Wat is er nieuw

Verlichting en EI

• Onderwerp starter Onderwerp starter blackmoor
  • Startdatum Startdatum
B

blackmoor

Guest
Hoi allemaal,

Op 't moment doet mijn nano bakje van 6,75 het best goed, maar als ik de waterwaarden meet heb ik altijd een vrij hoge no3 waarde (zo rond de 100). De oorzaak is me wel bekend, ik voeg iets te veel toe (1 ml per dag) en ik ververs iets te weinig (400 ml per dag) Dan kom je uit op 7 ml per marcro micro en ijzer elementen per week terwijl ik maar 2,8 liter ververs..... Om dit probleem preventief aan te pakken moet ik dus minder doseren en meer verversen, maar nu is er nog één probleem:

De Micranthemum 'Monte Carlo' groeit best wel omhoog, terwijl die hoort te kruipen. De co2 is prima in orde, gaat een uur voor de lichten aangaan aan en een uur daarvoor ook weer uit. Halverwege de dag is er een lichtpauze van 4 uur, dus als de lichten uitgaan de co2 ook en dan weer een uur voordat ze weer aangaan.

Maar nu twijfel ik over de verlichting. Ik heb er nu een ledbalkje op van 1,75 watt, en da's denk ik veer te weinig.
(hier kwam ik net achter toen ik de ledstrips eens nader bekeek) Ik heb nog twee van deze strips liggen, maar met 3,5 watt heb ik denk ik nog steeds te weinig....)

Nu is mijn vraag, komen de hoge no3 waarden en het omhoog groeien van mijn MM mede door de lichthoeveelheid?

De hoge no3 zal denk ik eerder door het toevoegen komen en het verversbeleid. De MC heeft co2 en licht nodig en aan licht heb je dan denk ik te weinig en dan moet je meer naar de 0,5W of meer per liter gaan. Zo n torenhoge no3 is echt overbodig en niet aan te bevelen.
Gebruik je de poeders of de vloeibare voeding? Uitgaande van de vak gebruikte toevoeging van 20/2 mg per week bij de EI zal dat meer dan voldoende zijn en ik heb zelfs mn vraagtekens bij de EI op zo n klein bakje. Er zit zo weinig licht boven dat zoveel echt niet hoeft en geen meerwaarde heeft in mijn belevenis.
Dus op 7 liter zul je rond de 3,5W moeten komen om op 0,5W/L uit te komen. Maar met die hoeveelheid licht en wat co2 is denk ik de EI niet echt nodig met de normale hoeveelheden. Dan kun je denk ik beter de helft toevoegen of de MC vervangen voor een ander plantje die minder eisen stelt. Je hoeft maar een klein foutje te maken met de EI op zo n bakje en dan zijn de rapen gaar en dat kan rare gevolgen hebben.

Gebruik je de poeders of de vloeibare voeding?

Poeders van Plantedbox.
Ik pas de EI toe op dit bakje omdat ik dagelijks ook mijn Rio hiermee doe. Dus dan elke dag een beetje opzuigen met de spuit en in het bakje doen, weinig extra moeite. Maarja, je hebt gelijk dat het niet echt noodzaak is. Ik zal die twee andere strips erbij plakken, en dan kijken hoe het gaat.

Planten die omhoog groeien, hebben te weinig licht.

En dat hoeft niet alleen quantitatief te zijn. Maar vooral qualitatief.

Een keukenkast lampje, is nog geen plantenlampje.

Ik denk dat dat kleine lampje inderdaad te weinig is voor de genoemde plantjes maar verder zou ik met zo weinig licht geen plomp voeding erin gooien middels de EI.
En ja, soms is de EI dus niet nodig en eigenlijk weggegooid geld😉. En wie had dat verwacht uit mijn mond😀😀

........is de EI dus niet nodig en eigenlijk weggegooid geld😉. En wie had dat verwacht uit mijn mond😀😀

John? Ben jij dat achter die pc??:c

Ik ga deze quote opslaan.

Dit is dus een historisch moment😀😀. Wees blij met de nieuwe toevoeging van Bookmark😉

Planten die omhoog groeien, hebben te weinig licht.

En dat hoeft niet alleen quantitatief te zijn. Maar vooral qualitatief.

Een keukenkast lampje, is nog geen plantenlampje.

Is dit lampje dan goedkope rommel? Da's balen dan........ Maar met mijn budget heb ik niet zomaar een ander lampje vrees ik......

Ik denk dat dat kleine lampje inderdaad te weinig is voor de genoemde plantjes maar verder zou ik met zo weinig licht geen plomp voeding erin gooien middels de EI.
En ja, soms is de EI dus niet nodig en eigenlijk weggegooid geld😉. En wie had dat verwacht uit mijn mond😀😀

Maar die paar druppels is toch geen weggegooid geld? Misschien als je het berekend over 10 jaar.

Nee zo moet je het ook niet opvatten maar het hoeft niet met de geringe vraag van jouw bakje. Dus waarom zou je het dan doen met het risico dat er snel iets mis kan gaan.

Is dit lampje dan goedkope rommel? Da's balen dan........ Maar met mijn budget heb ik niet zomaar een ander lampje vrees ik......

Het is meer de combinatie. Je hebt een best veeleisend plantje. En die heeft goed licht nodig.
Een crypto bijv. zou het heel goed doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan