Verlichting start niet op.


R

RoeldeLaat

Guest
Hallo mijn naam is Roel en ben nieuw hier.

Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste aquarium een juwel vision 260. Deze heb ik 2de hands gekocht. Nu heb ik een nieuwe tl lamp gekocht en er ingezet alleen hij start niet door. Hij blijft aan de kanten licht oranje maar de rest van de buis geeft geen licht. Dit is zo bij beide tl balken.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
 
Wanneer één buis niet goed werkt in een Juwel armatuur werkt de andere ook niet. Het beste is dus om de TL buis zelf te testen. Mogelijk zit daar je probleem.
 
Ik denk dat de starter kapot is
 
Wanneer één buis niet goed werkt in een Juwel armatuur werkt de andere ook niet. Het beste is dus om de TL buis zelf te testen. Mogelijk zit daar je probleem.

Dit kan ik natuurlijk alleen testen door nog een nieuwe buis te kopen ‍♂️.

Ik denk dat de starter kapot is

Daar heb ik al gezocht en in dit type zit geen normale starter.
 
Ik denk dat de starter kapot is
Volgens mij is die electronisch bij een Juwel.
Het zijn toch die ouderwedse snelstart balken?
Probeer eens nog een nieuwe tl buis gewoon een goedkope van de Gamma, kan zijn dat de tl zelf die je nu probeert stuk is.
 
Had je dit probleem ook al voordat je de nieuwe TL-buis had geplaatst? Zo nee, plaats de oude eens terug en kijk of die wel wil starten. Indien ja, dan is je nieuwe buis kapot.
 
als je tweede tl balk het ook niet doet is het duidelijk, dan moet je een nieuwe unit van juwel bestellen.
 
Volgens mij is die electronisch bij een Juwel.
Het zijn toch die ouderwedse snelstart balken?
Probeer eens nog een nieuwe tl buis gewoon een goedkope van de Gamma, kan zijn dat de tl zelf die je nu probeert stuk is.

Dat zal niet gaan, Juwel hebben eigen maten/Wattages waar geen andere buizen beschikbaar voor zijn.
 
Of 're-seat' beide TL balken eens. Kan goed zijn dat door het rommelen je andere TL-buis nu niet helemaal lekker contact meer maakt. Wat ben zei klopt, als 1 van de balken stuk is of niet goed contact maakt dan starten beide lampen niet.
 
Had je dit probleem ook al voordat je de nieuwe TL-buis had geplaatst? Zo nee, plaats de oude eens terug en kijk of die wel wil starten. Indien ja, dan is je nieuwe buis kapot.

Dit probleem was al met een van de 2 oude buizen, de andere deed helemaal niets. Dus denk dat de enige optie is om er nog eentje bij te halen en beide lampen te vervangen. Had gehoopt hier iemand te vinden die dit al eens mee had gemaakt. Of dat het mogelijk was om de armatuur door te meten.
 
Dat zal niet gaan, Juwel hebben eigen maten/Wattages waar geen andere buizen beschikbaar voor zijn.

Welnee, of het moet veranderd zijn.
Ik had vroeger 2 juwel aquariums en ik had er altijd de philips 830/840/865 in gewoon van internet besteld en de 830 zelfs bij de gamma vandaan.
 
Dit kan ik natuurlijk alleen testen door nog een nieuwe buis te kopen ‍♂.



Daar heb ik al gezocht en in dit type zit geen normale starter.
Nou je kan even gaan vragen bij je Lfs of je daar je buizen mag testen? Anders eerste even zoeken naar iemand die dezelfde maat/wattage buizen heeft en dan daar testen?
 
Foto. laat hem zien.


Ze zijn van starters over gegaan op electronisch.
Dus alles aan of alles uit.

kan je nieuwe buis proberen, helpt niet.wel 2 nieuwe.
 
Welnee, of het moet veranderd zijn.
Ik had vroeger 2 juwel aquariums en ik had er altijd de philips 830/840/865 in gewoon van internet besteld en de 830 zelfs bij de gamma vandaan.
Dan zijn dit aangepaste versies. Juwel voert al sinds jaar en dag eigen maten/wattage tot frustratie van velen. Wel is het zo dat er merken waren die ook dergelijke maten konden leveren maar dan waren ze vaak net zo duur. Osram en ik dacht Sylvana hadden ze wel.
 

Bijlagen

  • 20200118_183046.jpg
    20200118_183046.jpg
    55.2 KB · Weergaven: 100
  • 20200118_183209.jpg
    20200118_183209.jpg
    45.1 KB · Weergaven: 103
  • 20200118_183237.jpg
    20200118_183237.jpg
    39.1 KB · Weergaven: 106
t5 nieuwe vsa ingezet bak open gemaakt.
DSC_0002.JPG
 
Ik heb hier een lamp voor een Juwel rekord 600 en daar gaat gewoon een 15W T8 TL lamp in van de gamma. Ook in mijn oude rio 125 gaan gewoon 'normale' T8 lampen. Wellicht is dit anders bij de T5 armaturen?
 
Heb vroeger bij een juwel eens een starter vervangen, vandaar mijn opmerking. Wist niet dat het verandert was
 
Dit probleem was al met een van de 2 oude buizen, de andere deed helemaal niets. Dus denk dat de enige optie is om er nog eentje bij te halen en beide lampen te vervangen. Had gehoopt hier iemand te vinden die dit al eens mee had gemaakt. Of dat het mogelijk was om de armatuur door te meten.
In dat geval ben ik wel bijna zeker dat je gewoon nog een buis nodig bent.
 
Dan zijn dit aangepaste versies. Juwel voert al sinds jaar en dag eigen maten/wattage tot frustratie van velen. Wel is het zo dat er merken waren die ook dergelijke maten konden leveren maar dan waren ze vaak net zo duur. Osram en ik dacht Sylvana hadden ze wel.
Serieus, nou waardeloos dan.
Voor mij een reden om geen Juwel meer te kopen.
 
