Verlichting rimless aquarium 90x36x45

rens-ie

Well-known member
Lid geworden
27 januari 2012
Berichten
55
Locatie
vlaardingen
Hallo,

ik overweeg weer terug te gaan naar zoetwater ivm wat minder tijd en dat bij ons de vloer gedaan wordt. Dit betekent dat mijn aquarium tijdelijk verplaatst moet worden naar de garage voor een aantal dagen. Deze is wel geïsoleerd, maar 2x het aquarium verplaatsten is niet goed voor het evenwicht/koralen.
Daarom gaat het aquarium leeg en wil ik weer opstarten met zoetwater.

Aquarium is een waterbox 50.3 met totale afmeting van 90x50x45 min de interne filterkamer blijft er nog 90x36x45 over. Aquarium is rimless dus lijkt me de twinstar e-line 900 of de daytime eco het mooist qua kwaliteit licht en afwerking vanwege geen lichtbak.
Hoe is de ervaring hier met deze 2 lampen.
Voor de twinstar ben ik bang dat deze erg wit licht geeft of valt dit mee? Deze lamp is toch alleen te dimmen en verder niet van kleur temperatuur bij te sturen?

Daytime eco kan je zelf de strip kiezen en zou ik de neutral white kunnen nemen van 5000k ? En als optie nog een middenstrip in bv ultra blue red white? En hoe is deze regelbaar?

Alvast bedankt
 
Grappig: Ik zit met exact dezelfde keuze te worstelen!
Ik heb een rimless bak besteld en zit ook te twijfelen tussen twinstar en daytime eco. Ik heb ook nog even gekeken naar chihiros maar die is eigenlijk al afgevallen omdat de ventilatoren geluid schijnen te maken.
Ada of daytime Matrix is te gortig voor mijn budget.
Ik heb nu ook een daytime eco boven mijn bak hangen, ik heb nu twee rijen 5000 k en een rij 2700 k en ik vind het licht heel mooi. Ik regel de verlichting met een tc420.
Ik ben blij dat ik niet voor 7000 k heb gekozen want ik houd wel van wat warmer licht in de huiskamer in plaats van dat witte ziekenhuis licht.
Wat dat betreft zou ik de daytime eco zo weer kopen. Maar een twinstar vind ik wat mooier los hangen boven een bak dan de daytime eco.
Iets waar ik ook over nadenk is dat ik niet direct in het licht wil kijken en een soort kappen op mijn lamp wil hebben, die het licht de bak in sturen.
Voor de daytime matrix hebben ze "glare protectors" maar volgens mij niet voor de daytime eco.
Ik overweeg om weer daytime eco te kopen en zelf mooie zwarte kappen te maken waar ze in kunnen worden gemonteerd.

Ik ben benieuwd wat andere forumleden over de lampen te melden hebben.
Misschien hebben de lampenexperts nog een paar andere goede kandidaten qua verlichting voor boven onze bakken.
 
heb laats led deep stralers 10 wat besteld voor 3 euro per stuk da groeit ook prima planten je hoeft niet veel uit te geven
 
heb laats led deep stralers 10 wat besteld voor 3 euro per stuk da groeit ook prima planten je hoeft niet veel uit te geven
Bedoel je dan de "flood lights"? Die kan je niet dimmen of wel?
Ben je een beetje te spreken over de kleur van het licht?
Het gaat mij er persoonlijk vooral om dat het aangenaam licht is om naar te kijken omdat mijn aquarium in de huiskamer staat.
Ook wil ik de optie hebben om te dimmen, gewoon om het licht zo af te stellen dat het prettig is om naar te kijken.
 
breedstralers of floodlights etc geven veel licht en zijn goedkoop. Maar de kleurweergave is vaak beroerd, zeker vergeleken bij de high-end aquarium verlichting. ze zijn niet standaard dimbaar (in principe is elke led dimbaar te maken maar dan moet je ze dus wel uitelkaar halen) en als ze te hoog boven de bak hangen verlicht je de hele woonkamer mee. te laag en je hebt grote intensiteit verschillen in de bak.

Hier vind je veel lampen met elkaar vergeleken: https://www.aquaowner.de/led-ranking/
De daytime eco scoort niet zo denderend ( deels omdat ie nogal lelijk is) maar ook kleurweergave is niet zo spectaculair.
Twinstar zijn wat dat betreft beter ONF flat one is ook erg mooie lamp (maar prijzig) ik zou chihiros niet afschrijven prijs-kwaliteit is erg goed en de ventilatie is niet uitgesproken lawaaiig ofzo, maar ze zijn actief gekoeld en dat is dus hoorbaar als je er vlak naast staat.
 
Grappig: Ik zit met exact dezelfde keuze te worstelen!
Ik heb een rimless bak besteld en zit ook te twijfelen tussen twinstar en daytime eco. Ik heb ook nog even gekeken naar chihiros maar die is eigenlijk al afgevallen omdat de ventilatoren geluid schijnen te maken.
Ada of daytime Matrix is te gortig voor mijn budget.
Ik heb nu ook een daytime eco boven mijn bak hangen, ik heb nu twee rijen 5000 k en een rij 2700 k en ik vind het licht heel mooi. Ik regel de verlichting met een tc420.
Ik ben blij dat ik niet voor 7000 k heb gekozen want ik houd wel van wat warmer licht in de huiskamer in plaats van dat witte ziekenhuis licht.
Wat dat betreft zou ik de daytime eco zo weer kopen. Maar een twinstar vind ik wat mooier los hangen boven een bak dan de daytime eco.
Iets waar ik ook over nadenk is dat ik niet direct in het licht wil kijken en een soort kappen op mijn lamp wil hebben, die het licht de bak in sturen.
Voor de daytime matrix hebben ze "glare protectors" maar volgens mij niet voor de daytime eco.
Ik overweeg om weer daytime eco te kopen en zelf mooie zwarte kappen te maken waar ze in kunnen worden gemonteerd.

Ik ben benieuwd wat andere forumleden over de lampen te melden hebben.
Misschien hebben de lampenexperts nog een paar andere goede kandidaten qua verlichting voor boven onze bakken.
Kan je met met het regelen met de tc420 elke strip individueel sturen? Verder tevreden over de daytime eco? Klopt de matrix is voor mij ook net iets te gortig qua prijs.
Dat vind ik ook dat de twinstar mooier is qua ontwerp alleen lijkt me het licht erg wit.
Dat is dan weer een voordeel van de eco.
 
breedstralers of floodlights etc geven veel licht en zijn goedkoop. Maar de kleurweergave is vaak beroerd, zeker vergeleken bij de high-end aquarium verlichting. ze zijn niet standaard dimbaar (in principe is elke led dimbaar te maken maar dan moet je ze dus wel uitelkaar halen) en als ze te hoog boven de bak hangen verlicht je de hele woonkamer mee. te laag en je hebt grote intensiteit verschillen in de bak.

Hier vind je veel lampen met elkaar vergeleken: https://www.aquaowner.de/led-ranking/
De daytime eco scoort niet zo denderend ( deels omdat ie nogal lelijk is) maar ook kleurweergave is niet zo spectaculair.
Twinstar zijn wat dat betreft beter ONF flat one is ook erg mooie lamp (maar prijzig) ik zou chihiros niet afschrijven prijs-kwaliteit is erg goed en de ventilatie is niet uitgesproken lawaaiig ofzo, maar ze zijn actief gekoeld en dat is dus hoorbaar als je er vlak naast staat.
Is de chihiros ook in Nederland verkrijgbaar. Ik kwam deze lamp nergens tegen in Nederlandse zaken. Deze is geloof ik wel regelbaar op de kleurtemperatuur voor het zicht.
 
Kan je met met het regelen met de tc420 elke strip individueel sturen? Verder tevreden over de daytime eco? Klopt de matrix is voor mij ook net iets te gortig qua prijs.
Dat vind ik ook dat de twinstar mooier is qua ontwerp alleen lijkt me het licht erg wit.
Dat is dan weer een voordeel van de eco.
Nee, je kan alleen de intensiteit van de totale balk regelen, geen individuele strips.
Laat ik er wel even bijzeggen dat ik totaal geen ervaring heb met andere verlichting en dus ook niet kan vergelijken.
Bij mijn tweedehands bak zat t5 licht en dat was echt net een ziekenhuis tl, wat dat betreft ben ik heel tevreden over de eco.
Ik denk dat het ook een kwestie van smaak is, de ene houd juist van witter licht, de ander juist weer niet,
 
Is de chihiros ook in Nederland verkrijgbaar. Ik kwam deze lamp nergens tegen in Nederlandse zaken. Deze is geloof ik wel regelbaar op de kleurtemperatuur voor het zicht.
ik ken zo geen nederlandse (web)shop die ze verkoopt idd, amazon en aliexpress verkopen ze sowieso, en In Duitsland heb je aquasabi die ze verkoopt (die als voordeel hebben dat er een adapter bijzit die aan hogere veiligheidseisen voldoet) Naast de Vivid RGB II (het vlaggenschip) heb je ook de betaalbaardere Chihiros WRGB en RGB-aplus en de A series.

