verlichting rio 400

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,852
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
ben rustig bezig met de opstart van een rio 400
wat ik mij als eerste zit af te vragen nadat ik de licht bakken eens heb aangezet is dit niet veel te veel van het goede
ok� je kan de krant er prima bij lezen maar tjonge wat een licht zeg
er zit totaal 216 watt een tl buizen in is dit niet teveel voor een planten bak en ook voor de vissen
zelfs als ik een bak uit schakel geeft het nog een zee van licht
(moeders zit al met zonebril op) :cool:
als ik het vergelijk met de trigon 190 waar veel minder watt in zit en de planten de bak uit groeien

kortom is het niet te veel allemaal en zijn er andere
mogelijkheden

ben benieuwd hoe jullie er over denken

groetjes

jaap
 
Hoe meer licht hoe harder ook de lelektrometer rondgaat.

Als ze apart aan en uitzetbaar zijn zou ik zeggen kijk zelf wat genoeg is voor je

Het word tijd dat ze eens bakken maken waar je 4-5 spaarlampen in kan draaien ;)
 
Bij mijn Rio 300 (waar ook 216w boven hangt) staan alleen de achterste twee tl's aan, anders is het inderdaad veel te veel. Nadeeltje hieraan is wel dat voorgrondplantjes het niet zo lekker doen. Mocht je deze willen dan kan je bijv. de voorste tl's dagelijks 3 of 4 uur aanzetten.

Drijfplanten kunnen ook een flink verschil maken.
 
Wat pvc om de tl,s helpt ook. Kun je prachtige schaduwplekken mee maken.
4 tl,s is ook veel, voor alles behalve plantenbakken.
Ik heb in mijn rio 300, 2tl,s in werking.
 
teveel livht zal je voor planten niet hebben
op voorwaarde dat alle andere stoffen ook voldoende aanwezig zijn
anders heb je prijs met de algen
 
Martin vd v inderdaad daar heb je helemaal gelijk in de stroom meter ook natuurlijk harder draaien en das ook minder maar buiten dat ook 1 balk aan zetten geeft een bak licht vooral als ik het vergelijk met de trigon 190

jones blijft toch wel erg veel licht ook voor drijfplanten toch

Mondeo pvc helpt natuurlijk maar remt de stroom meter niet af en heeft dat geen effect op je buizen zie ook in jouw foto album dat je redelijk veel drijfplanten hebt en zoals je zelf al aangeeft dat je niet te veel weg moet halen
trouwens mooi bak met discussen maar komen de kleuren bij zo veel licht niet erg flets over

mvg

jaap
 
Slagvaste elektra buis,is geschikt om over de tl te schuiven.
Zoveel licht voer ik niet, 2x 3000K.
Het enige wat je kunt doen, qua stroom is idd 2 ipv 4 lampen gebruiken.
 
Roosen weet ik na een alg explosie in de trigon en ik maar zoeken waar ligt dat aan tot ik mij via het forum verdiepte in de planten groei is eigenlijk wel logies dat planten ook eten moeten hebben wordt nog al eens vergeten heb ik de indruk als ik zo eens rond kijk in de algen sectie

Mondeo valt in mee 2x 3000k is het zeker de foto dat je vissen er wat bleek uit zien
bedacht me net zelf dat ik eens moet kijken wat voor type buizen er in de bak zitten nog niet gedaan vind het alleen jammer dat je maar kunt schakelen tussen aan of uit en niet 1 tl per lichtbak kan laten branden
misschien in de toekomst eens kijken naar led verlichting al ben ik daar helemaal niet in thuis


mvg
jaap
 
Bedenk wel dat ik jonge dieren heb, zit nog weinig kleur op.
 
Terug
Bovenaan