Verlichting in het weekend


Scalare

Member
Lid geworden
21 oktober 2020
Berichten
6
Leeftijd
33
Mijn verlichting staat met timer ingesteld van 14u30 tot 22u30. In de week vind ik dit prima maar in het weekend, wanneer ik thuis ben, vind ik 14u30 erg laat dat het licht aangaat. Kan ik het licht op zaterdag en zondag vroeger laten aangaan zonder dat dit problemen geeft?
 
Je vissen zullen er weinig van krijgen. (ookal verschillen daar de meningen over). In mijn ogen zijn de licht schema's boven onze bakken post definitie onnatuurlijk.

Maar te veel / lang licht kan alg geven. Maar dat is ook weer afhankelijk van of je co2 en hoeveel planten voeding je geeft een hoeveel planten er in je bak staan.

Wij hebben hier vanaf 7 uur sochtens tot 23.00 lampen boven de bak aan staan maar dimmen ze tot 14.00 en na 21.00 uur flink weg.

Zo kunnen we toch de hele dag van onze vissen genieten zonder alg te hebben. Maarja, onze bak staat ook helemaal vol met planten.
 
Ik zou het niet doen. Je haalt de planten uit hun ritme, en op maandag nog een keer. Echt schadelijk zal het niet zijn maar het aanraden doe ik niet
 
Ik zou het niet doen. Je haalt de planten uit hun ritme, en op maandag nog een keer. Echt schadelijk zal het niet zijn maar het aanraden doe ik niet

Ik zou hier persoonlijk niet zo bang voor zijn. Planten hebben met name last van veranderingen in het kleuren spectrum. (dus andere lampen / kleurinstellingenstellingen) omdat ze ander blad nodig hebben om het te verwerken.

Als je twee zonnige dagen in de week introduceert zal een plant daar denk ik weinig last van hebben.
 
Ik zou hier persoonlijk niet zo bang voor zijn. Planten hebben met name last van veranderingen in het kleuren spectrum. (dus andere lampen / kleurinstellingenstellingen) omdat ze ander blad nodig hebben om het te verwerken.

Als je twee zonnige dagen in de week introduceert zal een plant daar denk ik weinig last van hebben.
Nou juist aanpassen aan kleur is niet zo'n probleem hoor. Ze hebben daar geen nieuw blad voor nodig, alleen meer nieuwe pigmenten en dat gaat best snel. Orde van uren tot 1 a 2 dagen.

Maar als een plant gewend is dat 't om 12u nog donker is en ze dus nog fysiek daarop ingesteld zijn (zitten dicht) dan is opeens volle bak licht erop niet handig, al weet ik niet of het echt kwaad kan.
In de natuur komt dat niet voor, want een donkere dag met wolken is niet gelijk aan helemaal geen licht.

Planten hebben een biologische klok (circadian rythm) en veel processen worden daarmee geregeld. Ik zou dat niet verstoren.

Maar nogmaalsik beweer niet dat je een alg uitbraak zult krijgen.
 
Tjah hier ook de luxe van dimmen.
Lampen branden hier van 10:00 tot 22:00 waarvan 12:00-20:00 volle sterkte

Maar je kan toch ook de belichting periode middelen?
Dat je doordeweeks het dus wat eerder zet zodat je ook in het weekend er overdag van kan genieten
 
Wat gebruiken jullie om het licht te dimmen?
 
Een dimmer. In mijn geval een led dimmer van Ali Express. de veelgebruikte TC420
 
Licht dimmen heeft, behalve dat je er de hele dag van je aquarium kan genieten nog een voordeel; de meeste dieren hebben het helemaal niet zo op fel licht. Mijn bak is verlicht van 's ochtens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Uiteraard met de nodige gedimde (licht-)uren. Daardoor zie ik bijvoorbeeld in de avond de vissen volop zwemmen in de vrije ruimte waarbij ze overdag de mogelijkheid hebben om dekking te zoeken tussen de planten.
IMG_20201015_100852.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik dim ook met een TC420.
Als je behalve wit, ook rood en blauw kan mengen, dan kan je een prachtige zon's opgang, en ondergangen creëren.
Doordat je het licht dimt aan het begin en einde van de dag, voorkom je planten en/of vissen teveel licht krijgen en daardoor in de stress raken.
 
Het mooie van zonsondergang en daarna in mijn geval nog een zwak maanlicht (gelig! Maanlicht is niet blauw) is, dat de vissen voordat het licht helemaal uit is, al niet meer te zien zijn en in de planten verdwenen zijn. Dit vind ik persoonlijk een natuurlijk effect, maar de 1e avond dat ik dit opmerkte, schok ik wel even dat ik de vissen niet meer zag.
 
Een beetje om het topic heen en de vraag niet direct beantwoord te hebben denk ik dat het lichtschema van een aquarium een beetje het dag-licht ritme moet volgen zoals zeg maar wij dit ervaren. Daarbij vind ik dus de opstart verlichting aan de late kant, maar verder is dit voor de topic starter.

Zoals eerder gelezen lijkt mij het beter om vroeg in de morgen te starten en later in de morgen en in de middag de Zon een beetje te imiteren door de verlichting zeg,, op 90 % te laten branden en dan later in de middag of avond weer afbouwen.

Bij mij start de eerste lichtbron om 6 uur, mede omdat ik dan voor ik het huis uitga de vissen heb gezien, en kan constateren of het allemaal naar behoren gaat.
 
Je kan het aan de late kant vinden maar 6u vind ik dan veel te vroeg en volgt ook ons dag/nacht ritme niet meer.
 
Het mooie van zonsondergang en daarna in mijn geval nog een zwak maanlicht (gelig! Maanlicht is niet blauw) is, dat de vissen voordat het licht helemaal uit is, al niet meer te zien zijn en in de planten verdwenen zijn. Dit vind ik persoonlijk een natuurlijk effect, maar de 1e avond dat ik dit opmerkte, schok ik wel even dat ik de vissen niet meer zag.
Zorgwekkend eigenlijk dat je door licht en luchtvervuiling maanlicht niet meer herkent als blauw / grijs. Alleen bij een hele lage maan is het maanlicht vanuit de natuur geel / oranje.

Je kan het aan de late kant vinden maar 6u vind ik dan veel te vroeg en volgt ook ons dag/nacht ritme niet meer.
Dat ligt er een beetje aan waarmee hij om 6 uur begint een welk ritme hij aanhoud. Wij beginnen om 7 uur weer met maanlicht.
De zon komt in het amazone gebied op dit moment ongeveer om 6.30 op en er rond 8 uur onder dus om 6 uur wat licht in je bak klopt redelijk.

Alleen je wil 's avonds ook nog wat te kijken hebben dus verleggen de meeste mensen de dag.

Ik vind het zelf belangrijk dat dat de overgangen geleidelijk gaan dan schrikken de vissen niet. En ik wil gewoon als ik wakker ben wat licht boven mijn bak. (of je nou de verlichting in de bak of in de kamer aanzet ze krijgen het toch mee dan kun je de vissen maar beter kunnen zien ook). En als je je verlichting op 10% of zo zet kun je gewoon je vissen zien, maar doet het niets voor alg / plantjes.
 

Terug
Bovenaan