verlichting controller

Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo,
ik heb een 80x40cm aquarium staan waar momenteel 2x ledbuis 60cm in zitten

2x de retroled combi.
graag had ik 1tje vervangen naar een retroled colour zodat de kleurtjes wat beter uitkomen.

Echter zitten ze beiden elk in het stopcontact. dit wil ik vervangen door de bijhorende controller, maar blijkbaar kan je maar 1 buis aansturen hiermee. zijn hier verloopstukjes voor te krijgen? of zoek ik best achter een andere oplossing?
 
Hey hey,
Ik had laatst hetzelfde probleem. Ik wilde twee Superfish-lampjes aansturen met één controller. Ook om een stopcontact te sparen.

Is gelukt, door deze kabel te gebruiken: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1214488

Je moet alleen wel kijken naar de voeding van je lampen! Ik probeerde aanvankelijk beide lampjes op één voeding te gooien, maar dat was te weinig (goh) en toen bestuurde de controller maar één lamp. De andere bleef uit.
Toevallig had ik een sterkere voeding liggen van een andere Superfish-lamp, en die trok beide lampjes wel. Het voltage van die voeding ligt alleen op 10 V i.p.v. de oorspronkelijke 12 V waardoor de lampjes (heb ik het idee) minder hard schijnen. Maakt in dit geval niet uit, lol, de bak is toch bedoeld als donker hol.

Als mij dit (ongeveer) lukt, moet jij het ook kunnen. :ROFLMAO:


20210311_031537.jpg
 
oke bedankt, ik had al een vermoeden dat dit gewoon moet werken, echter weet ik niet of de tijdcontroller met zonsopgang en ondergang zal werken met 2 lampen en een splitter... toch bedankt!
 
oke bedankt, ik had al een vermoeden dat dit gewoon moet werken, echter weet ik niet of de tijdcontroller met zonsopgang en ondergang zal werken met 2 lampen en een splitter... toch bedankt!
Wel als je je controller vóór de splitter plaatst.
 
Hey hey,
Ik had laatst hetzelfde probleem. Ik wilde twee Superfish-lampjes aansturen met één controller. Ook om een stopcontact te sparen.

Is gelukt, door deze kabel te gebruiken: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1214488

Je moet alleen wel kijken naar de voeding van je lampen! Ik probeerde aanvankelijk beide lampjes op één voeding te gooien, maar dat was te weinig (goh) en toen bestuurde de controller maar één lamp. De andere bleef uit.
Toevallig had ik een sterkere voeding liggen van een andere Superfish-lamp, en die trok beide lampjes wel. Het voltage van die voeding ligt alleen op 10 V i.p.v. de oorspronkelijke 12 V waardoor de lampjes (heb ik het idee) minder hard schijnen. Maakt in dit geval niet uit, lol, de bak is toch bedoeld als donker hol.

Als mij dit (ongeveer) lukt, moet jij het ook kunnen. :ROFLMAO:


Bekijk bijlage 321160
Gegevens over deze lampjes geeft de producent kennelijk niet. Maar even uitgaande van het feit dat je schrijft dat de oorspronkelijke voeding 12 volt verschaft betekend dit dat een lamp van 12 watt minimaal 1 Ampére vraagt. Wanneer je twee lampen middels een splitter aanstuurt en er een andere voeding aanknoopt is een waarschuwing op z'n plaats. Zorg ervoor dat er Ampére waarde over is. Je voeding zou anders kunnen oververhitten en voor ongewenste problemen zorgen!
 
Gegevens over deze lampjes geeft de producent kennelijk niet. Maar even uitgaande van het feit dat je schrijft dat de oorspronkelijke voeding 12 volt verschaft betekend dit dat een lamp van 12 watt minimaal 1 Ampére vraagt. Wanneer je twee lampen middels een splitter aanstuurt en er een andere voeding aanknoopt is een waarschuwing op z'n plaats. Zorg ervoor dat er Ampére waarde over is. Je voeding zou anders kunnen oververhitten en voor ongewenste problemen zorgen!
Dank je wel voor het advies Benvo! Ik heb weinig kaas gegeten van elektra. :D Door schade en schande, en posts van Benvo, worde men wijs.

Dit zijn de twee voedingen.

De oude:

20210311_032121.jpg



En de nieuwe:

20210311_032149.jpg



Het gaat om twee lampjes van 3,5 watt. De nieuwe oplader heeft dus wel wat ampères over als ik het goed begrijp, en de oude kwam met 0,5 ampère (i.p.v. 0,7+) net iets tekort?
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor het advies Benvo! Ik heb weinig kaas gegeten van elektra. :D Door schade en schande, en posts van Benvo, worde men wijs.

Dit zijn de twee voedingen.

De oude:

Bekijk bijlage 321171


En de nieuwe:

Bekijk bijlage 321172


Het gaat om twee lampjes van 3,5 watt. De nieuwe oplader heeft dus wel wat ampères over als ik het goed begrijp, en de oude kwam met 0,5 ampère (i.p.v. 0,7+) net iets tekort begrijp ik?
De formule hiervoor is een afgeleide van de wet van Ohm. U = I x R ofwel spanning (Volt)= stroomsterkte(Ampére) x weerstand.(Ohm)
Hier gebruik je de afgeleide: P = U x I ofwel Vermogen (Watt) = Spanning(Volt) x Stroom.(Ampére)
Het opgenomen vermogen van een 3,5 Watt lampje ligt afgerond op 0,3 Watt terwijl de voeding 0,5 Watt kan leveren. Iets over dus. Jouw nieuw aangesloten voeding kan ruim voldoen, temeer daar het ding maar 10 volt biedt.
Overigens dacht ik dat die lampen 12 Watt waren vandaar dat ik een Ampére aangaf. Maar dat is dus kennelijk niet zo?
 
Kijk eens hoeveel verstand ik van natuurkunde heb. Ik haakte vroeger in de les al gauw af. Maar meester Benvo weet me er weer voor te interesseren! Haha.

Klopt, het oorspronkelijke wattage is (3,5 x 2) 7 watt. En dan nog een verlaagd voltage inderdaad. De oplader komt van een Superfish-ding van 18 W of zo en zelfs bij die is er power over.
 
Kijk eens hoeveel verstand ik van natuurkunde heb. Ik haakte vroeger in de les al gauw af. Maar meester Benvo weet me er weer voor te interesseren! Haha.

Klopt, het oorspronkelijke wattage is (3,5 x 2) 7 watt. En dan nog een verlaagd voltage inderdaad. De oplader komt van een Superfish-ding van 18 W of zo en zelfs bij die is er power over.
Overigens heeft "meester" Ben ook niet altijd, beter, vaak niet opgelet op school. Mede gezien zijn leeftijd moet er nog er nogal eens gegraven worden in z'n geheugen....
 
Terug
Bovenaan