verlichting die geen effect heeft op algen en plantengroei?

tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
is er ook verlichting die geen algengroei veroorzaakt, zodat je buiten de maximale verlichtingsduur ook naar je vissen kan kijken?

ik zit veel thuis buiten de aangeraden 8 uur verlichting om en vond het jammer dat ik dan niet goed naar mijn vissen kon kijken, dus stond mijn verlichting van 7 uur in de ochtend tot 10 uur s'avonds aan... ben nu veel waterwissels aan het doen om van de blauwalg af te komen. oorzaak was ook deels slechte bodemstroming vanwege een naar boven gerichte pompuitlaat. (opgelost door de uitlaat te veranderen)

heb dus de verlichting nu tussen 9 en 5 uit staan, maar ik werk halve dagen en ben meestal rond 1 uur weer thuis, dus het zou leuk zijn om de bak meer te kunnen verlichten zonder dat de blauwalg (en andere alg) er harder van groeit...

is er zoiets? een zwakkere ledlamp oid? ik ga binnenkort over op een groter aquarium, met hetzelfde bestand dus dan kan ik dat mooi inbouwen terwijl het indraait. (of terwijl ik de achterwand bouw.)
 
Waarom zou je de verlichting niet van 13:00 t/m 22:00 laten branden? zit je op 9uur.
Je kan ook wat je zelf al oppert: ledstrips inbouwen en deze op een laag percentage laten branden buiten de "gewone" uren om.

TL verlichting in mijn Rekord gaat om 14:00uur aan en om 00:00uur weer uit.

In de malawibak werk ik standaard met LED, deze gaat om 13:00uur aan en om 00:00 weer uit.
dit met een zon's op en ondergang. dus niet de hele dag heel fel licht.
 
Algen worden veroorzaakt door tekorten in voeding. Men zegt dat ze met blauw licht beter groeien maar veel blauw licht veroorzaakt geen algen. Oud lid HVA gebruikte de 6500K en dat was een wedstrijdbak zonder een algje.
 
De lichttijd van 13 tot 22 zetten is best een goede optie, gebruik ik wel een andere lamp als wekker. (Als mijn wekker gaat gaat mijn aquariumlicht aan zodat ik minder snel opnieuw in slaap val.)

Ik denk dat het blauwalg probleem komt door te zwakke stroming bij de bodem, ook omdat het minder werd door de stroming te verbeteren, als korter licht ook helpt is het vrij snel opgelost.

Wat Plantenvoeding betreft, ik heb 1 javavaren staan in een aquarium met 5 bijtjes en 2 neritina tiger slakken, het is brak water waar ik nu nog iets te duur zout voor gebruik. (Ook geschikt voor koraal bakken.) Dus ik denk eerder aan teveel voeding.
 
Teveel voeding geeft geen algen maar juist een tekort veroorzaakt algen.
 
dat wordt dan toch ergens planten bemesting halen, nog aanraders voor alles in een merken die in kleine hoeveelheden te verkrijgen zijn? (gezien mijn javavaren op steen zit hebben kleibolletjes geen zin gok ik?)
 
Ik heb in een nano ook een Javavaren en voeg niets toe met een ph verlagende bodem.
 
dan hou ik het voorlopig op afhevelen (het zit op de bodem) als dat het niet oplost kijk ik verder naar mogelijke oorzaken.
 
In brakwater bakken is de kans op diverse algen groter heb ik begrepen (onlangs begonnen met mijzelf te verdiepen in in de wereld van brakke bakken) maar blauwalg hoort hier niet bij. blauwalg is echt een kwestie van te veel belasting, te weinig filtering en mijn inziens voornamelijk door te weinig stroming (dode plekken).

Zou zelf zovaak mogelijk de blauwalg weg zuigen, en even kijken naar de stroming.
 
Ik heb op dit moment een 1000 liter per uur pomp in mijn filter en deze zou nu overal moeten komen.
 
In brakwater bakken is de kans op diverse algen groter heb ik begrepen (onlangs begonnen met mijzelf te verdiepen in in de wereld van brakke bakken) maar blauwalg hoort hier niet bij. blauwalg is echt een kwestie van te veel belasting, te weinig filtering en mijn inziens voornamelijk door te weinig stroming (dode plekken).

Zou zelf zovaak mogelijk de blauwalg weg zuigen, en even kijken naar de stroming.

Klopt en daarom zie je het soms ook juist bij de opstart opduiken.
 
Terug
Bovenaan