Verlichting 54L 15w genoeg?

J

joostnl

Guest
Beste Forumleden,

Ik ben van plan een +- 45 L jewel aquarium op te starten. (net gestop met mijn 200L aquarium) Afmetingen aquarium: 60x30 H=35 cm

Ik wil een echte plante bak en heb nog een co2 installatie met ph controlle overgehouden uit mijn vorige bak.
Ph hoop ik rond de 6.8 te houden.
Als bemestingsmethode wil ik de EI methode hanteren

Ik zit te denken aan een 630 of 640 15w t lamp.

Alleen nu de vraag is 15w genoeg?

Ik las op de easy life site: 1,8 W - 3 W per dm2

Uitgerekend voor mijn aquarium dus nu: 0,83 W per dm2.


Is het een idee om een LED strip/balk bij te plaatsen? Iemand een aanrader welk type en welk vermogen?
 
Als je een aquarium wil "zoals op de foto's", ga je er niet genoeg aan hebben.
Probleem is dat, los van de lichtsterkte, de spreiding van het licht niet zo goed is, van achter/voor en opzij is het veel minder waardoor je meer rekening moet houden met de plaatsing van bepaalde planten. Plus dat er sommige naar het licht gaan groeien en je dus scheve planten krijgt.

Als je voor LED kiest koop dan geen goedkope brol, en koop er ook een dimmer bij.
 
joostnl zei:
Alleen nu de vraag is 15w genoeg?
Draai die vraag eens om: ben je bereid te experimenteren met hoe je de beperkingen (zie bericht Backplay - spreiding licht) kan overkomen (zie bericht Backplay - plaatsing planten) ?

Zo ja: 15 W kun je het zeker mee redden.
Zo neen: dat wordt klussen.

~ Ivo
 
Ik heb jarenlang een bakje van 60cm gehad met 1 tl van 15w. Wel met zo'n reflector erboven, dat scheelt aanzienlijk.
En nu heb ik wel weer enige jaren een 80cm bak met slechts 1 tl.

Als je de juiste planten kiest is dat meer dan voldoende.
Ik heb/had valisneria, crypto, ludwigia, anubias en javavaren en javamos.

Qua kleur zou ik eerder kiezen voor 840. Gewone tl uit de bouwmarkt.
 
Je hebt al duidelijke en goede uitleg zie ik.
Ik heb 3 van 60cm staan met ook 15W. met de juiste planten kan dat maar echt veel groei is er dan niet. Maar planten zoals de Echino en de Crypto die zullen het best willen doen met dat licht.
Dus het kan zeer zeker, maar je bent beperkt.
 
Bedankt voor alle goede adviezen. Ik ga het eerst proberen met alleen een 840 15w lamp.
Benieuwd of de gamma deze ook verkoopt. (heb ze in het verleden via internet gekocht)

Is het een idee om een extra LED unit balk te plaatsen om de tl lamp te ondersteunen of is dit verkeerd gedacht?
(ik ga me komend lang weekend is verdiepen in led verlichting rgb kleur afstelling etc)
 
Bij de gamma hebben ze deze 840 wel .
Heb hem er namelijk ook in zitten van philips...

Gr,

Alex
 
Voor een CO2 systeem is de verlichting onder de maat, een reflector zal inderdaad al schelen. een LED balkje voor de voorgrond plantjes (meestal vereisen deze veel licht) is ook een optie.
 
Na twee weken draaien doen mijn planten het op zich goed. Alleen de planten die meer licht vragen groeien erg naar voren naar het licht. Iemand ervaring met een klein simpel LED lichtbalkje voor achterin?
Uitgebreidere systemen die regelbaar zijn erg mooi maar dat is meer voor als ik weer overstap naar een groter aquarium.

https://www.kitelight.nl/aquarium-led/s ... -smd-52cm/

Lees ik goede ervaringen over en niet te duur.

Ik denk dat ik beter de tl verlichting er totaal uit kan halen dan want zoveel ruimte blijft er niet over achterin door het voorschakelapparaat.

Misschien dat ik er een 17 cm balkje bij gezet krijg. Is ruimte rondom de balk noodzakelijk ivm koeling?
6500 Kelving de juiste Led keuze
 
Terug
Bovenaan