Verlichting Juwel Lido 120 en verlichtingsadvies gevraagd

M

Mieka

Guest
Heb zelf al gezocht, maar kan het antwoord niet vinden.

Bij de Juwel Lido zit standaard 2x TL5 Daylight van Juwel.

Mocht ik voor deze aqua gaan ( twijfel tussen Rio 125 en Lido 120), dan wil ik sowiezo 1 lamp vervangen.

Ik wil ook reflectors gaan gebruiken, vanwege de diepte van de bak.
Dan komt de verlichting beter bij de planten/op de bodem.

Maar welke maat TL5 lampen zijn geschikt voor de Juwel Lido 120?

Wat ik kan vinden is: 438mm, 24 watt.

Maar hoe weet ik nu welke maat voor de Juwel Lido 120 is?

Ik wil een lamp voor de planten en een lamp voor de kleur voor de vissen.

Wat raden jullie mij aan?

En welke lamp voor en/of achter?
 
Je hebt een T5 lamp nodig van 438mm lang, wat een afwijkende aquariummaat is. Ik heb zelf de Lido 120 ook staan en om heel eerlijk te zijn vind ik reflectoren niet nodig, want de standaard lampen leveren een bak licht en komen prima tot de bodem.

Qua kleur zou je voor de color of nature van Juwel kunnen gaan, beide halen de kleuren op.. Welke je voor of achter doet is aan jezelf, net wat je het mooiste vindt.
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Je hebt een T5 lamp nodig van 438mm lang, wat een afwijkende aquariummaat is. Ik heb zelf de Lido 120 ook staan en om heel eerlijk te zijn vind ik reflectoren niet nodig, want de standaard lampen leveren een bak licht en komen prima tot de bodem.

Qua kleur zou je voor de color of nature van Juwel kunnen gaan, beide halen de kleuren op.. Welke je voor of achter doet is aan jezelf, net wat je het mooiste vindt.


Ik dacht dat reflector noodzakelijk was vanwege de diepte van de bak en ik wil er een rode plant in.

Is er ook een lamp speciaal voor planten en die tegelijkertijd de algen reduceert?
 
Ik heb zelf ook een Lido 120.

Ik heb gekozen voor andere verlichting van dennerle, dit omdat ik best veel kleinere plantjes (crypto's) in mijn aquarium hebt die veel licht nodig hebben.

Ik heb gekozen voor Dennerle T5:

Verlichting achter: http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-special-plant

Verlichting voor:
http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-amazon-day

Tevens zit er ook een UV laagje over de verlichting.

De kleur verhouding is ook veel mooier dan de standaard verlichting van Juwel. Meer rood/ oranje waardoor rode vissen/ planten heel mooi ophelderen.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar jou aquarium!:) zou je wat foto's willen plaatsen?
 
Cooner zei:
Ik heb zelf ook een Lido 120.

Ik heb gekozen voor andere verlichting van dennerle, dit omdat ik best veel kleinere plantjes (crypto's) in mijn aquarium hebt die veel licht nodig hebben.

Ik heb gekozen voor Dennerle T5:

Verlichting achter: http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-special-plant

Verlichting voor:
http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-amazon-day

Tevens zit er ook een UV laagje over de verlichting.

De kleur verhouding is ook veel mooier dan de standaard verlichting van Juwel. Meer rood/ oranje waardoor rode vissen/ planten heel mooi ophelderen.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar jou aquarium!:) zou je wat foto's willen plaatsen?

Ik moet alles nog beginnen :)

Maar waar heb je die lampen weg en wat kostten ze?

Hoelang gaat deze verlichting mee?
 
Welliswaar hebben wij geen Lido120 maar een Rio180. Wij hebben achter de standaard Juwel T5 Daylight en voor de Dennerle Color Plus. Geeft een mooi combinatie, denk ik.
Voor foto's zie mijn topic.
 
Cooner zei:
Ik heb zelf ook een Lido 120.

Ik heb gekozen voor andere verlichting van dennerle, dit omdat ik best veel kleinere plantjes (crypto's) in mijn aquarium hebt die veel licht nodig hebben.

Ik heb gekozen voor Dennerle T5:

Verlichting achter: http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-special-plant

Verlichting voor:
http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-amazon-day

Tevens zit er ook een UV laagje over de verlichting.

