verlichting 2 meter bak

koopmannetje

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2021
Berichten
88
Leeftijd
35
Ik heb een vraag voor een vriend van mij.
Die krijgt een 2 meter bak binnenkort maar hij zoekt er nog verlichting bij.
Waar kun je verlichting krijgen dat in 1x past?
Het liefst wel Led
 
2x 1m past in 1x erin.
Maar zover ik weet levert niemand lampen van 2m lang
 
Ik heb een vraag voor een vriend van mij.
Die krijgt een 2 meter bak binnenkort maar hij zoekt er nog verlichting bij.
Waar kun je verlichting krijgen dat in 1x past?
Het liefst wel Led
Je kan denken in de lengte van de bak. Maar ook, met verassende mogelijkheden qua lichtdeling, in de breedte van de bak.
 
Maar in een bak van 2 meter passen geen LED balken van 2meter.

vind de vraag wat vaag, wat voor bak? Wel of geen licht kap? Wil die het ophangen? Wil die het op de glasstrips plaatsen?

dat het in 1x past… wat bedoel je daarmee?
 
JMB heeft 180 cm balken, die bevallen ons zeer goed.
liggen bij ons op de stabilisatieranden.
 
2m units bestaan in de regel niet; of je moet ze zelf maken. Als je een rimless bak hebt, zou ik er gewoon 2 of 3 losse units boven hangen, afhankelijk van budget/wensen.
Vraag is ook wat voor type bak wil je, cichliden zonder planten bijvoorbeeld, of juist wel volop beplant.
 
oke👍👍 Hij gaat er chicliden in doen. Met mijn vraag bedoelde ik of er verlichting is dat in 1x over de lengte kan. maar dat worden dus losse units👍
 
kijk wel eerst of dat in het aquarium ook kan, de akvastabil fusion heeft bijvoorbeeld een hogere dwarsbalk in het midden, en ben je gedwongen 2 kleinere te gebruiken...
 
Maar in een bak van 2 meter passen geen LED balken van 2meter.

vind de vraag wat vaag, wat voor bak? Wel of geen licht kap? Wil die het ophangen? Wil die het op de glasstrips plaatsen?

dat het in 1x past… wat bedoel je daarmee?
De matrix200 is voor baklengtes 198-208cm. Dus past wel al wordt het wel een kostbaar geheel.
matrix200195 cm18 pc. (180 watts)198 – 208,4 cm
 
Om even terug te komen op het 2 meter verhaal zoals Albert het al een geeft kan het wel.
maar is het handig zon twee meter profiel das maar de vraag
Ik zelf heb ik het bij de 250 anders opgelost ook ivb de hoge verzendkosten van het profiel in de hele lengte
tevens is en profiel van 250 cm erg onhandig bij het verwijderen en weg leggen bij groot onderhoud
1 maal de matrix 150 167,00
1 maal de matrix 100 147,00
5 Module Neutral White 247,00
3 Module Ultra White 149,00
1 verloop kabel 22,90
totaal 732,90 behoorlijk prijs maar dan heb je ook wat
komt natuurlijk nog wel een voeding en aansturing bij
zelf gebruik ik een profilux mini als controller gebruikt en een meanwell voeding.
Om je een idee te geven
 
oke👍👍 Hij gaat er chicliden in doen. Met mijn vraag bedoelde ik of er verlichting is dat in 1x over de lengte kan. maar dat worden dus losse units👍
Als het puur voor cichlides bedoeld is; heb je geen verlichting nodig voor planten, dus je kunt met minder toe. Sterker nog; misschien zou ik er alleen 2 of 3 spots boven doen, zodat je ook donkere/minder goed verlichte delen hebt in je bak.
 
Om even terug te komen op het 2 meter verhaal zoals Albert het al een geeft kan het wel.
maar is het handig zon twee meter profiel das maar de vraag
Ik zie het probleem van een lang Daytime Matrix profiel niet.
In mijn 250cm bak had ik 2 stuks van 230cm en nooit probleem met de lengte gehad.
 
De 180cm JMB balken zijn prima voor een 200cm bak.
Ik heb er nu drie liggen in mijn 250cm bak (niet versprongen, dus gewoon 180cm breed).
In de hoeken heb ik nog steeds licht, niet genoeg voor een plant maar zat voor de vissen, dus een 200cm bak is wel volledig verlicht met een 180cm balk.


Ook rekening houden met de bekabeling die aan het einde van de balk zit.
Balk is misschien 180 lang maar door de kabels reken er dan maar 5 cm bij zodat je geen knik krijgt.
 
Ik zie het probleem van een lang Daytime Matrix profiel niet.
In mijn 250cm bak had ik 2 stuks van 230cm en nooit probleem met de lengte gehad.
Dan of ben je groot behuist of je haalt ze er nooit af ;)
doe ik hier op zijn tijd wel en dan is 250 cm profiel een leg in de weg artikel.
Kamer is hier maar 576 cm lang.
 
De 180cm JMB balken zijn prima voor een 200cm bak.
Ik heb er nu drie liggen in mijn 250cm bak (niet versprongen, dus gewoon 180cm breed).
In de hoeken heb ik nog steeds licht, niet genoeg voor een plant maar zat voor de vissen, dus een 200cm bak is wel volledig verlicht met een 180cm balk.


Ook rekening houden met de bekabeling die aan het einde van de balk zit.
Balk is misschien 180 lang maar door de kabels reken er dan maar 5 cm bij zodat je geen knik krijgt.
ah oke top! de bak is 64 cm diep, dan zullen er wel 2 nodig zijn of is 1 dan toch nog genoeg?
 
Terug
Bovenaan