Wat is er nieuw

Verlichting Rio180

marouw

Member
Lid geworden
6 april 2022
Berichten
12
Leeftijd
78
Hoi , Ik ben Marianne en heb jaren op dit forum gezeten maar was het opeens kwijt. Nu weer gevonden en opnieuw geregistreerd. Ik zit helemaal in het verkeerde topic maar kan niet vinden waar ik moet zijn. Ik heb een probleem. In mijn Juwel 180 zitten nog T8 buizen. eentje is er stuk en niet meer te krijgen. Nu vraag ik me af of er ook een ander merk lamp in kan of dat ik twee colorlites er in kan hebben. Tijdelijk, want ik ben wel op zoek naar een ander aquarium met ledverlichting. Maar deze bak is niet waard meer om aan te passen. Nogmaals sorry maar ik hoop dat iemand mij kan antwoorden. Vast bedankt.
 
Juwel had en heeft vaak een eigen maatgeving om klanten te dwingen om bij de door hun geleverde producten te blijven. Maar gelukkig zijn er wanneer je goed zoekt wel vervangings mogelijkheden. Hieronder staat er bijvoorbeeld een, mogelijk moet je nog wel verder zoek voor de lichtkleur (warm/wit of koel/wit vaak zit je bij 830, 840 en 865 wel goed):
 
Jammer, ik heb 25watt nodig en die is uitverkocht. Juwel vision 180. Nu zag ik ook op internet glo aquaglo 25 watt. Nog wel verkrijgbaar komt dat overeen met daylite ? Ik heb nu 1 buis plant color van juwel zitten. En die is nog wel online verkrijgbaar.
 
Jammer, ik heb 25watt nodig en die is uitverkocht. Juwel vision 180. Nu zag ik ook op internet glo aquaglo 25 watt. Nog wel verkrijgbaar komt dat overeen met daylite ? Ik heb nu 1 buis plant color van juwel zitten. En die is nog wel online verkrijgbaar.
Dan heb je kennelijk een Juwel Rio 180 Vision? Anders zou een 25 Watt niet passen.
 
Dan heb je kennelijk een Juwel Rio 180 Vision? Anders zou een 25 Watt niet passen.
Klopt. Heb ik daarna ook aangegeven, staat boven je antwoord🙂 Ik denk dat ik die glo maar bestel. En op zoek naar een vision 180 led.
 
Nu zag ik op marktplaats een juwel vision 180 waar een ledlamp in de lichtbak is omgezet. En een andere met T8 buizen die door faunaland is omgebouwd met twee ledlampen. Wat is nu het beste voor zo'n bak? Die man met één lamp zei dat twee ledbuizen veel te veel licht is. En ik heb er de ballen verstand van. In een nieuwe vision 180 zitten wel 2 lichtbalken (led).
 
Laatst bewerkt:
Waarom neem je geen Juwel Helialux met controller
 
Nu zag ik op marktplaats een juwel vision 180 waar een ledlamp in de lichtbak is omgezet. En een andere met T8 buizen die door faunaland is omgebouwd met twee ledlampen. Wat is nu het beste voor zo'n bak? Die man met één lamp zei dat twee ledbuizen veel te veel licht is. En ik heb er de ballen verstand van. In een nieuwe vision 180 zitten wel 2 lichtbalken (led).
Te veel of te weinig lichtintensiteit kan je niet zo zeggen. Zelf had ik gemiddeld 49 lumen per liter water boven mijn bak hangen wat best veel is. Maar ik heb ook bakken gehad, Low-tech, met heel weinig licht. Het hangt namelijk af van je plantenbestand dat je er onder zet! Je plantenkeuze bepaald uiteindelijk je benodigde lichtsterkte die je zo rond de 8 uur minimaal, exclusief dimtijden, zou kunnen aanbieden.
 
