Wat is er nieuw

Verlichting Juwel Korall 60x30x30

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Patries
  • Startdatum Startdatum
P

Patries

Guest
Welke verlichting is het beste voor een goede plantengroei en mooie kleuren van vissen voor in een Juwel 60x30x30?
Er zit slechts 1 tl lamp in (nu nog de standaard) en die vindt ik wat gelig en mat kleuren.
Maar omdat ik maar 1 lamp erin kan zetten wat is dan het beste, ik houd wel van mooi helder licht maar wat is dan de maximum aan kelvin die ook nog goed is voor de planten?
In het aquarium komt waarschijnlijk 1 Bettaman liefs in de kleur opaque (wit) of wit met blauw.
 
Wat voor lamp zit er nu in? Juwel nature? Philips 840?

~ Ivo
 
Eh geen idee het is de standaardlamp die in het bakje zat bij aankoop toen hij nieuw was. Denk dan een Juwel lamp, zou best kunnen Juwel Nature.
Bakje moet nog van zolder gehaald worden.
 
Als het een Juwel nature is: die heeft een kleurtemperatuur van 2900 Kelvin. Dat is behoorlijk geel ja. Als het goed is kun je die lamp gewoon vervangen door een Philips TL van de bouwmarkt (en hoef je dus niet aan overpriced aquarium merk lampen). Kleurcode 840 noemen ze warm wit (beetje gelig). Kleurcode 865 is helder wit. Hoger qua kleurcode zou ik niet gaan voor plantengroei.

Hier zie je het verschil tussen 2900K en 4000K.

~ Ivo
 
Peter Hartman zei:
Juwel nature heeft 4100 kelvin.
Shit, ik maak een foutje.

De T5 lamp Juwel nature heeft inderdaad 4100K.
De lamp die ik bedoelde is de T5 lamp Juwel warm-lite en die heeft 2900K.
 
Is niet t5 maar t8, toch?
 
Mondeo zei:
Is niet t5 maar t8, toch?

Yes

T8 = 2900 K warm lite
T5 = 4100 K high lite nature


Beide zijn lampen van Juwel
 
Het is in ieder geval een T8 lamp van Juwel.
Wacht even ga het ding nu eerst eens even van zolder halen....(gaat omhoog op weg naar zolder.... 😛)
 
😀 😀 😀.....ben je er al?
 
Dopie zei:
😀 😀 😀.....ben je er al?

Hey zo snel ben ik niet hoor ben al dagje ouder.... 😛

Maar ben ik weer hoor er staat op Day-Lite - 438 mm - 15 watt.
Hoeveel Kelvin is die dan?
 
Oeps maar wat raar want vindt hem echt niet heel mooi helder en dat zou met 6500K toch wel moeten toch?
 
6500 zou helder wit moeten zijn. Misschien wat oud. Hoe dan ook: deze kun je vervangen door de bouwmarkt Philips lampjes van een euro of 8.

~ Ivo
 
Nah zal eerst het bakje eens gaan inrichten en eens aankijken hoe de verlichting dan is met een aangeklede bak.

Bakje heb ik nu 3 jaar, aangekocht in okt 2010, maar slechts in gebruik geweest als quarantainebak elke keer maar een 3 tal weken ofzo.

Net nieuw.... 😀

456812_0_82_oranda__ryukin_002.jpg
 
Zo het keukenbakje vandaag overgezet naar de Juwel Korall.
En zo ziet de verlichting met de huidige lamp er nu uit:

349786_0_82_kate_okt_2013_050.jpg
 
Heb ook nog een andere oudere lichtkap van een Juwel 60x30x30 liggen en heb eens gekeken wat daar nog aan lamp inzit en daar zit een Sylvania Aquastar 15W in. Die zou 10.000K zijn en is inderdaad behoorlijk fel als ik hem zo zie branden. Heb deze nog niet geprobeerd op de bak die er nu staat maar wat vinden jullie zo van het bakje wat betreft verlichting?

Deze van 6500K goed of de 10.000K erop zetten?
 
Denk dat ik deze verlichting van 6500K maar erin houdt want de 10.000K wordt denk ik wel een lichtbak.
Of doen planten het beter met meer licht? Aangezien het natuulijk maar 1 balkje is wat erin zit.

Wat zouden jullie doen?
 
Bij 10.000 zou ik een zonnebrilletje opzetten

Closed-Stock-Jesus-Fish-With-Sunglasses_20090770892.jpg


Oftewel: 6500K is mooi als je het mij vraagt.

~ Ivo
 
Ja het is nu mooi zo.
Als het oppervlakte wat voller ligt met drijfplanten en de bak wordt te donker dan ik altijd nog eens wisselen om te kijken hoe dat staat.

Nu nog een mooie bewoner op de kop zien te tikken.... 😀
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo het giet hier flink
      Terug
      Bovenaan