Verlichting in startend auarium

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Ik heb een week geleden mijn nieuwe 450 liter plantenbak opgestart (zie mijn foto-album). Ik heb ooit ergens op dit forum gelezen dat je de verlichtingsduur langzaam moet opvoeren naar de gewenste duur. Ik meen me te herinneren dat starten met een uur of zes per dag goed is, en dan steeds met een kwartier verlengen. Ik kan alleen nergens meer vinden of dat een kwartier per dag of per week moet zijn.

Gegevens:

Start beplanting woensdag 18 februari

Verlichting: 2 x 80 watt 12.00 - 15.00 en 17.00 - 20.00
Ik heb 4 x 80 watt beschikbaar: twee balken met ieder 2 x 80 watt Sylvania Luxline Daylight 865.

Waterwaarden deze week:

pH: 7.0
KH: 6
NO3 10 mg/l
PO4 1 mg/l
NO2 (nog) 0 mg/l

Ik werk met de EI; ik streef naar 20/2.

Hoe snel/langzaam moet/kan ik de verlichting (duur en sterkte) opvoeren naar 10 uur per dag ?

E2F03B05-3885-4386-8106-EE39175BB9FE_zpsval3otzy.jpg
 
Volgens Gilles je verlichting wekelijks of tweewekelijks verhogen met een half uurtje tot je je tijd bereikt. Persoonlijk denk ik dat een kwartier per dag erg veel is. Planten passen zich minder snel aan dan dieren wat dat betreft. Succes!

Mooie bak ook ;)
 
Wauwwww!! Mooie aquascape zeg...jarloerse blik hier :)
 
Aquariaan1967 zei:
Wauwwww!! Mooie aquascape zeg...jarloerse blik hier :)
Dank je !

Jalou zei:
Volgens Gilles je verlichting wekelijks of tweewekelijks verhogen met een half uurtje tot je je tijd bereikt. Persoonlijk denk ik dat een kwartier per dag erg veel is. Planten passen zich minder snel aan dan dieren wat dat betreft. Succes!

Mooie bak ook ;)
Ok, dank je ! Dan was het per week, en niet per dag !
 
Als het goed groeit zie ik geen reden om de verlichting intensiteit te verhogen.
Waarschijnlijk zal het enige resultaat zijn dat de planten sneller groeien.

Dus is eigenlijk alleen maar meer onderhoud en een verhoogde kans op 'fouten'.
Meer intensiteit == meer groei, meer snoeien, meer bemesting, etc.

In plaats van meer licht intensiteit kan je misschien beter meer geduld hebben imho.

Aan de verlichtingsduur kunnen planten best snel 'wennen'.
Half uurtje per week is prima.

Edit: Omg die topictitel ;P
 
Terug
Bovenaan