De kleur verhouding is ook veel mooier dan de standaard verlichting van Juwel. Meer rood/ oranje waardoor rode vissen/ planten heel mooi ophelderen.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar jou aquarium!:) zou je wat foto's willen plaatsen?

Passen deze in een Juwel bak?

Ik heb zelf de nature en daylight, en ben daar best tevreden over heb alleen wat dode hoeken waar ik wat planten moet zetten die met minder licht toe kunnen komen.
Reflectoren plaatsen werd mij afgeraden, omdat er dan te veel licht per liter water zou komen.

Je zult wel een lamp moeten hebben die geschikt is voor een optimale plantengroei. De daylight en color zijn daarvoor niet geschikt, de nature wel :)
 
Als iemand aangeeft bepaalde lampen in z'n juwel bak te hebben mag je er wel vanuit gaan dat ze passen lijkt me ;)
Bv de 840 van philips past ook in de lido,is een prima lamp voor de planten en kost een stuk minder.
 
De lampen zelf kosten 23,50 per stuk.

Ik heb deze combinatie uit een folder van dennerle zelf.
Special-plant + Amazon Day geeft volgens hun voorkeur i.v.m.

Groeigedrag planten : Zeer goed
Neiging tot algengroei : Minimaal

EN!!! aangenaam frisse kleuren :deal:

Volgends de documentatie van de lampen gaan ze meer dan 10.000 branduren mee ;) lang zat dacht ik zo!

Alle T5 lampen passen in de Lido 120 trouwens;)
 
Deze passen prima :D

Erwin1992 zei:
Cooner zei:
Ik heb zelf ook een Lido 120.

Ik heb gekozen voor andere verlichting van dennerle, dit omdat ik best veel kleinere plantjes (crypto's) in mijn aquarium hebt die veel licht nodig hebben.

Ik heb gekozen voor Dennerle T5:

Verlichting achter: http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-special-plant

Verlichting voor:
http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/beleuchtung/t5-amazon-day

Tevens zit er ook een UV laagje over de verlichting.

De kleur verhouding is ook veel mooier dan de standaard verlichting van Juwel. Meer rood/ oranje waardoor rode vissen/ planten heel mooi ophelderen.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar jou aquarium!:) zou je wat foto's willen plaatsen?

Passen deze in een Juwel bak?

Ik heb zelf de nature en daylight, en ben daar best tevreden over heb alleen wat dode hoeken waar ik wat planten moet zetten die met minder licht toe kunnen komen.
Reflectoren plaatsen werd mij afgeraden, omdat er dan te veel licht per liter water zou komen.

Je zult wel een lamp moeten hebben die geschikt is voor een optimale plantengroei. De daylight en color zijn daarvoor niet geschikt, de nature wel :)
 
Cooner zei:
De lampen zelf kosten 23,50 per stuk.

Ik heb deze combinatie uit een folder van dennerle zelf.
Special-plant + Amazon Day geeft volgens hun voorkeur i.v.m.

Groeigedrag planten : Zeer goed
Neiging tot algengroei : Minimaal

EN!!! aangenaam frisse kleuren :deal:

Volgends de documentatie van de lampen gaan ze meer dan 10.000 branduren mee ;) lang zat dacht ik zo!

Alle T5 lampen passen in de Lido 120 trouwens;)

Ja ze weten hun producten mooi te verkopen (en duur).
Heb zelf ook zo goed als alles van Dennerle maar weet nu van iemand met heel veel kennis en ervaring van oa verlichting dat een normale 840 net zo goed is als bv de special plant van Dennerle alleen meer dan de helft goedkoper.
 
Ik kan me vergissen, maar heb je het nu niet over de T8 versie van de 840? Ik kan namelijk nergens een Philips 24w T5 van 43,8cm vinden en als ik mijn lampen goedkoop kan upgraden doe ik dat uiteraard graag. ;)
 
Voor de Lido 120 zijn er gewoon 840 lampen te verkrijgen in T5 uitvoering.
Was wel iets met de opgegeven maat,ene merk meet tussen de uiteinden van de pinnentjes en de andere niet maar past iig in de Lido.

