Wat is er nieuw

Verlichting en dag/nacht cyclus

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar nieuwe verlichting. Ik heb nu de standaard tl-balken erin hangen die bij de Juwel Rio125 horen. Na veel gelezen te hebben heb ik gegrepen dat LED verlichting niet alleen duurzamer is maar ook een gunstiger licht geeft voor onze planten en daarmee de algengroei wat beperkt. Ook kwam ik tegen dat er verlichtingen zijn die helpen om de rode planten roder te houden of juist de groene feller groen te laten kleuren. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Heeft dit meerwaarde voor het aquarium of voldoet een tl-balk ook prima.
Verder vroeg ik mij nog af of de verlichtingen die zonsopgang en ondergang na bootsen nog een meerwaarde zijn? Ik merk dat de vissen toch altijd wat schrikken als de lamp ineens aangaat en kan me voorstellen dat dit voor de planten ook een rustigere opstart is van de fotosynthese.

Heeft iemand hier ervaring mee? En met welke verlichting werken jullie?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-02-28 at 16.04.31 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-28 at 16.04.31 (1).jpeg
    203.3 KB · Weergaven: 62
Laat ik vooraf zeggen. TL verlichting is prima verlichting. Led is ook niet noodzakelijkerwijs gunstiger voor je planten. Maar er zijn wel wat voordelen te geven voor led. Het verbruikt minder energie. Je kan wat spelen met kleurwaardes. Het heeft dim mogelijkheden om maar een paar voorbeelden te noemen. Algen ontstaan niet door verlichting. Wel door tekorten t.o.v. je verlichtingssterkte. Led verlichting is niet goedkoop. Want aan kwaliteit hangt een prijs. Maar bezuiniging op verlichting is een fout je later duur komt te staan. Vergeet ook niet dat verlichting een van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste delen is op aquariumgebied. Zelf heb ik JMB verlichting gebruikt boven mijn bak maar er zijn vele uitstekende verlichtingsmogelijkheden verkrijgbaar.
 
Verder vroeg ik mij nog af of de verlichtingen die zonsopgang en ondergang na bootsen nog een meerwaarde zijn? Ik merk dat de vissen toch altijd wat schrikken als de lamp ineens aangaat en kan me voorstellen dat dit voor de planten ook een rustigere opstart is van de fotosynthese.

Heeft iemand hier ervaring mee? En met welke verlichting werken jullie?
Ik denk dat zo'n overgang voor planten geen verschil maakt. Die staan qua fotosynthese min of meer "aan" (in wisselende mate) of "uit" en zullen naar mijn beste weten niet mopperen als dat plotseling verandert. 😛

Voor vissen vind ik het persoonlijk wel een meerwaarde als verlichting geleidelijk aan en uit gaat. Ze lijken het niet zo te kunnen waarderen als ineens --BAM-- de hele omgeving oplicht of juist donker wordt. Ik gebruik zelf om die reden (en ook voor een stukje schemering) alleen dimbare verlichting.

Je hebt van alles op de markt en het hangt voornamelijk van je plantenkeuze af hoe de kwaliteit van je verlichting moet zijn. En van je eigen voorkeur: hoe goed wil je je vissen kunnen zien. De vissen zelf vinden het in de meeste gevallen fijn als het licht niet al te sterk is.

Ik gebruik hier in meerdere bakken de Fluval Aquasky, en zet die overdag tot maximaal 10 à 20% aan, dat is al zat. Ik heb dan geen planten... Het zijn niet de goedkoopste lampen, maar zeker ook niet de duurste. 😉"Budget" heb je van Superfish ook prima lampen verkrijgbaar, aansluitbaar op een simpele dimmer van hetzelfde merk, en sommige andere merken.
 
Laatst bewerkt:
Het is slim om voor lampen qua mogelijkheden te kiezen voor overwaarde. Je zal de eerste niet zijn die nu denkt, mij lampen voldoen hiervoor. Maar die mening kan veranderen, vaak gebeurd dat dan ook. In het geval van overwaarde is er niets aan de hand. Is er sprake van "onderwaarde" dan moet er bij- of vervanging gekocht worden. Nogmaals, zie verlichting niet als een sluitpost. Verlichting is belangrijk zeker in een plantenbak.
 
Ik heb de verlichtingen slechts tussen de 4-6 uurtjes per dag aan. Is bij mij wel voldoende. Een gedeelte pakt nog een stuk daglicht erbij. Ondanks dat alle bakken verlichting hebben, gaat niet alles aan. Want het licht reikt verder waardoor de bakken waar geen verlichting aangaat toch mee worden verlicht.
 
Maak eerst een keuze welke planten je wil gaan houden en pas daar je verlichting op aan. Sommige planten verlangen 15 lumen per liter en anderen soorten hebben 40 lumen of meer, per liter nodig.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik heb qua planten vooral anubias, javavaren, crypto en wat stengelplanten. Zal eens kijken naar wat deze nodig hebben. Heeft iemand nog meer tips voor welke verlichting dan voldoende zou zijn?
 
Dan heb je aan een gemiddelde verlichting genoeg en de Anubia moet zelfs niet teveel licht hebben.Voor je stengelplanten kan ik dat zo niet zeggen want dat hangt ook van de soort af.
Er zijn ook die wel wat meer licht vragen namelijk.
 
AquaCafe
Help Users
      triple: Vroege morgen
      Terug
      Bovenaan