Met uitzondering van de laatste is het allemaal instelbaar rgb met een app.
 
ik ken zo geen nederlandse (web)shop die ze verkoopt idd, amazon en aliexpress verkopen ze sowieso, en In Duitsland heb je aquasabi die ze verkoopt (die als voordeel hebben dat er een adapter bijzit die aan hogere veiligheidseisen voldoet) Naast de Vivid RGB II (het vlaggenschip) heb je ook de betaalbaardere Chihiros WRGB en RGB-aplus en de A series.

Met uitzondering van de laatste is het allemaal instelbaar rgb met een app.
Bedankt, voor de reactie. Kan ik deze lamp ook meenenen in de keuze. Zal waarschijnlijk dan een twinstar, chihiros of daytime eco worden. Maar na het lezen van het artikel van jou link valt de daytime eco waarschijnlijk af.
 
De daytime producten zijn imo vooral ontworpen met het oog op plaatsing in een kap, voor een rimless aquarium willen de meeste mensen een strakker vormgegeven lamp.
De eco is natuurlijk de goedkopere variant, en als die puur technisch vergelijkt met de goedkopere versies van ander merken scoort ie ook prima.
De vergelijking is in die zin ook niet helemaal eerlijk.

Maar voor een rimless aquarium zou ik bij de aanschaf van een lamp middenklasse chihiros of twinstar aanraden als je niet heel veel geld uit wilt geven maar wel een mooie lamp wilt.
 
Ik heb ook eens even zitten studeren op die vergelijkingen van de link.
Wel grappig, ik heb net ook een andere vergelijking gezien waar de daytime eco weer heel goed uit de bus komt.
Daar volgens mij wordt meer gekeken naar prijs/lumen per liter.

Voor mij is ook een overweging dat ik al een 80 cm eco heb, waar ik er bijvoorbeeld nog een bij zou kunnen kopen voor het nieuwe aquarium.

Ik zag dat de aqua grow lampen ook heel goed uit de bus komen in de vergelijking, die kende ik nog niet.
Hoewel ze weer iets duurder zijn is dat is misschien ook nog wel een mooie optie.
Ze hebben naast de luxe versie ook "gewone" ledbalken die wel serieus goedkoop zijn, maar ik heb geen idee of dat wat is.
 
Bedoel je dan de "flood lights"? Die kan je niet dimmen of wel?
Ben je een beetje te spreken over de kleur van het licht?
Het gaat mij er persoonlijk vooral om dat het aangenaam licht is om naar te kijken omdat mijn aquarium in de huiskamer staat.
Ook wil ik de optie hebben om te dimmen, gewoon om het licht zo af te stellen dat het prettig is om naar te kijken.
is wit licht en je krijgt ook een soort sprankelingt licht dat veel mensen mooie vinden je kan het dimen door er bijvoorbeeld schilder tape over heen te doen of gewoon niet te grote wattage aan lampen op hangen je kan altijd minder of meer bij doen
 
De WRGB2 heeft geen ventilatoren.
Oh die had ik niet eens gezien. (y)

Ik heb nog eens zitten studeren op die vergelijkingssite van de link.
Als je naar de tweede tabel kijkt, waar alleen de metingen instaan. (zonder het subjectieve deel)
Dan scoort de eco nog helemaal niet zo slecht, behalve in de laatste kolom. (lux)
De kessil scoort weer heel hoog in die kolom; is dat simpel gezegd de "penetratie" van het licht? (omdat de kessil echt een spot is)
Hoort de eco daarom "ïn een lichtkap?"
 
lux is lumen per m2. De kessil is een spot en pompt dus heel veel lumen op een klein oppervlak. met als gevolg een hoge lux.
de eco hebben een veel grotere stralingshoek en geven aanzienlijk minder lumen, dus dat geeft een veel lagere lux.

Lux is erg afhankelijk van de afstand (en positie) tot de lamp. en kun je dus alleen vergelijken als alle metingen op dezelfde afstand en manier zijn uitgevoerd.
 
Je zou ook kunnen kijken naar een Aqualantis freshwater 2.0 universal led lamp. Heb je in verschillende afmetingen. Je kan ze boven je bak hangen of op je aquarium randen zetten. Deze lampen zijn dimbaar dmv een luminus dimmer en heel makkelijk aan te sturen via een app. Kleur is 6500k. Maar weet natuurlijk je budget niet 😊. Ik gebruik ze zelf ook.

Succes in ieder geval.

Gr. Ed
 
Terug
Bovenaan