EDIT-ik heb nog een topic opgezocht als voorbeeld,staan wat misleidende berichtjes tussen maar is uiteindelijk zo dat Ineke deze lampen in haar bak heeft.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 863&page=1
 
Ok, ga ik de volgende keer bij de bouwmarkt toch eens speuren. Google was bij het vinden van de combinatie 24 watt/T5/438 mm niet echt mijn vriend voor wat betreft Philips. En maar eens nameten hoe lang die Juwel buizen nou echt zijn...
 
Het is een Juwel Lido geworden :) :)

Hij staat inmiddels thuis en ben nu bezig met verven van de achterkant ( buitenkant) met Acrylverf.

Er zat standaard 2x Juwel Highlite Day in.

Heb er apart twee andere TL5 bij gekocht:

1x Arcadia J5 Plant Pro

1x Juwel Highlite Color

Heb nu de Juwel Color en de Arcadia er in.
Geeft een mooi effect qua kleur.

Maar volgens de verkoper konden deze lampen ook gewoon samen aan als straks het aquarium draait.
De ene is namelijk echt voor de vissen en de andere voor de planten.

Het geeft zo een heel mooi effect en nu maar hopen dat de lampen er in kunnen blijven, dat de combi wel goed is :)

Wat vinden jullie daarvan?
 
Mieka zei:
Het is een Juwel Lido geworden :) :)

Er zat standaard 2x Juwel Highlite Day in.

Heb er apart twee andere TL5 bij gekocht:

1x Arcadia J5 Plant Pro

1x Juwel Highlite Color

Heb nu de Juwel Highlite Color en de Arcadia J5 Plant Pro er in.
Geeft een mooi effect qua kleur.

Maar volgens de verkoper konden deze lampen ook gewoon samen aan als straks het aquarium draait.
De ene is namelijk echt voor de vissen en de andere voor de planten.

Het geeft zo een heel mooi effect en nu maar hopen dat de lampen er in kunnen blijven, dat de combi wel goed is :)


Wat vinden jullie daarvan?

Nog iemand anders een mening?

Heb nu de Juwel Highlite Color en de Arcadia J5 Plant Pro er in.

Is de verlichting die ik er nu in heb zo goed?


De verlichting brandt 12 uur per dag.

Ik gebruik ( nog geen ) reflectors.

Is het gebruik van reflectors aan te raden?


De plantjes hebben een voedingsbolletje en daarnaast gebruik ik ook vloeibare plantenvoeding.

Is de verlichtingstijd zo goed ( 12 uren)?
Ook vanwege de diepte van het aquarium?
 
Mieka zei:
Nog iemand anders een mening?

Heb nu 1x de T5 Juwel Highlite Color en 1x de T5 Arcadia J5 Plant Pro er in.

Is de verlichting die ik er nu in heb zo goed?


De verlichting brandt 12 uur per dag.

Ik gebruik ( nog geen ) reflectors.

Is het gebruik van reflectors aan te raden?


De plantjes hebben een voedingsbolletje en daarnaast gebruik ik ook vloeibare plantenvoeding.

- Voedingsbolletjes

- Profito

- Dennerle NPK

De plantenvoeding doseer ik 3x per week, ik verdeel de aanbevolen dosis door 3.
1x Per week Profito en de andere twee dagen Dennerle NPK.

Ook maak ik gebruik van Catapa X van Easylife.
Deze geef ik ook 3x per week, tegelijk met de plantenvoeding.
Uiteraard de aanbevolen dosis ook weer door 3-en gedeeld.

Is de verlichtingstijd zo goed ( 12 uren)?
Ook vanwege de diepte van het aquarium?

Is het gebruik van reflectors aan te raden?

Iemand die mij een antwoord kan geven op bovenstaande ?
 
Reflectoren lijken mijn niet echt nodig. Ik zou het eerst even aanzien en kijken hoe de planten zich ontwikkelen. 12 uur per dag is wel wat lang, dat zou ik inkorten tot 10 uur om algengroei te voorkomen.
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Reflectoren lijken mijn niet echt nodig. Ik zou het eerst even aanzien en kijken hoe de planten zich ontwikkelen. 12 uur per dag is wel wat lang, dat zou ik inkorten tot 10 uur om algengroei te voorkomen.

Ok, ga ik doen :)
 
Terug
Bovenaan