Verlichting doet het niet meer.. waar zit het probleem

L

lelberse

Guest
Hoi,
Gister zag ik dat de TL van mijn Juwel aquarium het niet meer deed.. Ik er een beetje naar gekeken en soms deed hij het wel en soms niet.
Dus ik vandaag naar de Hornbach gereden om een nieuwe TL te halen en er net ingedaan maar ook die viel ineens uit maar nu doet hij het wel weer een tijdje.
Waar kan het aan liggen denken jullie?
Vorige TL is een half jaartje oud en is wel een TL speciaal voor het aquarium en heeft hier hiervoor altijd goed gedaan.
 
Ik heb er ook wel eens last van dat het uit gaat als de kat op de bak springt
Het is niet zo een beste kwaliteit van Juwel
Als er 1 buis uit gaat , gaat de andere ook uit ze staan paren lel aangesloten
 
Dan kun je beter of geen Juwel nemen of geen kat dus ;)
 
Johnny Boy zei:
Ik heb er ook wel eens last van dat het uit gaat als de kat op de bak springt
Het is niet zo een beste kwaliteit van Juwel
Als er 1 buis uit gaat , gaat de andere ook uit ze staan paren lel aangesloten

haha tja maar mijn kat ligt elke keer op die andere want die is warmer ;)
er zit maar 1 TL in me bak en heb er afgelopen jaren nooit problemen mee gehad op 1 TL na maar die vervangen en toen ging het weer een half jaar goed tot nu..
 
jessicapilon zei:
Dan kun je beter of geen Juwel nemen of geen kat dus ;)

Jamaar ik heb een Juwel en 3 katten maar doe niks weg hoor ;)
 
Het is dus een katten probleem
 
Johnny Boy zei:
Het is dus een katten probleem

Tja maar de jaren hiervoor heeft hij nooit gek gedaan ;) en toen waren de katten er ook al
 
jessicapilon zei:
Zal met de "starter" te maken hebben of hoe dat ook precies heet bij de tl s. Ik mag aannemen dat de TL wel goed bevestigd zat en dat het daar niet aan zal liggen.

Wat info:
http://green-fox.nl/techinfo/tl_verlichting.htm


Ik weet niet hoe oud de balk is maar volgens mij heeft een Juwel Balk T5 geen starters maar een EVSA. Deze willen nog wel eens stuk gaan...


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
jessicapilon zei:
Zal met de "starter" te maken hebben of hoe dat ook precies heet bij de tl s. Ik mag aannemen dat de TL wel goed bevestigd zat en dat het daar niet aan zal liggen.

Wat info:
http://green-fox.nl/techinfo/tl_verlichting.htm


Ik weet niet hoe oud de balk is maar volgens mij heeft een Juwel Balk T5 geen starters maar een EVSA. Deze willen nog wel eens stuk gaan...


Groet,
Ben.

eeh tja wat is het verschil ;P
 
T8 is een dikke TL buis met starter
T5 is een dunne TL buis zonder starter
 
Een EVSA is een (hoogfrequent-)voorschakel apparaat wat zuiniger dan de oudere T8 balken met starters. Zo'n EVSA stuurt de TL dus aan.
Helaas zit dat ding binnenin je balk. Als hij stuk is zal je de balk open moeten slijpen en hem dan vervangen. Misschien wel d� mogelijkheid om er een dimbaar exemplaar in te zetten?



Groet,
Ben.
 
lelberse zei:
Johnny Boy zei:
Het is dus een katten probleem

Tja maar de jaren hiervoor heeft hij nooit gek gedaan ;) en toen waren de katten er ook al
Ja, maar door de jaren slijt alles, he.
Kan ook los contact zijn,die aan en uit aangeeft.

Kijk op Google afbeeldingen Juweelkap openmaken.

Zie je voorbeelden.
 
Nu heeft hij gisteravond eigenlijk de hele tijd gebrand..
 
Bertus zei:
lelberse zei:
Johnny Boy zei:
Het is dus een katten probleem

Tja maar de jaren hiervoor heeft hij nooit gek gedaan ;) en toen waren de katten er ook al
Ja, maar door de jaren slijt alles, he.
Kan ook los contact zijn,die aan en uit aangeeft.

Kijk op Google afbeeldingen Juweelkap openmaken.

Zie je voorbeelden.

Bertus heeft hier beslist een punt!
Kijk eerst eens alle contacten na, te beginnen bij je stekker en dan naar de balk toewerken. Kijk ook naar de buizen zelf.
De lamphouders kun je eruit wippen, zie ook daar de contacten na. Als dit alles ok is, dan pas zal je in de balk moeten kijken.

Groet,
Ben.
 
Kan ook in de balk zijn ,he.
Aansluiting op VSA, los vast.
 
Terug
Bovenaan