Verlichting Dennerle Nanocube 60

fab

Member
Lid geworden
17 augustus 2017
Berichten
6
Leeftijd
39
Ik zette onderstaande post reeds bij voorstellen, maar misschien staat het hier beter. Excuses voor de dubbelpost!



Hallo


Sinds ongeveer een jaar heb ik een nanocube, maar het lukt me niet om deze echt vlotjes te laten 'lopen'. Planten en mos slaan niet echt aan, algen (nu blauwalg, bruine alg en baardalg denk ik), garnalen kweken niet goed of sterven uit. Enkel de vissen lijken het wel goed te doen... Ik zit erover te denken om de bak leeg te maken en opnieuw te starten. Dit heeft echter weinig zin als ik niet goed weet wat er eventueel anders moet. Vandaar dit topic.

Mijn aquarium:

Dennerle nanocube 60L (38*38*43cm)
Twee Dennerle powerled 5.0
Eheim Ecco pro 120 met chihiros in- en uitlaat
Bodem Dennerle Crystalquartz zwart 5kg
Leopardstone
Wat mos, Nymphoides sp taiwan "Flipper", Leids plantje, javavaren, waterpest, en Pistia Stratiotes
Bewoners: 6 rode rio's en 10 galaxy rasbora (pareldanio, ...)
Het licht is sinds kort met een timer, in totaal 8u per dag.
Eerst gaf ik plantenvoeding van Dennerle, maar sinds 2 weken ben ik overgeschakeld naar de All-in-one.
Ons kraanwater is erg hard: volgens de leverancier: 12.88 - 17.92 °D
Ik heb geen verwarming in de bak, maar de temperatuur van het water schommelt tussen 20 en 23C.
Ik heb het liever 'low tech', dus heb niet meteen ambitie in een gans CO2 systeem.
Ik heb teststrips (JBL) liggen, maar vind het soms niet gemakkelijk om die af te lezen (twijfel tussen kleuren)



Ik stel mij o.a. de vraag of ik te veel licht heb boven het aquarium?



Alvast bedankt!
 
Ik denk niet dat je teveel licht hebt. Je hebt nl. 2x 500 lumen op 60L. Dan zit je gemiddeld laag.

Zou de problemen zoeken in de combinatie hard water en je stenen. Hard water icm Leopard stone wat kalk afgeeft is niet zo'n goede combinatie.
Het is wel mogelijk, maar dan wel elke week een waterwissel van 50% en ander soort plantenvoeding nemen.
Zoals de Estimative Index
 
Ik heb hier ook een dennerle nano van 60 liter, met enkel een lamp van 5 watt. Afhankelijk van welke planten je wil houden gaat dat prima. Ik zou dus 1 x 5 watt gebruiken, zeker zonder een co2 instalatie.
5 watt wordt aanbevolen voor 30 liter, echter zie ik in mijn 60 liter een gezonde groei en nauwelijks alg. Beschik wel over een co2 systeem.
 
Dank voor de reacties.

Ik ververs elke week zo'n 20L (op een bakje van pakweg 54L).

Ik had ook al zitten kijken naar het aantal lumen, maar verschillende websites spreken elkaar tegen. Sommigen beweren zelfs dat Lumen niet zo veel zegt, dat je eerder de PAR waarde nodig hebt. Ik contacteerde Dennerle reeds met deze vraag, maar kreeg nog geen antwoord.
 
Dank voor de reacties.

Ik ververs elke week zo'n 20L (op een bakje van pakweg 54L).

Ik had ook al zitten kijken naar het aantal lumen, maar verschillende websites spreken elkaar tegen. Sommigen beweren zelfs dat Lumen niet zo veel zegt, dat je eerder de PAR waarde nodig hebt. Ik contacteerde Dennerle reeds met deze vraag, maar kreeg nog geen antwoord.
Klopt, lumen zegt niet veel over de geschiktheid van het licht om planten te laten groeien.
Maar lumen is wel een “makkelijk” te begrijpen maatstaf om een indicatie te krijgen.

PAR is idd belangrijker als het om fotosynthese gaat, maar par zit vooral in rood en blauw, waar lumen minder meetpunten heeft.
 
Ik heb hier ook een dennerle nano van 60 liter, met enkel een lamp van 5 watt. Afhankelijk van welke planten je wil houden gaat dat prima. Ik zou dus 1 x 5 watt gebruiken, zeker zonder een co2 instalatie.
5 watt wordt aanbevolen voor 30 liter, echter zie ik in mijn 60 liter een gezonde groei en nauwelijks alg. Beschik wel over een co2 systeem.

Dat is erg weinig want ik gebruik de 18W PL erin en verder zonder co2 en dat gat prima. Een lampje van 5W lijkt me erg weinig toe. Standaard zit er ook 18 of 24W PL boven.
 
Ik heb het hier wel over een LED lamp van 5 watt
 
Ja ok ik weet niet welke en wat de lichtopbrengst is maar ik heb boven de nano s zo n goedkooop ledje van Ali van 4W en daar doen de makkelijke planten het net goed op. 60 liter is wel het dubbele. Maar om welke led gaat het en wat is de lichtopbrengst?
Zelf heb ik nu 18W boven de Aqua 60 en dat geeft geen zee van licht en is net voldoende voor makkelijke planten al is er dan nog niet veel groei te bespeuren.
 
De Dennerle Powerled 5.0 is 500 lumen. Ik heb twee dergelijke lampen boven mijn nanocube 60L, 8uur per dag. Misschien moet ik het inderdaad eens proberen met 1 lamp. Dan kom ik wel nog niet aan 10 lumen per liter...
 
Terug
Bovenaan