Wat is er nieuw

Verlegen Garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kena
  • Startdatum Startdatum
K

Kena

Guest
Hallo allemaal,

Wij hebben een 120cm aquarium staan die redelijk dichtbevolkt is.
In het gezelschap hebben wij oa 4 glasgarnalen en twee Afrikaanse handwaaiergarnalen.
Nu heb ik al begrepen dat de handwaaier garnalen erg opzich zelf zijn. We kunnen ze regelmatig zien waaieren, maar altijd een beetje verstopt.

Mijn vraag gaat vooral over de glasgarnalen, deze zijn bijna altijd verstopt en laten zichzelf bijna niet zien. Ze zitten links bovenin de hoek, op het verwarmingselement. Soms zitten ze tegen de achterwant, ergens in het midden van het aquarium. Als we 's morgens het licht van het aquarium aan doen, dan zien we de garnalen snel terug rennen naar hun vertrouwde plek.
Zijn de garnalen misschien bang? En wat kunnen we eraan doen?

We hebben de glasgarnalen nu zo'n 4 weken, dus wellicht moeten ze nog net iets meer tijd krijgen om te wennen.

Overigens lijken ze het wel goed te maken. Ze vangen vlokvoer en de pootjes zijn erg actief.

Iemand tips?

Alvast bedankt

Kena

Origins zal ik jullie nog een lijst geven van de bewoners van ons aquarium. Wellicht zijn de glasgarnalen bang voor een van de andere bewoners.

Wij hebben;
- 4 glasgarnalen
- 2 handwaaiergarnalen
- 1 appelslak
- 1 Siamese algeneter
- 2 sluierstaarten
- 5 penseelvisjes
- 6 ruitvlekzalmen

Ja, als in goudvissen.

Onze bak is 1 meter 20. Van het merk Jewel.

Komt het door de sluierstaarten denk je? De sluiers laten ze wel met rust.. Maar misschien dat de garnalen alsnog bang zijn.

Oh en de temperatuur is 24 graden, misschien maakt dat uit?

heb je misschien ook een wetenschappenlijke naam van je glasgarnaal?

Ik vermoed namelijk dat het hier niet gaat om een glasgarnaal (Macrobrachium Lanchesteri), maar een caridina multidentata.

Deze garnaal is een echt groepsdiertje en dien je in zo'n aquarium het beste te houden met minimaal 10 stuks. Dat geeft ze meer zelfvertrouwen waardoor ze zich beter laten zien.

Daarnaast zou ik als ik jou was goed nadenken of je de sluierstaarten erbij wilt houden. die vinden het waarschijnlijk te warm vergeleken met de rest van je bestand.

Oh JurgensvZ, ik denk dat je gelijk hebt! Ik heb de namen gegoolged, op afbeelding. En wij hebben inderdaad caridina multidentata. Wat goed van je dat je dat ziet, en wat dom van ons dat wij dit niet wisten.

In de winkel zeiden ze minimaal een paar, dus wij hebben er 4 genomen.

Wat zou je adviseren over de sluierstaarten? Kijk of iemand ze wil overnemen? Ik wil ze niet "zomaar weg doen".
De sluiers waren onze eerste visjes. Maar toen wilde we meer en meer hahah. En nu hebben we dus dit.
Ik denk dat visjes kopen verslavend is! 😀

maakt niet uit. die jij hebt vind je bijna in elke winkel. de echte glasgarnaal is een heel specifiek beestje en vind je niet overal, vandaar 🙂

Ik snap dat je je vissen niet zomaar weg wil doen, maar een onverwarmd aquarium (wel groot genoeg) of een vijver zou voor het welzijn van de beestjes het beste zijn. dan blijven ze het gezondst en heb je er veel langer plezier van. Of en hoe je dat doet is uiteraard helemaal aan jou.

Overigens zou ik altijd v��r het kopen van je visjes even checken op welke temperatuur, ph en gh ze moeten zitten. als dat matcht met de waarden van jouw bak dan weet je dat je je vissen een goed huisje geeft.

Nog een ander vraagje, misschien een beetje gekke vraag, maar wil hem toch stellen.

Zien garnalen andere soort garnalen ook als soortgenoot?
Want we willen wel extra garnalen kopen voor de (blijkbaar) caridina multidentata die we nu al hebben, maar we zouden het ook erg leuk vinden om er een andere soort bij te zetten.
Worden de caridina multidentata's dan ook minder verlegen? Of werkt dat niet zo?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Kena

Mijn ervaring is vooral dat de soort die jij hebt elkaar nodig heeft voor zelfvertrouwen, maar zich (buiten de bevruchting) niet echt bemoeit met elkaar. Ze zijn daarentegen wel heel fel op eten, wat zorgt dat het voor andere garnalen vaak lastiger wordt om wat te pakken te krijgen. Daarbij wordt deze soort vrij groot (ca 4-5 cm), waarbij andere (dwerg)garnaaltjes niet veel groter worden dan 2 cm.

Om je vraag te beantwoorden. Je kunt het beste meer soortgenoten toevoegen. dit is voor hen het leukst en voor jou het rustigst om naar te kijken.

In je vislijstje passen die sluierstaarten niet echt lekker, vaak zie je of de een of de ander.
Bepaalde garnale kruisen, Andere weer niet.
Er is op internet wel een kruis schema te vinden, welke onderling g kunnen en welke niet.
Ga je een fotoboek maken? Daar houden we hier namelijkontzettend van, van foto's

eric79 zei:
In je vislijstje passen die sluierstaarten niet echt lekker, vaak zie je of de een of de ander.
Bepaalde garnale kruisen, Andere weer niet.
Er is op internet wel een kruis schema te vinden, welke onderling g kunnen en welke niet.
Ga je een fotoboek maken? Daar houden we hier namelijkontzettend van, van foto's

Ja, de sluierstaarten passen er niet echt bij.. Onze fout.
We gaan kijken of we de sluiers een betere thuis kunnen geven. 🙁

We hebben vandaag 8 nieuwe garnalen gehaald, van hetzelfde soort. Nu hebben we dus totaal 11 garnalen. + die twee handwaaiers.
Vandaag in de winkel hoorde we dat de handwaaiers ook liever in groepen leven en dat ze erg groot kunnen worden.
We zijn bang dat als we meer handwaaiers toevoegen, de bank erg vol wordt wanneer de garnalen groeien.

Ook hebben we een stuk javamos gekocht.
Tot nu toe zitten de garnalen nog steeds in de hoek verstopt, maar ik hoop dat hier snel verandering in komt.

Groetjes,

Kena

Dank je, Seabait.. Is een fout verbinding in mij hoofd. Als de verbinding eenmaal verkeerd is gelegd... Duurt het 3x zo lang het weer goed te maken.
Maar zal het proberen te onthouden!

waaierhanden kunnen solitair, maar willen liever met een aantal exemplaren gehouden worden. dan laten ze zich ook wat meer zien.. ook weer een zelfvertrouwen kwestie..

stuk of 3-4 stuks is eigenlijk wel het minimum hoor. Er vanuit gaande dat je bruine variant hebt (atyopsis moluccensis) mag je er vanuit gaan dat de mannen zo'n 10 cm worden. de vrouwen blijven wat kleiner. Overigens in jullie bak geen enkel probleem.

Je zult zien dat de garnalen zichzelf vanzelf zullen gaan laten zien, zodra de goudvissen eruit zijn. deze zijn groot en intimiderend voor de garnalen. misschien dat ze zichzelf sowieso al meer geen laten zien.. wennen kost tijd.

Kleine update over de kwestie; we hebben er 8 garnalen bij gehaald en we hebben nu dus 12 aridina multidentata. Sommige zijn al behoorlijk groter dan de anderen.
We zien nog steeds niet alle 12 de garnalen te gelijk, maar we zien er altijd wel een paar. Good enough for us.
Het is wel een leuk spelletje; "zoek de garnalen". Ze bewegen zich nu ook veel meer door het aquarium.
Goede tip dus, om er een paar bij te halen!

Nog ander goed nieuws; we hebben iemand gevonden die de sluierstaarten wil overnemen. Als het goed is worden ze volgende week opgehaald. Ze gaat naar een andere bak van 120, zonder verwarming, met nog twee andere sluiers.
Happy ending voor hen.

Groetjes Kena 🙂

Kena zei:
Kleine update over de kwestie; we hebben er 8 garnalen bij gehaald en we hebben nu dus 12 aridina multidentata. Sommige zijn al behoorlijk groter dan de anderen.
We zien nog steeds niet alle 12 de garnalen te gelijk, maar we zien er altijd wel een paar. Good enough for us.
Het is wel een leuk spelletje; "zoek de garnalen". Ze bewegen zich nu ook veel meer door het aquarium.
Goede tip dus, om er een paar bij te halen!

Nog ander goed nieuws; we hebben iemand gevonden die de sluierstaarten wil overnemen. Als het goed is worden ze volgende week opgehaald. Ze gaat naar een andere bak van 120, zonder verwarming, met nog twee andere sluiers.
Happy ending voor hen.

Groetjes Kena 🙂

:thumbs:

Hoi,

wat mij in het bovenstaande opvalt is dat je schrijft dat jullie bak "redelijk dichtbevolkt" is. In mijn ogen (beetje leek) valt dat wel mee. Met name de caridina multidentata mogen volgens mij echt wel met meer in een aquarium van 1.20 meter. Ik heb zelf de Caridina cf. Cantonensis �Tiger� (wordt ongeveer 3 cm). Ik denk dat er in mijn 1 meter bak momenteel wel een stuk of 50 zitten. Daardoor zijn ze lekker levendig en nemen soms een lift op een Anatome Helena slak of pakken een rode muggenlarve die ze verdedigen tegen de Coydora Panda's. Ik heb zelfs een keer gezien dat het Apistogramma Agassiz vrouwtje de rode muggen larve die een garnaal te pakken had niet te pakken kreeg! Zelfvertrouwen zat dus.

Voor meer info over je garnaal, check deze site (ken je vast al, maar toch..)

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... anogarnaal

Geniet in ieder geval van de beestjes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan