Verlichting Lido 120

E

Eevay

Guest
Hi! :)

Lang geleden dat ik hier ben geweest! Hopelijk kan iemand hier me verder helpen. Ik heb een Juwel Lido 120 waarvan ik de verlichting wil professionaliseren. Voor scapen is de hoogte mooi, voor optimale lichtval wat minder. Ik zou eigenlijk graag wat plantjes willen houden die hogere eisen stellen aan verlichting.

Ik heb momenteel de standaard verlichting (MultiLux). Is één van de twee opties die ik heb gevonden de moeite om aan te schaffen? Of maakt het te weinig verschil met wat ik nu heb? Ik kom bijv. alsnog lang niet in de buurt van 1 watt per liter of 30 lumen per liter..

Screenshot 2020-09-12 at 23.00.13.png


Alvast bedankt!
 
Ik loop ook tegen de belemmeringen op van de lido 120 belichting, heb nog een 11w superfish bright led die ik erbij kan hangen met een dimmertje maar dan zijn mijn budgetoplossingen uitgewerkt. Heb er ook aan gedacht om twee lichtarmaturen bovenop de tank te zetten en de kleppen af te werken dat het weer beter past. Maar dan moet je de leds wel kunnen dimmen. In ieder geval heb je dan wel een werkbare hoeveelheid licht😁
Dat valt vast te tweaken al weet ik nog niet hoe.
Van jouw lijstje is eigenlijk de twinstar echt een upgrade.
Zou je die ook bij willen plaatsen of ter vervanging.
 
Ik loop ook tegen de belemmeringen op van de lido 120 belichting, heb nog een 11w superfish bright led die ik erbij kan hangen met een dimmertje maar dan zijn mijn budgetoplossingen uitgewerkt. Heb er ook aan gedacht om twee lichtarmaturen bovenop de tank te zetten en de kleppen af te werken dat het weer beter past. Maar dan moet je de leds wel kunnen dimmen. In ieder geval heb je dan wel een werkbare hoeveelheid licht😁
Dat valt vast te tweaken al weet ik nog niet hoe.
Van jouw lijstje is eigenlijk de twinstar echt een upgrade.
Zou je die ook bij willen plaatsen of ter vervanging.

Ook vanwege de hoogte? Echt jammer, want vind ze prachtig om te zien, maar het is zeker niet het makkelijkste formaat om te kiezen in bepaalde opzichten. 🤦🏻‍♀️
De nieuwe verlichting zou ter vervanging zijn. Wat maakt de Twinstar een betere upgrade dat de Juwel HeliaLux als ik vragen mag (heb er zelf nog niet erg veel verstand van om dat te kunnen zien)? Ik neig nu zelf namelijk naar de HeliaLux, gezien die ook mooi geïntegreerd zit in de bovenkap waardoor het geen open bak hoeft te worden, en er een HeliaLux SmartControl tussen kan.
 
Ligt ook een beetje aan het plantenbestand wat je wilt gaan gebruiken. Groene planten gaan prima met een Mulilux of HeliaLux.
Met die twinstar komen rode planten weer beter tot hun recht.

De 600E serie heeft idd 2550 lumen. Maar de 600S heeft er 3500 . (serie-II) Alleen is die zo'n 100 euro duurder.
Persoonlijk zou ik niet Helialux nemen om het feit dat ie geïntegreerd zit in de bovenkap. En een bovenkap op een scape vind ik (persoonlijk) een vlag op een stontschuit. :sorry:
Maar ja, gelukkig is iedereen vrij om te bepalen wat ie mooi vind.
Maar als je plantjes wil die hogere eisen stelt aan verlichting zou ik bij een Lido 120 minimaal 40 lumen per liter nemen.
 
De standaard juwel verlichting is zeker njet slecht. Ik denk dat de meeste mensen hun best moeten doen om tegen de beperkingen aan te lopen. Een vol beplante bak, waarbij er ook nog drijvers zijn is bij mij de grens. Ik zou graag enkele uren per dag een grotere hoeveelheid licht willen kunnen aanbieden. Vooral om de planten iets compacter te houden. Bodemplantjes groeien overigens prima op de standaard juwel.
 
Naar mijn persoonlijke mening zou ik Juwel helemaal vergeten. Men gaat hier qua licht(kleur-) waarden mij veel te veel richting zee aquarium. Denkelijk een marketing dingetje, het licht schijnt zeer fel voor het oog. Maar dat is voor planten niet het juiste licht. Ook Twinstar zou niet mijn voorkeur hebben. Qua prijs liggen ze wat lager maar zou ik toch veel eerder zoeken bij de gerenommeerde en beter gekwalificeerde merken zoals JMB, die een heel nieuwe v2.0 serie hebben of DayTime. Maar er zijn er meer, natuurlijk. Kies ook voor overwaarde. Dimmen kan altijd maar gezien de hoogte van de bak en je vraag over je planten bestand zou ik toch in de genoemde richting zoeken.
 
Ik heb boven mijn lido200 led verlichting van Daytime matrix. Deze heb ik gekozen omdat de bak hoog is en daardoor is het lastiger om veeleisende planten te houden.
Met het Daytime systeem gaat het echter uitstekekend! Groot voordeel is dat je er heel makkelijk een element bij kan plaatsen als je te weinig licht op de bodem van je bak krijgt. De losse elementen zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren.
 
Bedankt allemaal voor de reacties! Toch voor de Twinstar 600E verlichting gegaan (en ja, ik moet bekennen dat de looks ook wel doorslaggevend waren...) en heb daarbij besloten om voor een heel nieuw aquarium te gaan. Vergelijkbare maat (60x40x40), maar net iets minder hoog doordat de bovenkant nu open zal zijn. Mocht dit merk me bevallen, dan zou ik nog over kunnen stappen naar de S lijn om te upgraden. Misschien dat ik nog een fotoboek topic aanmaak op dit forum, ik vind het eigenlijk wel weer ouderwets gezellig :DD.
 
Terug
Bovenaan