Wat is er nieuw

Verlichting Juwel primo 70

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hans1982
  • Startdatum Startdatum
H

hans1982

Guest
Goedendag, ik heb een vraag betreft verlichting van mijn nieuwe Juwel primo 70. De bak is standaard voorzien van 1 witte led lamp van 6,5 watt.

Nu zag ik dat er tevens led lampen beschikbaar zijn in het rood en blauw, is het zinvol om deze lampen toe te voegen voor betere planten groei of gaat het alleen maar een rommel worden kwa verlichting?

Of kan ik beter een extra witte led lamp toevoegen, of is mijn huidige verlichting voldoende en hoe weet ik dit?

In het verleden in mijn terrariums/paludariums was verlichting zeer belangrijk en had je speciale planten verlichting en uv verlichting, maar ben er al weer een tijd uit dus ben benieuwd waar ik goed aan doe. Wil namelijk proberen om met zo min mogelijk problemen te starten.
 
Ik heb dezelfde bak en idd 1 lamp is niet veel licht.

Maar het hangt er maar helemaal vanaf hoe je de bak wilt inrichten en met wat voor planten.

Ik heb hier wat donkerder water in en planten die weinig licht vragen. Als cryptocorine en valisneria.

Wil je planten die meer licht vragen dan kun je kijken naar een lamp met een andere teint dan wit.
Wit met een beetje rood of wit met meer geel is heel mooi en goed.
In principe hebben planten aan wit licht genoeg, omdat daar alle kleuren van het spectrum al in zitten.

De blauwe lampen worden enkel gebruikt als avond en nachtverlichting, maar niet zo zeer voor de plantengroei.
De rode worden vaak gebruikt als zonsopkomst of ondergang, maar dus ook niet zo zeer voor de planten groei.
 
Bedankt voor de snelle reactie, dus als ik meer ligt wil kan ik gewoon een zelfde 2e led lamp bijplaatsen? Komen de vissen dan ook beter tot hun recht kwa kleur?
 
Ik was ondertussen even aan het kijken welke kleuren ze hebben in die novoled.

Jammer dat het echt wit, rood of blauw is.

En niet een witte met slechts een paar rode ledjes erin. bijvoorbeeld.

Wat je wellicht ook kan doen is de kleinste novoled in het rood erbij hangen, maar weet zo even niet of dat kan met de bevestiging ervan.

In ben bang dat als je zeg maar 50% wit en 50% rood licht hebt, dat je dan echt naar een roze bak zit te kijken.

Zou zelf daarom kiezen voor een tweede witte. En je kunt altijd nog een kleurtje eraan toevoegen middels een los ledstripje, die zijn niet duur en plak je aan de binnenkant van de kap.

Of je probeert eerst hoe het eruit ziet met 1 lamp en hoe je planten het doen.
Net iets te donker is vaak mooier dan een berg licht, maar dat is persoonlijk uiteraard 😉
 
Dat klopt bijplaatsen kan altijd nog, hoop alleen wel dat mijn planten goed aanslaan. Zit nog te kijken om er eventueel een dimmer tussen te plaatsen zodat ik de verlichting kan dimmen.

Heb namelijk ook een domotica systeem in huis en middels een dimmer kun je mooi zonsopgang/ondergang simuleren.
 
Heb geen idee of ze dimbaar zijn.
Ze werken gelukkig wel op een gewone tijdklok, wat ook niet altijd het geval is met ledverlichting.
 
Ik heb net een hobby bubble air Led 44 gekocht. Deze past goed met de bijgeleverde zuignappen in de deksel. Ik heb heb pal naast de bijgeleverde novolux geplaatst en aan deze geborgd met smalle tie wraps. qua licht opbrengst is het niet te vergelijken met de novolux die gewoon veel feller is. Maar als menglamp, of voor in de avond werkt het prima. het apparaat is dimbaar/rgb en onthoud laatste gekozen stand. dus vermoedelijk geschikt voor tijdklok. en nu maar hopen dat hij even mee gaat. Voor nu een (relatief)betaalbare en leuke extra.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan