Verlichting in het aquarium

C

ColdWater

Guest
Beste allemaal, ik zou graag verlichting aan mijn aquarium toevoegen. Ik heb 3 mooie sluierstaarten en een paar simpele koudwater planten (waterpest, varen). Deze planten doen het echter niet heel erg goed en licht is eigenlijk het enige wat ontbreekt. Is het mogelijk om LED spotjes te installeren boven het aquarium? Zouden de spotjes van de action dan een optie zijn?

Daarnaast: wat zijn planten die ik aan mijn aquarium kan toevoegen?

Vriendelijke groet,
 
Vrees het niet dat die spotjes je plantengroei gaan stimuleren. Geloof dat je een spectrum van rond de 6500Kelvin wil hebben voor goede plantengroei tevens is het aantal lumen per liter belangrijk voor een gemiddeld beplante bak wil je wel ongeveer 15lumen/liter hebben.
 
Vrees het niet dat die spotjes je plantengroei gaan stimuleren. Geloof dat je een spectrum van rond de 6500Kelvin wil hebben voor goede plantengroei tevens is het aantal lumen per liter belangrijk voor een gemiddeld beplante bak wil je wel ongeveer 15lumen/liter hebben.
Denkelijk ligt het niet zo eenvoudig. Bij 6500 Kelvin heb je een koelwitte variant, veel blauw zit daar in dus. Maar ook rood en gelig is belangrijk, zo rond de 3500 Kelvin. Verder wordt er bij verlichting soorten veel opgegeven in Lumen. Maar er bestaat ook nog zo iets als Lux (Lux=Lumen/Oppervlakte) en Par bijvoorbeeld. Lees dit maar eens:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/licht-in-het-aquarium-de-basics


Overige zijn, gezien de snelle ontwikkelingen op verlichting gebied, bovenstaande artikelen wel ietwat verouderd.
 
Laatst bewerkt:
Dankjullie wel!

Wat zouden jullie mij aanraden? Als all inn oplossing zegmaar?
 
Voor planten wordt vaak zo rond de 4500 lumen aangeraden. Smaak is natuurlijk ook een factor.
 
Voor planten wordt vaak zo rond de 4500 lumen aangeraden. Smaak is natuurlijk ook een factor.
4500K bedoel je? Het lijkt me anders een beetje raar om zomaar een hoeveelheid licht te noemen zonder de bakmaat te weten? Al is het feit dat er goudvissen worden gehiuden misschien een hint.
 
John bedoelt ook wel 4500 K, denk ik. Dat is inderdaad een "gemiddelde" kleur voor de verlichting in een aquarium.
 
Zelfs op 10.000K kan je planten laten groeien.
Kleurwarmte is niet mega belangrijk in mijn optiek.

Watvoor spots gaat het precies om?
Heb je een linkje of iets?
 
Hier een foto van mijn aquarium zoals hij nu is. Eigenlijk ben ik niet zo tevreden... Het water is troebel, plantjes zijn t net niet en dus het licht zoals ik al zei..

Het led stripje wil ik bevestigen aan de onderkant van de plank boven het aquarium. https://www.action.com/nl-nl/search/?q=led hier een multi pallet kleuren lampje dacht ik.

Wellicht hebben jullie goede tips voor mij!

IMG_20171208_082435.jpg
 
Dat is een reden tot wat vragen, wat zijn de afmetingen van de bak, en wat zijn je waterwaarden?
 
De bak heeft zon 50l en uit m'n hoofd 60cm bij 40 bij 40. De water waarden weet ik niet! De bak is vrij nieuw nu anderhalve maand denk ik. Elke 1/2 weken vervang ik met een rustig slangetje 1/3 water
 
Dan zou ik eerst eens de waterwaarden laten meten, mogelijk met een flesje naar je LFS toegaan en daar even laten controleren.
Corrigeer me als ik wat verkeerd zien, maar ik denk 1 a 2 sluierstaarten te zien, een vrij dikke bodem waar gauw veel vuil in kan trekken en een klein filtertje.
Ik denk dat je dat eerst in orde zal moeten maken voordat je je zorgen gaat maken over je planten.
Daarbij kan je gelijk beter wekelijks 50% verversen, dat hebben deze vissen wel nodig nu.
 
Beste Ton,

Dank je voor je reactie! Wat moet ik met de bodem doen dan? momenteel bestaat het 50/50 uit substraat en kiezels. Hoeveel hiervan moet ik verwijderen?

En on topic, wat denk je van het licht idee?

Vriendelijke groet!
 
Voor ik een reactie geef welke je niet graag wil horen eerst even een artikeltje om je wat in te lezen over deze dieren, het is wat ouder en mogelijk iets achterhaald, maar het geeft een indruk voor je.
https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf

Het licht idee is al redelijk gegeven maar plantengroei ga je pas goed verkrijgen als alle waterwaarden in orden zijn i.c.m. de verlichting.
 
Mooi Artikel, ik had al redelijk wat gelezen op andere sites en dacht ik zo al redelijk goed zit. Omdat ik in een klein studenten appartementje woon heb ik nog geen ruimte voor en groter aquarium, dit ben ik wel van plan te nemen wanneer ik zelf een groter ga wonen. De vissen zijn ook nog erg klein.
 
Zelfs op 10.000K kan je planten laten groeien.
Kleurwarmte is niet mega belangrijk in mijn optiek.

Watvoor spots gaat het precies om?
Heb je een linkje of iets?
Inderdaad, dat kan. Of planten het dan optimaal "doen" is de vraag. Maar het hangt mede ook af van de soort plant waar we over praten. Rood in het licht, violet ook wel, is erg belangrijk voor (moeras- met name) planten. Planten absorberen vooral rood én blauw licht. Maar het totale spectrum is ook van belang.
 
Dat is zo @benvo

Maar denk dat hier gwn een knappe lichtkap op moet komen en dat je bakje 60x30x30 is.

En daarna eens kijken naar waardes om plantjes te groeien
 
mooi led lampje bij de visspeciaal zaak gehaald, 45 cm met wit en rood licht gecombineerd. Ook even de ouwe plantjes er uit getrokken, meer dan dan de helft van het water ververst en nieuwe plantjes er in gestoken. Daarnaast nog wat zaden geplant, hopelijk komen er mooie plantjes uit en vreten mn sluierstaartjes dit niet allemaal op!

WhatsApp Image 2017-12-10 at 15.16.57.jpeg
 
Terug
Bovenaan