Ik zie rio staan maar ik heb dus een vision 180. Heb inmiddels een lamp gevonden op internet bij Junai. Een Aqua glo. Fish color staat erop. Kan ik weer even door. Ik heb besloten om mijn eigen bak op te knappen. Hij is 17 jaar oud maar bijna zonder krassen. Alleen de behuizing van de filter is aan slijtage onderhevig. Ik heb twee kleine bakken 35x35x20 en 40x20x20. (zonder verwarming) . Ik heb niet zo'n groot vissenbestand maar hoe lang kunnen die vissen in die bakken blijven? Ik moet van de zijkant een stuk achterwand afhalen dat gekit zit. Iemand een tip hoe ik dat het beste en snelste kan doen? Daarna kunnen ze terug en kan ik rustig kijken naar een buitenfilter en eventueel de verlichting vervangen door led. Bedankt vast.
 
Inmiddels een nieuwe tweedehandse Juwel vision gekocht. Met multilux led en nature. Ik las ergens dat je eventueel een ledstrip met controllerop de lichtbalk kunt plakken. En dan een schema maken. Klopt dat?
 
Ik probeer het nog maar eens. Kun je een ledstrip plakken op de lichtbalk tussen de twee Multilux ledlampen en dan een controller er op aansluiten? Aan die Helialux zit een behoorlijk prijskaartje. Daar heb ik geen zin in. Dit aquarium is 1,5 jaar oud en ziet er perfect uit.
 
Wil je die ledstrip dan als hoofdverlichting of als bijverlichting gebruiken?
 
Als bijverlichting kan altijd natuurlijk. Voor hoofdverlichting moet je kijken of die balk de warmte kan afvoeren. Dan zul je moeten kijken naar de constructie. Een paar foto's zouden helpen.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik had gelezen dat die multilux van Juwel veel te veel licht was. Dus ik dacht om 's morgens en namiddag/avond ledverlichting te doen en in de middag dan de multilux. Inmiddels draait de bak een week of 6 en tot nu toe weinig of geen last van alg. Om 12 uur gaat ie aan en om 22.30 uit. Ook heb ik inmiddels veel drijfplantjes, vlotvarentje. Ik zal deze week wat foto's plaatsen van de lichtbalk. En nog wat visjes en voorgrondplantjes er bij halen.
 

Bijlagen

  • juwel 180.jpg
    juwel 180.jpg
    199.8 KB · Weergaven: 67
Gisteren vissen erbij gekocht. 11 kardinaaltetra's, 2 indische modderkruipers, 2 pristella maxillaris. Vanmorgen alle kardinaaltjes weg. Geen spoor. Alleen die ene volwassen kardinaal. Dus opgegeten denk ik. Ditzelfde had ik een aantal jaar geleden ook en om die reden nooit meer deze visjes gekocht. Morgen maar weer andere halen. Zouden synodontissen ze opeten? Die zijn 's nachts actief natuurlijk. Weet iemand wat een ander leuk schooltje vissen is?
 
synodontissen of Koekoeksmeerval komt uit het Tanganyika meer. Lijken me wel een soort van roofvis. Denk niet dat je die moet mixen met tetra’s en andere soorten in een gezelschapsbak. Dit worden ook behoorlijke geote vissen en zijn drukke zwemmers dus hebben behoorlijk de ruimte nodig.
kans is dus wel aanwezig dat zij de kleinere vissen als prooi, cq voer zien.
 
synodontissen of Koekoeksmeerval komt uit het Tanganyika meer. Lijken me wel een soort van roofvis. Denk niet dat je die moet mixen met tetra’s en andere soorten in een gezelschapsbak. Dit worden ook behoorlijke geote vissen en zijn drukke zwemmers dus hebben behoorlijk de ruimte nodig.
kans is dus wel aanwezig dat zij de kleinere vissen als prooi, cq voer zien.
Ik heb deze al een jaar of 10 en geen last met de andere vissen. Ik had al een paar jaar geleden hetzelfde met nieuwe kardinalen maar wist toen niet dat die meerval de dader was. Nu heb ik Roze tetra's aangeschaft . Hopelijk zijn die er morgenochtend nog. ze zijn behoorlijk groot al, groter dan de Pristella's. Ik kan hooguit grotere kardinalen bestellen, die blijven wel.
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
      triple: Vroege morgen
      Terug
      Bovenaan