Wat is er nieuw

Verlichting rio 125

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tessa91
  • Startdatum Startdatum
T

Tessa91

Guest
Hallo,
Sinds een paar weken ben ik het in het bezit van een tweedehands rio 125, de lampen zagen er niet meer zo heel goed uit dus wou ik deze vandaag vervangen. Wel 1 voor 1 omdat ik had gelezen dat dit beter was voor de planten en vissen. Ik had 1 juwel lamp gekocht en 1 jbl ultra color, ik wou de ultra color vervangen maar deze deed het niet. Ook de juwel brandde niet meer. Er zit wel stroom op maar wat is dan wel het probleem? Het is trouwens T5. Kan iemand mij verder helpen?
 
Misschien is de nieuwe wel kapot,als je de oude lamp weer aansluit doen ze het dan wel?
 
Starter misschien kapot
 
T5 verlichting werkt niet met starters,
Deze hebben altijd een electronische ontsteking.
Seabait zegt het al,
Als er bij t5 verlichting 1 buis defect is doen ze het allebei niet.
Probeer even een andere combinatie van buizen en kijk of ze dan wel gaan branden.
 
Zolang een T5 lamp het doet is het eigenlijk niet nodig om ze te vervangen,of je moet een andere kleur willen bv.
Vaak zit er kalkaanslag op de buizen en denk dat je dat bedoeld met er niet goed uitzien,dat kan je schoonmaken en de lampen nog gewoon prima gebruiken.
 
mark100186 zei:
Als er bij t5 verlichting 1 buis defect is doen ze het allebei niet.
Ik was altijd in de veronderstelling dat dit aan de exacte schakeling ligt die Juwel gebruikt. Dus dat dit niets met het zijn van T5 te maken heeft en dat het ook bij T8 kan gebeuren.

Weet jij daar meer van?

~ Ivo
 
Bij de meeste evsa's is het zo dat beide lampen moeten zijn aangesloten,
Tevens moeten beide buizen funtioneel zijn,
Indien 1 van de 2 buizen defect of niet aangesloten is ontsteekt het evsa niet.
Ik ben tot op heden nog geen t5 evsa tegen gekomen waarvan 1 buis blijft branden als je er 1 los haalt.
Bij 3 of 4 voudige vsa's zullen er wel 1 of 2 lampen blijven branden als er 1 defect is,
Omdat deze vsa's 2 vermogenstrappen hebben.
Er zijn wel vsa's die ontsteken met 1 defecte buis maar die kom je niet zo vaak tegen.
Of dat dit ook geld voor een t8 evsa weet ik niet want daar werk ik nooit mee.
Bij een conventioneel t8 armatuur met starters maakt het niet uit als je 1 buis los haalt.
 
Interessant dit; na 10 jaar weer eens aan het aquarium; wel een okasie T8 Juwel Rio 125 maar die heeft ook geen starter, had ik nog nooit gezien, electronisch dus.
En heb nu het schemaatje bekeken, en ze staan ook in serie (soort van) dus 1 stuk geen licht.
Heb me ook nog ingelezen over Dennerle trocal lampen; "special plant " gaat volgens de specs 15000 uur mee. Zou dat waar zijn?
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Tijd voor ☕️
      Terug
      Bovenaan