Verlichting stuk, geen nieuwe te krijgen.

R

RandJiina

Guest
Hallo.
Ik ben een soort van nieuw hier, ik was een aantal jaren geleden actief op dit forum toen gestopt met de hobby maar ik wil nu weer graag beginnen. Ik hoop dat mijn bericht hier goed staat.

Ik heb 3 bakken van 30 liter van het merk Rena, nou waren mijn bakken lek dus ik heb ze gekit en weer waterdicht gemaakt.
Nu blijkt dat van alle 3 de bakken de verlichting stuk is van van 2 ontbreekt de complete aansluiting, vandaag dus naar de winkel gegaan waar ik de bakken ooit heb gekocht, maar voor dit merk wordt geen verlichting meer gemaakt dus er kon geen nieuwe besteld worden.
De verlichting zit ingebouwd in de deksel.
Ik wil mijn bakken graag gebruiken maar ik heb geen idee hoe ik dit nu kan oplossen.
Een aquarium zonder deksel en een lamp er boven hangen is geen optie omdat ik katten heb en die gaan in de bak vissen en er uit drinken, nou vind ik het drinken niet zo erg maar ik weet zeker dat ze gaan proberen om wat te vangen.
Hebben jullie misschien nog ideeën? suggesties?
Of heeft hier iemand toevallig nog 3x verlichting liggen die bij deze bak hoort?
Voor meer info of een foto van de deksel en hoe de verlichting er uit ziet, stuur mij dan even een privé berichtje.
Ik wou de bakken gebruiken om garnalen in te houden, ik ben bang dat ik nieuwe bakken moet aanschaffen, dus hebben jullie misschien tips voor welke bak ik het beste voor garnalen kan aanschaffen? Ik wil graag niet te groot dus ik dacht zelf dat 25 a 30 liter goed was, maar ik ben ook bang dat de waterwaardes in een kleine bak moeilijk te stabiliseren is. En ik weet ook niet welke waardes precies goed zijn voor garnalen, ik neem sowieso een PH verlagende bodem maar ik moet nog veel huiswerk doen voordat ik de garnalen koop.
Dus mijn vragen zijn eigenlijk, suggesties voor nieuwe verlichting, hoe oplossen? of nieuwe bakken.. zoja welke bak voor garnalen adviseren jullie en wat voor verlichting is het beste voor garnalen (Ik had in de winkel namelijk al een mooie bak zien staan maar daar zat een led strip in, ik weet alleen niet of dat geschikt is voor garnalen)
Excuus voor de vele vragen, het is een aantal jaar geleden voor mij dat ik aquariums had, dus ik moet er weer helemaal inkomen en ik wil graag alles goed doen.
Alvast bedankt voor het mee denken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor ideeën of suggesties voor de verlichting zullen we wel moeten weten hoe de oude er uit zien.
Ik zou persoonlijk niet lopen klooien aan bakken van tig jaar oud. Voor wat een nieuw bakje van 30liter maar kost is het het gepruts niet waard.
Wat de garnalen betreft is een ph regulerende bodem niet noodzakelijk bij neocardina soorten. Het zal wel helpen om de ph te stabiliseren. Echter moet je dan wel water hebben zonder meetbare Kh. Anders gaat de bodem daar tegen vechten en sneller uitgewerkt zijn.
 

Dit zijn leuke bakjes en met een goedkope led werkt dat prima bij enkel garnalen en makkelijke plantjes. Ik heb de goedkope led van Aliexpres.
 
Een losse lichtkap is al gauw prijzig. Je kunt het beste je oriënteren op een nieuwe bak.
 
Ik weet niet hoe jouw deksel er exact uit ziet
maar in alle deksels kan je een nieuwe losse led lamp monteren
voorbeeldje bij de alie omdat ze daar meer laten zien dan de verpakking
maar ik zou wel voor een Europees goedgekeurd model gaan en hem hier kopen of bestellen


 
Als je de 3 huidige bakken wilt houden , is het dan een optie om ze naast elkaar te zetten met 1 led tl boven de bakjes ?
 
je kunt natuurlijk losse lampjes nemen die je op de ruit klemt icm dekruitjes.

als het puur is voor wat garnalen kun je ook nog wel goedkope waterdichte ( ip68) ledstripjes in de bestaande lichtkappen plakken gok ik. gebruik daar dan wel een goede lijm voor, de zelfklevende strookjes zijn vaak niet zo lang zelfklevend in vochtige omstandigheden.

zelf lichtkapjes maken is ook niet zo moeilijk.

vergelijkbare verlichting als de oude in bestaande kappen knutselen lukt misschien ook nog wel maar dan zou ik eerst moeten zien hoe die er van binnen uitzien, voor daar iets zinnigs over te zeggen is.
 
Probeer www.wesdijk.nl .
Zij verkopen merkloze lampen voor vele verlichting systemen.
 
Ik zat ooit met een zelfde soort probleem, heb toen het lampsysteem eruit gehaald en er een ledstripje in gezet met een plexiglas plaatje ervoor. Met een beetje geknutsel kan je er meestal wel een ander lampje in krijgen, vooral als je het oude lampsysteem met stekker enzo eruit haalt heb je vaak wel wat ruimte om mee te knutselen.
 
Hoi Iedereen.
Ik heb vandaag toch led stripjes gekocht voor de 3 bakjes en die kit ik dan vast in de deksel, lijkt mij de beste optie om het zo op te lossen zodat ik nog gewoon gebruik kan maken van de bakjes.
Een lamp aan het glas klemmen is geen optie, ik heb katten dus de bak moet afgesloten zijn, mijn kat gaat anders op jacht in de bak :LOL:
Iedereen heel erg bedankt voor het mee denken, ik denk dat het probleem zo is opgelost.
 
je kunt natuurlijk losse lampjes nemen die je op de ruit klemt icm dekruitjes.

als het puur is voor wat garnalen kun je ook nog wel goedkope waterdichte ( ip68) ledstripjes in de bestaande lichtkappen plakken gok ik. gebruik daar dan wel een goede lijm voor, de zelfklevende strookjes zijn vaak niet zo lang zelfklevend in vochtige omstandigheden.

zelf lichtkapjes maken is ook niet zo moeilijk.

vergelijkbare verlichting als de oude in bestaande kappen knutselen lukt misschien ook nog wel maar dan zou ik eerst moeten zien hoe die er van binnen uitzien, voor daar iets zinnigs over te zeggen is.
Nu is alleen het probleem dat goedkope stripjes misschien wel vermelden te voldoen aan IP 68 maar dat dit nooit zo is. IP 62 mogen we al blij mee zijn. De meesten derven dan ook, juist hierdoor, het onderspit....
 
Terug
Bovenaan