Verlichting met verschillend tijdschema

R

r4kk3r

Guest
Hallo
Ik zou eens jullie mening willen weten, momenteel staat de klok voor de verlichting in de week op 8 uur en in het weekend op 9uur, kan dit uurtje kwaad voor de vissen? Aangezien in het weekend je toch iets meer naar je aquarium kijkt zou dit leuk zijn dat dit geen probleem is

Alvast bedankt
 
Dat kan geen enkel kwaad, niet voor de vissen en niet voor de planten.
 
Niks mis mee,ik had de verlichting in het verleden later aan en later uit op Za en Zo.
Mijn vrouw heeft de verlichting in 2 delen. Van 10.00 tot 16.00 en van 18.00 tot 22.00. Komt beter uit met haar diensten.
 
Ok ma ga wel het verschil minimaal houden
 
Tonhagehaarts het gaat over het aantal uren he, niet de uren waar het aangaat,
Dus in de week staat het nu op 8 lichturen
In het weekend 9 lichturen

Als dit geen kwaad kan voor het bioritme van de vis hou ik dit aan
 
Ah ma het gaat eerder in het weekend zijn we thuis :), dus van 1uur tot 22 uur , maximaal genot, in de week start die om 14 uur maar niemand is thuis voor half 4 :)
 
Ah, ma???? Maar.is dat.

Dus in de week krijgen ze geen ,licht.??
 
r4kk3r zei:
Ah ma het gaat eerder in het weekend zijn we thuis :), dus van 1uur tot 22 uur , maximaal genot, in de week start die om 14 uur maar niemand is thuis voor half 4 :)

Bertus zei:
Ah, ma???? Maar.is dat.

Dus in de week krijgen ze geen ,licht.??

Doordeweeks dus van 14u tot 22uur ;)
 
Ik zou het werken met een luchtpauze even onderzoeken als ik jou was.
Dan kun je het elke dag hetzelfde hebben zonder in te boeten op 'maximaal genot' ;)
 
Voor mij hoe ik dit luchtpauze niet uit te oefen :d, in de week is het opstaan om half 6, kinders klaarmaken en half 7 ben ik weg ;D, dus veel genieten doen we niet.

Stand van zaken

1 iemand die geen probleem
1 iemand hou alles zelfde
1 iemand doe het met een luchtpauze

Bedankt voor de meningen maar nu ben ik nog even ver :D
graag nog iemand een mening?
 
haha, ik begrijp je helemaal, maar er zijn inderdaad meerdere opties, maar ik heb niemand horen zeggen niet doen want dan doe je er je vissen kwaad mee.

mijn conclusie is gewoon dat eene uurtje in het weekend erbij doen, tenslotte is het belangrijkste dat je plezier aan je bak hebt.
 
Zolang het niet wordt tegengesproken hou ik dit schema dan aan.
Heeft mijn dochtertje ook meer fun aan ;D
 
Ik weet niet of je gedimde mogelijkheden hebt. Zo ja, dan kan je zo wie zo veel langer van je bak genieten. Mijn bak staat "aan" van 9 uur s'ochtens tot 11 uur s'avonds. Dat zonder algen problemen o.i.d. In de morgen en s'avonds branden de (Led(!)-) balken maar op 30%. Niet alleen de duur maar met name de intensiteit is van belang bij verlichting!


Fijne feestdagen!


Groet,
Ben
 
Momenteel zijn de ballasten in de T8 balk de standaard ballasten van de RIO180 aquarium, dus deze kan ik vervangen naar TL-dimbare ballasten,maar ik zou indien de vissen teveel schrikken van het aangaan van de lampen, een extra ledstrip plaatsen die ik 1 uur op voorrand alleen laat branden en vervolgens overschakel naar mijn T8 verlichting.
 
Terug
Bovenaan