Zo'n VESA kun je inderdaad wel vervangen maar is vaak net zo duur als gewoon een nieuwe lichtkap kopen. En in deze tijd ben je dan wellicht voordeliger uit om gewoon over te schakelen naar een LED balk, die zijn er ook in 'retrofit' uitvoeringen die zo in je T5 armaturen passen.


Dit probleem was al met een van de 2 oude buizen, de andere deed helemaal niets. Dus denk dat de enige optie is om er nog eentje bij te halen en beide lampen te vervangen. Had gehoopt hier iemand te vinden die dit al eens mee had gemaakt. Of dat het mogelijk was om de armatuur door te meten.

Dan vermoed ik ook dat je andere lamp gewoon stuk is en je gewoon twee nieuwe buizen nodig hebt. Neem je unit mee naar de LFS en vraag of zij kunnen testen met twee lampen. Een beetje LFS doet dit zo voor je.
 
Ik heb hier een lamp voor een Juwel rekord 600 en daar gaat gewoon een 15W T8 TL lamp in van de gamma. Ook in mijn oude rio 125 gaan gewoon 'normale' T8 lampen. Wellicht is dit anders bij de T5 armaturen?
Ja. Voor T5 hebben ze eigen maten/wattage. Hetzelfde doen ze nu ook met ledbuizen die ze hebben. Ook daar passen geen andere ledbuizen in omdat men een eigen spanning/vermogens beleid daarin gebruikt.
 
Ik heb hier een lamp voor een Juwel rekord 600 en daar gaat gewoon een 15W T8 TL lamp in van de gamma. Ook in mijn oude rio 125 gaan gewoon 'normale' T8 lampen. Wellicht is dit anders bij de T5 armaturen?
Ja daarom snapte ik het ook niet.
Ik had ook een Rio 125 en een Rio 400 gewoon standaard TL maten met snelstarter (electronisch dus) van juwel.
Maar goed, het moderne spul is allemaal LED natuurlijk.
 
Als die ene bus blijft flitsen, is die op.
Zit er haast geen gas meer in.
probeer eerst 2 goedkope buizen gamma. doen die het dan verder kijken.
 
precies, dus dat zeg ik, effe testen met goedkope gamma buizen.
werkt het niet breng je de buizen terug naar de gamma en weet je waar het probleem zit.
 
Vertel eens wat de wattage en de lengte van je buis is? En geef ook even een foto van de opdruk op de nieuwe buis? Dan kunnen we heel snel zien hoe het nu zit met die afwijkingen.
 
Als die ene bus blijft flitsen, is die op.
Zit er haast geen gas meer in.
probeer eerst 2 goedkope buizen gamma. doen die het dan verder kijken.

Dat is het probleem met deze armaturen toch ? Er past geen goedkope lamp in.
 
check even de vraag van benvo hierboven, ik ben ook benieuwd hoe lang die tl nu precies is.
 
Vertel eens wat de wattage en de lengte van je buis is? En geef ook even een foto van de opdruk op de nieuwe buis? Dan kunnen we heel snel zien hoe het nu zit met die afwijkingen.
 

Bijlagen

  • 15793695413206348238261541461660.jpg
    15793695413206348238261541461660.jpg
    44.6 KB · Weergaven: 110
Ja, daar heb je het. 54 Watt heeft normaal een lengte van 1150 mm. Hier dus 1047 mm. Dat betekend dus dat je zou moeten testen bij iemand die ook deze maat lampen heeft.
 
Ja, daar heb je het. 54 Watt heeft normaal een lengte van 1150 mm. Hier dus 1047 mm. Dat betekend dus dat je zou moeten testen bij iemand die ook deze maat lampen heeft.
Tja, voor mij nooit meer een Juwel.
Vroeger was ik daar best tevreden over.
Ik houd niet zo van dit soort maffia praktijken.
 
Ja, daar heb je het. 54 Watt heeft normaal een lengte van 1150 mm. Hier dus 1047 mm. Dat betekend dus dat je zou moeten testen bij iemand die ook deze maat lampen heeft.

Ik rijd morgen even naar de hornbach, haal nog een nieuwe lamp. Mocht het dan nog niet werken dan moet zal het waarschijnlijk toch de vsa zijn. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Die kan er wel in. draai je de ringen los, druk ze naar elkaar toe , ze de ringen weer vast.
nou komt de ervaring weer om de hoek kiken. maar ja, ik weet het weer betr,
betr weer 3 maanden weg. rust.

zorg we dan voor 2, he.

Enne, op YouTube staat ook open maken, als he handig bent.
 
Tja, voor mij nooit meer een Juwel.
Vroeger was ik daar best tevreden over.
Ik houd niet zo van dit soort maffia praktijken.

Hahaha, Juwel is in dit soort zaken niet de enige. Kijk eens naar Colombo en Dennerle en wat te denken van JBL? Allemaal hebben ze zo hun eigen dingetjes. Daarom geef ik, met name bijvoorbeeld bij CO2 altijd het advies; ga voor gestandariseerde maten van merkloze artikelen. Vaak veel goedkoper en je kan altijd bijkopen.
 
Hahaha, Juwel is in dit soort zaken niet de enige. Kijk eens naar Colombo en Dennerle en wat te denken van JBL? Allemaal hebben ze zo hun eigen dingetjes. Daarom geef ik, met name bijvoorbeeld bij CO2 altijd het advies; ga voor gestandariseerde maten van merkloze artikelen. Vaak veel goedkoper en je kan altijd bijkopen.
Ach, zelfbouw nu he
 

Terug
Bovenaan