Verlichting in jewel rio 300


J

jeroentjuh

Guest
beste licht experts,


Ik heb thuis wat problemen met algen, en ben op dit moment bezig alles op te lossen.
Heb het gevoel dat de verlichting in mijn bak niet optimaal is waardoor de algen nog steeds groeien.
Ben sinds kort begonnen met CO2 en ga vanaf volgende week beginnen met de EI methode.
Ik wil graag verlichting hebben die hier goed bij aansluit.
Afmetingen van de bak zijn 120x50x50, met een bodem van ongeveer 5-6 cm.

op dit moment zitten de volgende tl balken erin.

vooraan:
JBL solar ultra tropic
54W T5 1047CM

achteraan:
JBL solar ultra color
54W T5 1047 cm
deze zit er nieuw in

nu is mijn vraag, is deze verlichting goed genoeg voor plantengroei (heb het idee dat ze weinig rood licht geven).
Zo niet wat zou ik aan tl buizen moeten vervangen?
En mocht ik kiezen om over te stappen op LED, wat heb ik dan nodig?
 
De vraag zou anders moeten zijn: Welke planten heb ik en wat zijn deze nodig. Elke plant heeft basisbehoeftes qua licht waarop de bemesting op moet worden aangepast. Het principe van tekorten, zo gezegd.

Daarom is het zinvol om een zekere overwaarde in je verlichting te hebben. De aanschaf, bij een goede product, is kostbaar maar dit geeft je dan ook mogelijkheden om een ruime keuze te hebben uit het beschikbare planten aanbod.
Vanuit dit oogpunt raad ik ook altijd aan om te kiezen voor een kwaliteit led en/of andere belichting soorten. Daarbij horen dus niet de stripjes die je voor weinig kunt aanschaffen maar waarbij de spijt al na korte duur komt!
 
@benvo ik was ook zeker niet van plan om te gaan besparen. Hoe kan je het benodigde lumen led verlichting uitrekenen dan? zal straks is even kijken welke planten ik erin heb zitten.
 
Denk dat je met reflectoren al een heel eind komt..
Planten hebben niet perse roder licht nodig
Hoe roder je licht hoe groter je planten worden, hoe blauwer je licht hoe compacter ze groeien
 
ik heb de kappen al beplakt met alluminium plakfolie.
 
ik heb de kappen al beplakt met alluminium plakfolie.
Been there, done that
Bij mij oxideerde de folie binnen een maand of liet het los...

Als je niet aan de reflectoren wil maar wel een hoger rendement kan je ook alles wit schilderen van binnen, maar met primer en verf etc kom je wss op dezelfde kosten uit...
 
oke dus reflectoren de beste optie dat is dan duidelijk.
hoe zit het kwa tl balken zijn die nog goed? ben zowieso van plan de voorste te vervangen deze is al oud.
 
planten die ik erin heb zitten zijn overigens als volgt:

6x naaldgras
3x echinodorus bleheri
3x waterpest
2x spikey mos

en nog 2x 3 potjes van planten waar ik de naam even van kwijt ben.
Als ik zo thuis ben zet ik deze wel even op de foto.
 
Naaldgras (Eleocharis acicularis)- Sterke verlichting.- temperatuur tot zo'n 25 graden.- Kan wel op een zandbodem.
Echinodorus bleheri-Gemiddelde belichting is voldoende.- Bodembemesting is aan te bevelen.-Temperatuur ergens tussen 23 en 29 graden.
Waterpest- Dit is een moeilijke want ik weet niet welke soort je hebt? Uitgaande van een soort die in een tropisch aquarium gaat (Eleodeo canadensis?) is een snelgroeier die gedijt bij een temperatuur tot 26 graden. (Er is ook een koudwatersoort Eledo Densa, meen ik, maar die zal je niet hebben.) De licht behoefte is gemiddeld en de plant stelt weinig eisen aan de bodem.
Spikey mos-Dit heeft wel weer behoorlijk licht nodig! Het groeit, dacht ik, niet zo hard. Temperatuur tot 28 graden.
 
@benvo dan is het dus beter om wat meer licht te hebben dan minder toch? De waterpest is iig de warmer water variant. Waarschijnlijk komt er vandaag ok nog wat valisnera in.
 
@benvo dan is het dus beter om wat meer licht te hebben dan minder toch? De waterpest is iig de warmer water variant. Waarschijnlijk komt er vandaag ok nog wat valisnera in.
Zelf zou ik, bij aankoop kiezen, voor een overwaarde, als eerder gezegd. Het is makkelijker om, als je later een hogere lichtbehoefte hebt door de keuze van andere planten, om iets minder te dimmen als te moeten constateren dat die plantenkeuze onmogelijk is omdat je de lichthoeveelheid niet kan bieden. Voor nu echter moet je dus uitgaan van een gemiddelde tot hoge lichtbehoefte, gezien de verschillen in je plant soorten. Nu is het wel zo dat, bijvoorbeeld, je Echinodorus je meer ruimte biedt als bijvoorbeeld je naaldgras die beslist een hoge lichtintensiteit vraagt. Je kunt dus kiezen voor een lichtsterkte die neigt naar de vraag van het naaldgras. Wel moet je daaraan, de gekozen lichtsterkte dus, je bemesting/CO2 aanpassen! Daaraan kom je door waterwaardes te meten. (druppeltest)
Ik weet niet welke Vallisneria soort je gaat kiezen. Over het algemeen hebben Vallisneria soorten graag hard tot licht alkalisch water met uitzondering van de Vallisneria caulescens, meen ik. Temperatuur ook vaak ergens tussen 22 en 28/29 graden. Ze houden wel van licht. Het kan soms lang duren voordat ze "aanslaan" mede doordat ze best een redelijk grote tolerantie hebben t.o.v. gevraagde waarden komen ze meestal wel. Als je de Elodea candensis hebt (waterpest), die kan ook wel tegen wat meer licht zodat dat in jouw geval is aan te raden.
 
Laatst bewerkt:
oke dus reflectoren de beste optie dat is dan duidelijk.
hoe zit het kwa tl balken zijn die nog goed? ben zowieso van plan de voorste te vervangen deze is al oud.
Hoeft tegenwoordig niet perse meer gezien de kwaliteit van de lampen gewoon beter is dan vroeger
 
@benvo mooi duidelijk verhaal, zoals ik al vermeld heb ga ik beginnen met de ei methode en de co2 hangt er ook net pas aan. Dit is ook de reden dat ik gelijk de verlichting aan wil pakken in de hoop dat ik alles nu is op een rijtje krijg (de algen groei begint erg ontmoedigend te worden).

Wat zouden jullie aanraden, de tl buizen of overgaan op led verlichting? ik wil de dingen die ik doe vaak goed doen (mits ze in budget passen), dat ik reflectoren moet hebben en een oude lamp moet vervangen is duidelijk. Als ik dan voor 50 euro meer LED verlichting heb, investeer ik dat geld graag. Hoe kan ik achterhalen wat ik aan LED verlichting nodig heb om aan de eisen te voldoen? Is hier een formule of iets dergelijks voor?
 
@benvo mooi duidelijk verhaal, zoals ik al vermeld heb ga ik beginnen met de ei methode en de co2 hangt er ook net pas aan. Dit is ook de reden dat ik gelijk de verlichting aan wil pakken in de hoop dat ik alles nu is op een rijtje krijg (de algen groei begint erg ontmoedigend te worden).

Wat zouden jullie aanraden, de tl buizen of overgaan op led verlichting? ik wil de dingen die ik doe vaak goed doen (mits ze in budget passen), dat ik reflectoren moet hebben en een oude lamp moet vervangen is duidelijk. Als ik dan voor 50 euro meer LED verlichting heb, investeer ik dat geld graag. Hoe kan ik achterhalen wat ik aan LED verlichting nodig heb om aan de eisen te voldoen? Is hier een formule of iets dergelijks voor?

Dit lezend denk ik dat je beter je buis kunt vervangen. Op zich is er natuurlijk niks mis met TL verlichting. Voor 50 euro meer heb je voor jouw bak geen goede led verlichting. Zelf heb ik boven mijn Rio 180, een één meter bak, 3x 90 cm JMB balken van 27 watt elk. Met dit merk ben ik erg gelukkig maar er zijn beslist meer goede merken! Maar voor iets goeds zal je toch in een dergelijk prijsklasse uitkomen.
In jou geval komen balken van, laten we zeggen, 1 meter in aanmerking. Van JMB heb je die, 30 watt zijn ze . Maar dan zit je al gauw aan zo'n 120 euro per balk. Je wilt dan waarschijnlijk ook nog wel een controller, kabels komen er nog bij. Nou ja, je moet zelf maar eens kijken. Goedkoop is het beslist niet maar de mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld zon-op en zon-onder, zijn groot evenals de kwaliteit. Bovendien ben je voor de toekomst wel onder de pannen. E.e.a. gaat bij juist gebruik erg lang mee.
 
Dan zullen we een nieuwe TL buis kopen met reflectoren. En dan gaan we is even flink sparen voor echte verlichting :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een tijdje terug heb ik spiegelfolie (58x150cm conrad 13€) gekocht met de bedoeling om deze als reflector te gebruiken (en eventueel als zijwand).
Deze heeft net een test met kokend water doorstaan en lijkt me dus zowel water als temperatuur bestendig.

Als badkamer spiegel is het niet te gebruiken en de lijm kan beter.
Om een reflector te maken of te vernieuwen, lijkt het mij zeker geschikt.
 
Wat zouden jullie aanraden, de tl buizen of overgaan op led verlichting

Zijn prima buizen waar goede resultaten mee zijn te behalen ..


't is daarom beter om gewoon wat normale planten te proberen en dan pas te investeren is aparte planten..
 

Terug
Bovenaan