Wat is er nieuw

verlichting en groei planten

DannyF

Member
Lid geworden
14 mei 2018
Berichten
14
Leeftijd
64
Best forum,

Ik heb een Oase 200 i.c.m. EAC controller en de LED 80 ook van Oase.

Het probleem is dat de planten slecht groeien en ik verwacht dat dit aan de samenstelling van het licht komt. Ook blijf ik last houden van alg op met name de Javavaren en de Anubias.

Ik voeg All-in-One plantenvoeding toe van Plantedbox cfm de gegevens op de verpakking.

Kan iemand a.d.h.v. de bijlage helpen met de juiste instellingen van het licht?

Alvast bedankt, Danny
 

Bijlagen

  • Screenshot_20241023-190900.png
    Screenshot_20241023-190900.png
    154 KB · Weergaven: 16
Ik denk niet dat de LED en/of de samenstelling van het licht verantwoordelijk is voor de slechte plantengroei.

Wat voor bodem gebruik je
En kan je een overzichtsfoto plaatsen?
 
Best forum,

Ik heb een Oase 200 i.c.m. EAC controller en de LED 80 ook van Oase.

Het probleem is dat de planten slecht groeien en ik verwacht dat dit aan de samenstelling van het licht komt. Ook blijf ik last houden van alg op met name de Javavaren en de Anubias.

Ik voeg All-in-One plantenvoeding toe van Plantedbox cfm de gegevens op de verpakking.

Kan iemand a.d.h.v. de bijlage helpen met de juiste instellingen van het licht?

Alvast bedankt, Danny
Je zou je eigenlijk moeten verdiepen in de vraag van je planten wat er nodig is voor een goede groei. Je kan daar achter komen door eens te spieken bij de online planten aanbieders. Zij vermelden dit gewoonlijk bij elke plantensoort. Ze vermelden onder meer ook de lichtvraag en daarbij gaat het om de lichtsterkte en dus niet om de lichtduur die je, exclusief dimtijden, op zo'n 8 uur houdt. Die lichtsterkte bepaald de groeisnelheid. En om die groeisnelheid te kunnen houden is er voeding, en daar hoort ook CO2 bij, nodig. Dus de voedingsvraag voor je planten wordt gestuurd door de groeisnelheid. Hier kan je de denk volgorde van je planten onderhoud in zien. Dus nu komt mijn vraag; waarom denk je dat je groei problemen door je licht samenstelling komt? Want mijn eerste gedachten gang zou eerder zijn: Welke planten heb ik en wat vragen die om überhaupt te kunnen groeien? Met daarna: Wat biedt ik mijn planten in de volgorde zoals hierboven aangegeven? Dit opnoemend kunnen wij dus je vraag helemaal niet beantwoorden omdat je ons veel en veel te weinig informatie hebt gegeven...
 
Hoi Ben, dank je voor je snelle reactie. Die gedachte komt eigenlijk via Gilles van Plantedbox. Hij schrijft in een reactie naar mij:

"Je hebt voornamelijk trage groeiers, het is dus normaal dat je weinig verandering ziet, deze planten groeien nu eenmaal zeer traag. Ik vraag me ook af of het spectrum van de verlichting goed is?"

Je opmerkingen zijn duidelijk en daar ga ik mee aan de slag.

Bedankt,
Danny
 
Hoi Ben, dank je voor je snelle reactie. Die gedachte komt eigenlijk via Gilles van Plantedbox. Hij schrijft in een reactie naar mij:

"Je hebt voornamelijk trage groeiers, het is dus normaal dat je weinig verandering ziet, deze planten groeien nu eenmaal zeer traag. Ik vraag me ook af of het spectrum van de verlichting goed is?"

Je opmerkingen zijn duidelijk en daar ga ik mee aan de slag.

Bedankt,
Danny
Zoals Corne al aangaf is de samenstelling van het licht niet de oorzaak denk ik.
 
Zoals Corne al aangaf is de samenstelling van het licht niet de oorzaak denk ik.
Die kans lijkt niet zo groot inderdaad maar dát kan je naar mijn mening ook nog niet zeggen met zekerheid. Daarvoor is er toch meer informatie nodig. Want Ts vertelt dat hij, naast algen, Javavaren en Anubias heeft waar nu niet direct een hoge lichtsterkte voor gevraagd wordt en het lichtspectrum is daar ook niet van het meeste belang. Maar over verdere plantensoorten doet Ts nog geen mededeling? Het is altijd fijn dat je zo veel mogelijk gegevens hebt om een goede scoringskans op een vraag te bieden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan