Verlichting Rio 240

S

Sparkske

Guest
Momenteel zit ik met 2x54 Watt T5.
1ste juwel high lite nature
2de dennerle special plant

Nu zou ik naar 4x54 Watt willen gaan .

2x54Watt gedurende 9 uur
en 2 extra lampen gedurende 4 uur

Dit om bepaalde planten mooi rood te krijgen en soorten die veel licht vragen proberen te houden.

Ben mij wel bewust dat de vraag naar voeding zal stijgen en de vraag naar CO2 ook.

Welke lampen raden jullie aan en in welke combinatie ?

2 de middelste blijven 9 uur branden de 2 uiterste 4 uur
 
Een licht bombardement dus. :D

Ben je al van je algen vanaf?
Combinatie van je lampen hangt van je smaak af... geel, roze, wit, blauw of een beetje van alles.
Welke planten wil je dan rood krijgen? Foto?
 
Hoi backplay

Ja het is al een tijdje beter uit eindelijk toch paar dagen verduisterd en sinds dien geen blauw alg meer !

heb nog een beetje aan het sleutelen geweest aan de stroming en moet nu nog de laatste hand leggen en dan hoop ik deze goed in orde te hebben ! dus tijd voor de verlichting !

kzit nog een beetje te denken of de 4 lampen niet te gek ga zijn want anders zou ik naar 3 gaan maar dan alle 3 9 uur

This mij vooral te doen om de planten groei mooie planten mooi op kleur !

BV: een rotala soort kleurt licht oranje
BV: ludwigi super red kleurt ook donker oranje maar niet echt rood !
 
Sparkske zei:
BV: een rotala soort kleurt licht oranje
BV: ludwigi super red kleurt ook donker oranje maar niet echt rood !

Dan denk ik niet dat het aan je verlichting ligt, 2xT5 moet meer dan genoeg zijn.
Rotala's kunnen soms om verschillende redenen rood worden, en licht is daar maar 1 van.
De Super Red is normaal een makkelijk plantje.
Met 2xT8 ziet die er bij mij zo uit, dus 2xT5 moet dan zeker genoeg zijn:
744279backplay_0_84_super_red_03.jpg


Als je meer licht gaat plaatsen zal je waarschijnlijk ook meer CO2 moeten toevoegen, en zou daar eerst mee beginnen. Eerst meer licht en dan pas meer CO2, kan sneller problemen geven. En de kans is groot dat je dan al rodere planten krijgt nog voor je het licht hebt verhoogt.
Begin ook met 1h meer en bouw dit dan stilletjes op. Het is beter van bv. 2 periodes van 2h, met een pauze tussen, meer te geven dan ��n van 4h.
 
Momenteel ben ik mijn verlichting terug aan het opschroeven ben op vakantie geweest en uit veiligheid de verlichting een aantal uurtje minder gezet zodat ik geen tekorten had in de tijd dat ik weg was :) de personen die de vissen eten kwamen gaven zag ik nu nog niet direkt alles mooi gaan toevoegen !

naar hoeveel uur zou je da gaan backplay ?
 
Sparkske zei:
naar hoeveel uur zou je da gaan backplay ?
Als je de totale periode tussen de 6-10h houd zit je al goed.
Als alles een paar weken goed draait kan je beginnen met 1h meer te geven, daarna 2x1h, 1x2h + 1x1h,... De periode daartussen hangt af van de reactie van je planten. Algen op planten = trieste planten, dus vanaf dat die komen geen licht meer toevoegen tot alles op orde is.

Maar eerst je CO2 op orde brengen!
Je kan ook eens proberen om meer fosfaat toe te voegen.

EDIT:
Hoe zien de onderste bladeren van de Super Red er uit? Blijven ze mooi of beginnen ze af te sterven?
 
ik ga nu met 2 lampen naar 9 uur en eens kijken hoe alles reageert ook kwa voeding. en even alles bekijken dan maar en hopelijk worden de plantjes mooi rood met 9 uur licht !
 
Terug
Bovenaan