Verlichting koelen met aquarium water?

S

Stefanfr

Guest
Hallo,

Ik vroeg mij af of het kwaad kan om aquarium water te gebruiken om mijn led's te koelen het water zal door een aluminium buis stromen en uiteindelijk terug in het aquarium belanden. mijn vraag is nu dus: Is aluminium schadelijk voor een zoetwater aquarium? En zo ja wat kan een goed alternatief zijn.

-Stefan
 
In theorie denk je dan idd aan Aluminium vergiftiging.
 
Zou me verbazen gezien alle lichtunits gemaakt zijn uit aluminium.
Zover mij bekend is zijn daar nog nooit problemen mee geweest.

btw, Aquatlantis koelt ook zijn leds met aquariumwater. Alleen ziet het ding er niet uit imo.
 
geanodiseerd aluminium geeft geen problemen, en dat is eigenlijk het aluminium wat verkrijgbaar is. Het zogenaamde "brut" aluminium is onbehandeld en kan schadelijk zijn. Er bestaat ook gemoffeld aluminium en dat is top.
 
Bedankt, Nu rest nog een vraag zal ik genoeg hebben aan +- 6000 lumen voor een 300 liter bak?
 
Voor een plantenbak? Nee. Voor een steen/houtbak? JA
 
Ik wil een Aziatisch biotoop maken met javavaren, javamos, Vallisneria spiralis etc. Dus de niet veel licht eisende van het stel. zou ik hier problemen mee krijgen of zou dit wel gaan? even erbij te vermelden voor het groeien van de planten heb ik +- 12 rode en blauwe led's.
 
20 lumen per liter volstaat meestal prima voor een biotoop.
De genoemde planten zijn ook niet bepaald lichtbehoevend.

Doorgaans rekenen ze 7-8 rode leds tegenover 2-3 blauwe als het op planten aan komt.
Maar dit kan afwijken door de gebruikte leds omdat niet alle leds op dezelfde golflengte even effici�nt zijn.
Maar ik zou mijn hoofd er niet op breken. ;)
 
Mijn golflengtes zijn:
Rood: 650-660nm
Blauw: 445-455nm

Dit schijnen de"beste" te zijn voor het laten groeien van planten,
Maar in de praktijk zal het nog moeten blijken
 
De beste is een verkeerde uitdrukking.
Van deze gelflengtes hebben ze veel nodig. Extra bijlichten met dit licht is dus interessant bij leds gezien de beperkte CRI.

Maar ook de rest van het spectrum is noodzakelijk voor mooie planten.
 
Klopt de rest word aangevuld door witte led's met zo min mogelijk groen, dit stimuleert namelijk alggroei en planten doen hier verder niets mee
 
Zag toevallig een advertentie van iemand die zo-iets aanbod.
Misschien is het iets voor je om uit te proberen. Klik hier
 
Terug
Bovenaan