Verlichting 's middags paar uur uit; is dat goed?

P

Petra WM

Guest
Ik heb mijn verlichting ingesteld met een tijdklok. 's Morgens om 8 uur gaat het aan tot 13.00 uur. Om 17.00 uur gaat het weer aan tot 22.00 uur.

Ik doe dit bij de Juwel 60x30x30, overdag staat is het licht in de kamer en als het zonnig is doe ik de gordijnen op een kier anders schijnt ie in de bak.
En ook bij de Juwel 100x30x40, overdag is het licht in de kamer maar de zon schijnt er niet op.

Mijn man vroeg zich af of dit wel goed is voor de vissen.
Hij zegt, 'in de natuur gaat de zon toch ook 's middags niet uit'.

Ik dacht dat het wel goed was, soort van rustmoment. Klopt dit wel?
 
Moeten ze dan gaan slapen?
Als er genoeg licht in de bak valt,maakt het niet uit.
 
Wordt soms gedaan om de planten tussentijds wat CO2 te laten produceren, die vervolgens weer gebruikt wordt tijdens licht.
Voor de vissen lijkt het me pertinent geen voordelen hebben. Zeer onnatuurlijk.
 
natuurlijk voor de vissen is het niet natuurlijk

als het gebruikt wordt is het meestal om de plantengroei te verbeteren
om tijdens de rust periode terug een vooraad van co2 te krijgen
 
Probeer een beetje schemering te cre�ren... dus niet dat het donker is.
Indirect daglicht wat de bak in schijnt is prima..
 
Ik heb al jaren in alle 8 bakken tussen 12 en 2 het licht uit. Niet voor de co2 maar gewoon om niet langer dan 8,5 het licht aan te hebben en toch niet al om 18.00 tegen een donkere bak aan te kijken.
Op zich komt er natuurlijk redelijk daglicht binnen in de huiskamer. Bakken doen het prima eronder en de planten groeien als kool.
 
Een licthstop doe je - als je hem doet - inderdaad voor de planten, niet voor de vissen.

~ Ivo
 
Zo'n lichtpauze is al een heel oud foefje onder een hoop aquarianen en is idd bedoeld voor de planten en het idee om zo algengroei tegen te gaan.
Is onnatuurlijk voor vissen maar dat is eigenlijk heel de hobby van visjes in glazenbakken houden lijkt me ;)
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik laat het denk ik maar zoals het is. Dan hebben de planten er mooi baat bij.
Er valt wel genoeg daglicht in de bakken dat ze niet in het donker zitten.

Zoals John ook aangeeft, anders staat de bak 's avonds idd al zo vroeg uit.
Wij zijn overdag op 't werk, dus dan kunnen we er niet van genieten.
 
Als je overdag niet thuis bent kan je toch net zo goed het licht wat later aan laten gaan? Hier gaat de verlichting om 13.00 pas aan.
 
Hoi

Hoelang mag/moet het licht aan eigenlijk.

ik doe het hier om 11.00 uur aan en gaat om 22.30 uit .
Is dit te lang ?
En zijn dit goede lampen voor mijn Aquarium . deze zaten er in toen ik de bak kocht van een Particulier .?

211229taropi_0_82_20140411_223336.jpg
 
Ik zou beide lampen vervangen. In de bouwmarkt een Philips TLD 80 kleur 840 halen en die eventueel combineren met de Philips TLD 80 kleur 865 (lastiger te krijgen / bestellen).

2 x 840 (of 830) kan ook, maar dan gaat de bak zeker wat gelig ogen.

Groet,
Aad
 
Ho,

ik zou de Aquastar vooraan plaatsen en achterin een 830 plaatsen. Geeft warm, helder licht wat goed is voor de planten.

gr peter
 
Bedoel je nu de 830 Peter ?
 
Peter Hartman zei:
Ho,

ik zou de Aquastar vooraan plaatsen en achterin een 830 plaatsen. Geeft warm, helder licht wat goed is voor de planten.

gr peter

geeft het zoveel verschil dan als de Aquastar achterin zit . scheelt maar 7 cm dat hij naar achter zit .
830 of 840 is deze voor de planten groei ?/

In de Aquarium winkel vertelde ze vandaag dat ik de lampen elk jaar moet vervangen ??????

zijn de Philips lampen net zo goed dan als die ik nu heb.?
 
830 is voor de plantengroei.
Eigenlijk zou ik voor de Dennerle Special plant gaan. Ik merk toch echt dat de planten er stabieler onder groeien.
830 is goedkoper en ietsje geler nog dan de Dennerle-lamp.
De aquastar vooraan heft het gele deels weer op en geeft wat diepte.
Na heel lang tobben met verlichting vwb kleur en in mindere mate resultaat is dit voor mij het prettigst.

Je zult ook andere adviezen krijgen maar dit voldoet voor mij het best. Ik zag ook dat je al een aquastar had dus hoef je ook nog maar 1 lamp te kopen.

succes ermee.
 
logisch dat de winkel zegt dat je ze elk jaar moet vervangen
verkopen ze elke jaar een set lampen aan je
 
kan ik ook 2 x de 865 in mijn bak doen .

of 1 keer 865 en 1 x 840 ?
 
In de 840 is de piek in rood wat hoger (waar planten gek op zijn), vandar dat vaak de combinatie wordt genomen i.p.v. 2 x 865 (wel even kijken of je die kunt krijgen / bestellen)
 
AadMec zei:
In de 840 is de piek in rood wat hoger (waar planten gek op zijn), vandar dat vaak de combinatie wordt genomen i.p.v. 2 x 865 (wel even kijken of je die kunt krijgen / bestellen)

Ik kan de 865 hier in Venlo bestellen voor �7,50 per stuk levertijd ongeveer 1 week. de 840 kwam ik bij Karwij tegen voor �12,50


dus 1 x 865 en 1 x 840 en ik krijg geen problemen .

Thanks voor de info
 
Hahahaha, dat zeg ik niet.
Eventuele problemen hebben niet ALLEEN met het licht te maken.
Maar deze combinatie is een veel gekozen combinatie en geeft prima licht voor plantgroei.

Even voor de andere leden die wellicht geinteresseerd zijn : Wat voor winkel praten we over in Venlo?

Groet,

Aad
 
AadMec zei:
Hahahaha, dat zeg ik niet.
Eventuele problemen hebben niet ALLEEN met het licht te maken.
Maar deze combinatie is een veel gekozen combinatie en geeft prima licht voor plantgroei.

Even voor de andere leden die wellicht geinteresseerd zijn : Wat voor winkel praten we over in Venlo?

Groet,

Aad


http://www.baur.nl/

BAUR Electronics, Venlo - Grootste online assortiment elektronica producten, laagste prijzen, snelle levering, al meer dan 50 jaar de elektronica winkel.
 
Net ff een philips 840 gehaald bij Praxis met 25% korting was ik �4,90 kwijt . :D
De 865 moet ik bestellen bij Bauer duurt ongeveer 1 a 2 weken . kost �7,50
Alles nieuw voor �12,50 is een stuk goedkoper dan bij de lokale LFS halen.
 
Taropi zei:
Net ff een philips 840 gehaald bij Praxis met 25% korting was ik �4,90 kwijt . :D
De 865 moet ik bestellen bij Bauer duurt ongeveer 1 a 2 weken . kost �7,50
Alles nieuw voor �12,50 is een stuk goedkoper dan bij de lokale LFS halen.

Als je een Regenboog in de buurt hebt kan je de 865 waarschijnlijk gewoon ophalen.
 
Peter Hartman zei:
830 is voor de plantengroei.
Eigenlijk zou ik voor de Dennerle Special plant gaan. Ik merk toch echt dat de planten er stabieler onder groeien.
830 is goedkoper en ietsje geler nog dan de Dennerle-lamp.
De aquastar vooraan heft het gele deels weer op en geeft wat diepte.
Na heel lang tobben met verlichting vwb kleur en in mindere mate resultaat is dit voor mij het prettigst.

Je zult ook andere adviezen krijgen maar dit voldoet voor mij het best. Ik zag ook dat je al een aquastar had dus hoef je ook nog maar 1 lamp te kopen.

succes ermee.

830 voor de planten?

Nu meen ik het weer eens te snappen zie ik weer heel wat anders.

Geel licht zorgt toch voor lange stengels tussen de bladeren. Witter licht voor compactere groei dus. 830 is ***geel en 840 iets minder geel maar nog steeds erg geel. Als je hier van houd, bijvoorbeeld bij een bak met veel hout, dan is t mooi. Maar deze word toch meestal gecombineerd met een 865, en net in die lamp zou toch meer blauw en rood zitten wat dan weer ten goede komt voor de plantengroei, tesamen met het wittere licht voor de compacte groei?

Of zie ik hier nu weer iets heel verkeerd.
 
wij hebben hier geen regenboog dus gewoon besteld bij Bauer .

voor komt de 865 en achter zit nu de 840.
 
Terug
Bovenaan