Verlichting biotoop 80 cm

Jonathan Kramer

Well-known member
Lid geworden
28 oktober 2011
Berichten
210
Ik heb onlangs een oude Panorama 80 op de kop getikt. Helaas zonder verlichting en afdekkap. Nu vind ik dat niet echt een groot probleem, ik hou namelijk van open bakken. Ik ben van plan om van deze bak een zeer biotoop-correct Zuid-Amerikaanse bak te maken. D.w.z. veel hout, donker water en weinig planten. Wellicht wat Echinodorus & Philodendron (oeverbeplanting).

Nu heb ik al een klein simpel led armatuur die er makkelijk erop past, maar is dit voldoende?

72 witte leds en 6 blauwe leds.
Wattage: 9 Watt
400 lumen

Dbtm9HcHZh_144o_LCUrj5KSyOB7LPh3.jpeg
 
Lijkt me aan de magere kant maar gewoon proberen en wie weet is het perfect!
 
Dit zou wel eens een prima verlichting kunnen zijn voor je plannen.

En je schrijft dat je hem al hebt, dus waarom geld uitgeven aan iets nieuws als dit prima zou kunnen gaan?
Die Philodendron maak ik me totaal geen zorgen over. De Echinodorus komt misschien licht tekort maar misschien ben je bereid deze op te offeren als het toch niet zou werken?

~ Ivo
 
Kwam er achter dat er inmiddels een geupgrade versie is.
Zelfde afmetingen, maar aardig wat verschil in lichtopbrengst.

Wattage: 27W
23pcs 10000k white & 4 pcs Blue
1Watt x27pcs
1600 lumen

Aardig aan de prijs. Betwijfel het, of ik het nodig heb voor mijn plannen.
 
Daarom, gewoon lekker proberen. Werkt het niet met een Echinodorus heb je twee keuzes: sterkere verlichting of de Echindorus laten voor wat het is en het verder plantloos houden onder water :)

~ Ivo
 
Danku! :) Gelukkig heb ik nog alle tijd, maar ik word nu al gek van mezelf; zoveel plannen etc.
 
Terug
Bovenaan