Verlichting schema


Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
67
Locatie
Vlissingen
Komend weekend gaan we een nieuw aquarium inrichten en opstarten. (Jewel Trigon 190 met 2 T5 lampen)

Wat is een goed belichting schema ?
Ik denk zelf aan:

1e week: 20:00 uur tot 23:00 uur ( = 3 uur)
2e week: 19:30 uur tot 23:30 uur ( = 4 uur)
3e week: 19:30 uur tot 24:00 uur
(= 4 1/2 uur)
4e week: 19:00 uur tot 00:30 uur ( = 5 1/2 uur)

Vanaf week 5: 18:00 uur tot 01:00 uur
(= 7 uur )

In de (loop van de) 3e week komen dan de bewoners (weer) in het nieuw opgestart aquarium, er vanuit gaande dat er niks (ernstigs) is misgegaan tijdens de opstart.

Alvast bedankt voor eventuele reacties, Astrid en Erik :regen:
 
Wat is de reden van dit schema? je kan gelijk 8 uur doen, dan kunnen de planten gelijk goed wennen en gaan groeien.
 
Wat is de reden van dit schema? je kan gelijk 8 uur doen, dan kunnen de planten gelijk goed wennen en gaan groeien.

Tja, de reden ? Ik heb altijd begrepen dat je de duur van de verlichting ( zeker tijdens het opstarten) moet opbouwen.
Juist om te voorkomen dat je een algen explosie krijgt..... :deal:
 
Heel veel opstartende bakken krijgen last van algen omdat er onbalans is, niets vreemds, en vaak gaat dit vanzelf weer weg.
Als je de planten te weinig geeft hebben ze weinig voeding nodig maar produceren ook weinig zodat je maar blijft veranderen en de onbalans veel langer duurt.
 
Zoals Ton al aangeeft zou ik ook met 8 uur beginnen. Zelf belicht ik rond de 9 uur dus dat kun je eventueel daarna nog opbouwen. Planten staan in de winkel ook vrij lang in het licht.
 
Oké, duidelijk. Dan begin ik vanaf 18:00 uur tot 01:00 uur (7 uur) Dan heb ik er ook nog wat aan als ik 's avonds van m'n werk terug kom :D.

Later kan ik het altijd nog een half uurtje eerder / later aan en uit laten gaan.

bedankt voor de tips....
 
Ja dat is wel het minimum hoor. Zelf zou ik gewoon 8 uur aanhouden want de planten moeten ook het licht gebruiken en hebben daar wel tijd voor nodig. Zelf start ik in nieuwe bakken altijd gewoon met de 8-9 uur en bouw het dus helemaal niet op. Zoals ik al zei zit er in de winkel ook vaak wel 10 uur of langer licht boven dus dat zijn ze deels al wel gewend.
 
Komend weekend gaan we een nieuw aquarium inrichten en opstarten. (Jewel Trigon 190 met 2 T5 lampen)

Wat is een goed belichting schema ?
Ik denk zelf aan:

1e week: 20:00 uur tot 23:00 uur ( = 3 uur)
2e week: 19:30 uur tot 23:30 uur ( = 4 uur)
3e week: 19:30 uur tot 24:00 uur
(= 4 1/2 uur)
4e week: 19:00 uur tot 00:30 uur ( = 5 1/2 uur)

Vanaf week 5: 18:00 uur tot 01:00 uur
(= 7 uur )

In de (loop van de) 3e week komen dan de bewoners (weer) in het nieuw opgestart aquarium, er vanuit gaande dat er niks (ernstigs) is misgegaan tijdens de opstart.

Alvast bedankt voor eventuele reacties, Astrid en Erik :regen:

Dit is wel ongeveer het schema wat je aan moet houden na een dry start. Misschien dat daar de verwarring weg komt?
 
Dit is wel ongeveer het schema wat je aan moet houden na een dry start. Misschien dat daar de verwarring weg komt?

Dat zou kunnen Alwin en ik begrijp dat ze dan gaan knallen:D:D;)
 

Terug
Bovenaan