag dit vervolgen via een pb 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan