Bedankt voor de vele reacties en het meedenken.
De bak draait momenteel zo’n drie maanden en heeft al zen eerste belasting gehad met een school jonge Denisoni en een groep Sterbai.
De bak is bewust zo diep om twee redenen;
- eind deze week komt er een school van 7 Altums in. Die kunnen tot 30-40 cm hoog wotden dan is een bak van 1 meter diep nog niet zo gek.
- het aquarium staat vrij laag tegen de grond omdat hij ingebouwd is met de rest van de kasten van het bureau. De 1m hoogte geeft dan een mooie inkijk.
De huidige verlichting bestaat uit 3 ledbalken, Horizon Lancia 1500 Tropical met speciaal het rode licht als belangrijk onderdeel van het spectrum. Ik zou er nog 1 extra kunnen bij hangen dan kom ik en 20 lummen per liter.
Al lijkt die richtlijn van lummen per liter niet helemaal op te gaan omwille van de diepte van de bak. PAR is zoals aangeven mischien wel een betere houvast, maar daar ben ik niet zo mee vertrouwd. Met een PAR meter op die diepte gaan meten lijkt me een goed plan maar om hiervoor zo een dure meter aan te schaffen lijkt me ook wat gekken werk.
De plantensoorten die ik heb zijn niets bijzonder of super moeilijk. Diegene die in de hoogte geoeien doen het goed.
De vele verwchillende soorten anubis doen het ook heel gied en maken vlot nieiwe bladeren aan.
Het zijn de bodem olanten die wegkwiijnen.
Bv elocharis Parvula, een siergrasje die zo’n 10cm kan worden kwijnt helemaal weg.
De Hemianthus callitrichoides, dwergparelkruid, groeit ook niet en heeft lichte verkleuring.
De Ludwigia palustris red, een soort die blojkbaar heel wat rood spectrum nodig heeft, ziet er eerder bruin en zwak uit, duudelijk zoekend naar meer licht.
Hygrophilia pinnatifuda rekt zich lang uit en heeft witte puntjes in het blad
De andere planten, die hoger groeien doen het wel goed en pakken geen licht weg van de planten die het niet goed doen.
De bak us groot genoeg om alle planten zich te laten ontwikkelen.
Co2 en plantenvoeding wordt correct gedosseerd, dat bewijzen ook de andere planten die hoger groeien prima want die verkeren in goede gezondheid.
Het licht dus met grote zekerheid aan het licht volgens mij.
Mischien moet ik me ook eens verdiepen in spots in combinatie met strips zodat deze dieper tot op de bodem raken.
Ik vind niet veel info mbt verlichting voor diepere bakken, maar misxhien is extra rood licht toevoegen wel de oplossing?
Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen.