Verlichting superfish 25 home

pukky83

Well-known member
Lid geworden
4 september 2012
Berichten
164
Locatie
steenbergen nb
Hoi ik heb n superfish 25 home. Daar zit standaard witte en blauwe led verlichting in. Deze bak is nu nog aan het in draaien met planten erin zoals?

Mini java varen
Rode lotus
Belgisch groen
Anubias
Gras soort

Nu is mijn vraag of de verlichting voluit kan of dat ik hem moet dimmen om algen te verkomen. Ik voeg verders wel planten voeding toe maar geen co2 of easy carbo.
Of is t verstandig om juiste wel easy carbo toe te voegen.
Graag hoor ik advies van jullie
 
Ik heb de home 80 en mijn ervaring is dat dit licht extreem zwak is. De Lotus kun je denk ik echt vergeten, net als de grasjes. Je zou wel eens kunnen kijken naar Cryptocorynes (de parva blijft erg laag maar groeit ook erg traag). Crypto’s kunnen toe met weinig licht.
Als alternatief voor grasjes de Sagittaria subulata.
Anubias gaan ook prima in dit bakje.
 
Ik heb de home 80 en mijn ervaring is dat dit licht extreem zwak is. De Lotus kun je denk ik echt vergeten, net als de grasjes. Je zou wel eens kunnen kijken naar Cryptocorynes (de parva blijft erg laag maar groeit ook erg traag). Crypto’s kunnen toe met weinig licht.
Als alternatief voor grasjes de Sagittaria subulata.
Anubias gaan ook prima in dit bakje.
Bedankt voor je advies. Is t dan verstandig om ook meteen easy carbo toe te voegen met de volle verlichting of is dat niet nodig?
 
Bedankt voor je advies. Is t dan verstandig om ook meteen easy carbo toe te voegen met de volle verlichting of is dat niet nodig?
Dat ligt er een beetje aan wat je voor planten kiest. Niet alle planten waarderen Easy Carbo, sommige smelten zelfs helemaal weg.
Ik denk niet dat je er verkeerd aan doet het toe te voegen, met een paar kanttekeningen. Sommige planten waarderen het dus niet en bv garnalen kunnen er ook niet zo best tegen. Ik heb in een grijs verleden slechte ervaringen op gedaan met Carbo en de Otocinclus. Gezien de maten van jouw bakje zijn die sowieso niet aan te raden maar ik noem ze even als voorbeeld.

Veel belangrijker is dat je zowel Nitraat, Fosfaat en sporenelementen in het bakje hebt. Dit kun je zelf toevoegen maar eerlijk gezegd zijn er ook bakjes die prima draaien zonder deze toevoegingen of enkel met toegevoegde sporenelementen. Maar ook hier hangt het weer van je bewoners af.

Mijn aller eerste bakje, toen was ik nog niet gehinderd door wat kennis :D, kreeg helemaal geen plantenvoeding of carbo en draaide fantastisch goed. Het kan dus ook echt zonder toevoegingen.
 
Dat ligt er een beetje aan wat je voor planten kiest. Niet alle planten waarderen Easy Carbo, sommige smelten zelfs helemaal weg.
Ik denk niet dat je er verkeerd aan doet het toe te voegen, met een paar kanttekeningen. Sommige planten waarderen het dus niet en bv garnalen kunnen er ook niet zo best tegen. Ik heb in een grijs verleden slechte ervaringen op gedaan met Carbo en de Otocinclus. Gezien de maten van jouw bakje zijn die sowieso niet aan te raden maar ik noem ze even als voorbeeld.

Veel belangrijker is dat je zowel Nitraat, Fosfaat en sporenelementen in het bakje hebt. Dit kun je zelf toevoegen maar eerlijk gezegd zijn er ook bakjes die prima draaien zonder deze toevoegingen of enkel met toegevoegde sporenelementen. Maar ook hier hangt het weer van je bewoners af.

Mijn aller eerste bakje, toen was ik nog niet gehinderd door wat kennis :D, kreeg helemaal geen plantenvoeding of carbo en draaide fantastisch goed. Het kan dus ook echt zonder toevoegingen.
Oké dan ga ik t denk ik eerst gewoon zonder easy carbo proberen.kan later altijd nog. Zou de verlichting dan wel volledig aan kunnen zonder alg te kweken of juist de helft dimmen? Want heb namelijk ook n juwel vision 260 met t8 verlichting maar daar heb ik last van baardalg wat nu alleen nog maar op de achterwand zit. En dat wil ik bij deze dus proberen te voorkomen
 
De verlichting is niet zo sterk begrijp ik, dus gewoon vol laten branden zou ik wel doen.
Wat je wel kan doen is de eerste 2 weken de lamp 6 uur laten branden en daarna wat op gaan bouwen, 8 uur is genoeg.

Easycarbo zou ik even mee wachten totdat de planten aanslaan, (en wellicht helemaal weglaten) sommige grassoorten kunnen er ook niet tegen, een klein beetje Profito (plantenvoeding) zou ik er wel in doen.
 
Laatst bewerkt:
5 watt aan ledjes is niet zoveel licht, ik heb boven een vergelijkbaar bakje 3 keer zoveel, en wil dat eigenlijk nog iets verhogen.
Die kun je rustig volluit laten branden, beginnen met 6-8 uur en later kun je dat langzaam uitbreiden tot 10-12 uur en eventueel nog wel iets langer.
als je de mogelijkheid hebt helpt een pauze halverwege je verlichtingsduur ook vaak in bakken zonder CO2.

Plantenvoeding is nooit een slecht idee Algen ontstaan door een gebrek aan voeding. Pas goed op je planten en ze verslaang de algen voor je.
Easycarbo ben ik geen fan van. Opzichzelf heb je redelijk gemakkelijke planten uitgezocht. Al zijn er heel veel planten die je voor gras uit kunt schelden.
 
Amano belichte standaard 10 uur, en die had minstens 40 watt boven zo'n bakje gehangen. Ok das zwaar beplant, uitgebalanseerde bemesting CO2 etc, maar 5 watt aan ledjes is wel het andere uiterste.

in principe kun je lage licht intensiteit compenseren met langere verlichtingsduur, en omgekeerd. Ik zeg niet dat het moet maar als je merkt dat je planten meer licht kunnen gebruiken, is het een optie. Vroeguh toen aquariums nog verlicht werden met dikke TL-buizen was 12+ uur per dag verlichten dood normaal.
 
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Dan ga ik de eerste 2 a 3 weken beginnen met 6 uur verlichten en daarna langzaam opbouwen naar 8 uur denk ik. Dan hebben de planten de tijd om wat in te groeien zeg maar. En misschien dat n pauze tussen door nog niet zo'n slecht idee is. Hoe lang zou die pauze dan moeten zijn ongeveer?
 
in principe kun je lage licht intensiteit compenseren met langere verlichtingsduur, en omgekeerd. Ik zeg niet dat het moet maar als je merkt dat je planten meer licht kunnen gebruiken, is het een optie. Vroeguh toen aquariums nog verlicht werden met dikke TL-buizen was 12+ uur per dag verlichten dood normaal.
5 watt lijkt misschien weinig maar het bakje is bruto ook maar 25 liter, dan zit je dus op ruim één watt per liter.

En misschien dat n pauze tussen door nog niet zo'n slecht idee is. Hoe lang zou die pauze dan moeten zijn ongeveer?

Lang geleden deed ik dit ook, 2 x 5 uur verlichting met een pauze van 3 uur, in die pauze moet het niet compleet donker zijn in de bak omdat de planten dan in de slaapmodus kunnen gaan
 
En misschien dat n pauze tussen door nog niet zo'n slecht idee is. Hoe lang zou die pauze dan moeten zijn ongeveer?
Daar zullen meningen over verschillen, in de natuur hebben ze ook geen "pauze" hooguit een wolkje voor de zon of een flinke onweersbui, maar naar mijn ervaring gaan planten zich aanpassen aan de verlichting die ze krijgen, maar dat kan per soort afhankelijk zijn, ze moeten natuurlijk allemaal voldoende krijgen, zelf met enkel Echinodorus in de bak ben begonnen met 8 uur dagelijks toen de bak goed stabiel was heb ik dit langzaam verhoogd totdat ik zoals nu op een 12 uur zit, dit heb ik zowel in de maanvis bak als de garnalenbakjes gedaan.
Let wel een stabiele bak kan je pas bereiken, na vol bezet, een half jaar of langer zonder problemen als alg of wat dan ook.
 
Even een off topic vraag. Welke bewoners heb je in gedachten en welk filter gebruik je? Het interne meegeleverde filter?
 
Even een off topic vraag. Welke bewoners heb je in gedachten en welk filter gebruik je? Het interne meegeleverde filter?
Gebruik nu de meegeleverde interne filter. Kwa bezetting zat ik te denken aan n paar amano garnalen en een klein schooltje Boraras brigittae of n harem van Bengaalse vuurtjes maar daar kun je moeilijk vrouwtjes van vinden.
 
Even als aanvulling, de "pauze" word / werd soms toegepast op bakken welke op bio Co2 draaien, met de reden dat het Co2 gehalte weer wat op pijl kan komen als de planten wederom licht krijgen en dit graag willen hebben.
 
Vergis je niet in Bio Co2, mijn bak draait op volle toeren met die gist flesjes :D
De pauze is bedoelt voor bakken zonder Co2 eigenlijk.
 
5 watt lijkt misschien weinig maar het bakje is bruto ook maar 25 liter, dan zit je dus op ruim één watt per liter.
Eh.. Tis laat denk ik, want met 1w/liter zit je met 25L toch echt op 25W :D

De brigittea wenst wel 60cm, ondanks hun formaat. Zijn kleine, maar actieve visjes. Al meen ik dat deze bak net geen 50cm is, zou dan met een aantal kunnen. Kleuren wel mooier met meer, maar daar heb je de liters niet voor. Meen ook dat garnalen niet altijd even veilig zijn met deze filters, dan verwacht ik de kleine boraras ook niet. Maar hier geen ervaring mee verder
 
Eh.. Tis laat denk ik, want met 1w/liter zit je met 25L toch echt op 25W :D

De brigittea wenst wel 60cm, ondanks hun formaat. Zijn kleine, maar actieve visjes. Al meen ik dat deze bak net geen 50cm is, zou dan met een aantal kunnen. Kleuren wel mooier met meer, maar daar heb je de liters niet voor. Meen ook dat garnalen niet altijd even veilig zijn met deze filters, dan verwacht ik de kleine boraras ook niet. Maar hier geen ervaring mee verder
Weet t ook nog niet helemaal zeker wat ik erin wil hebben ben nog aan t rond kijken naar wat er mogelijk is. Heb nog tijd genoeg want moet eerst goed in draaien. Dus suggesties zijn altijd welkom
 
Eh.. Tis laat denk ik, want met 1w/liter zit je met 25L toch echt op 25W
Tjonguh, waar zit ik toch met mijn hoofd :juggle: (is niet de eerste keer dat ik zo'n stomme rekenfout maak deze week)
 
Weet t ook nog niet helemaal zeker wat ik erin wil hebben ben nog aan t rond kijken naar wat er mogelijk is. Heb nog tijd genoeg want moet eerst goed in draaien. Dus suggesties zijn altijd welkom
Meeste vissen wensen toch een bak van 60cm of meer. Als je het mij vraagt een mooi bakje voor een betta, wel langvinnig want de kortvinnige hebben hier ook te weinig ruimte aan. Schooltje brigittae zou kunnen, maar zijn ook wel actief heb ik hier gemerkt. Je hebt namelijk niet veel liters om mee te spelen, al heb je wel vooral breedte en minder hoogte, wat het wel wat beter maakt. Zou kunnen, maar optimaal is anders. Zelfde geldt voor andere kleine visjes. Galaxy's wellicht, al heb je de kans dat je schuwe visjes haalt.

Edit; weet niet wat de verdere inrichting is, maar de paar corydoras habrosus die ik hier bij Henk heb in de superfish doen het prima. Lijken voldoende ruimt te hebben, maar wensen wel een zandbodem. Formaat zegt niet alles over een vis, ligt ook aan zijn gedrag of het past in een kleinere bak
 
Laatst bewerkt:
Welk Type superfish filter zit er in? Bij mijn weten zijn ze allemaal onveilig voor garnalen. Vandaar dat ik sprak over garnalenmousse. Heb jij ook een filterhuis in de bak zitten, een soort van kastje waar je filter in zit?

Mocht je garnalen willen zul je zeer waarschijnlijk het filter moeten vervangen - en dat kun je beter nu doen dan als je bewoners in je bak hebt zitten.
Het werkt soms ook het filter aan te passen maar dan zal het zeer lastig in en uit het filterhuis te krijgen zijn, mocht je dat hebben.
 
Meeste vissen wensen toch een bak van 60cm of meer. Als je het mij vraagt een mooi bakje voor een betta, wel langvinnig want de kortvinnige hebben hier ook te weinig ruimte aan. Schooltje brigittae zou kunnen, maar zijn ook wel actief heb ik hier gemerkt. Je hebt namelijk niet veel liters om mee te spelen, al heb je wel vooral breedte en minder hoogte, wat het wel wat beter maakt. Zou kunnen, maar optimaal is anders. Zelfde geldt voor andere kleine visjes. Galaxy's wellicht, al heb je de kans dat je schuwe visjes haalt.

Edit; weet niet wat de verdere inrichting is, maar de paar corydoras habrosus die ik hier bij Henk heb in de superfish doen het prima. Lijken voldoende ruimt te hebben, maar wensen wel een zandbodem. Formaat zegt niet alles over een vis, ligt ook aan zijn gedrag of het past in een kleinere bak
Dit is mijn bakje op dit moment.
 

Bijlagen

  • 20190731_160946.jpg
    20190731_160946.jpg
    36.1 KB · Weergaven: 118
Welk Type superfish filter zit er in? Bij mijn weten zijn ze allemaal onveilig voor garnalen. Vandaar dat ik sprak over garnalenmousse. Heb jij ook een filterhuis in de bak zitten, een soort van kastje waar je filter in zit?

Mocht je garnalen willen zul je zeer waarschijnlijk het filter moeten vervangen - en dat kun je beter nu doen dan als je bewoners in je bak hebt zitten.
Het werkt soms ook het filter aan te passen maar dan zal het zeer lastig in en uit het filterhuis te krijgen zijn, mocht je dat hebben.
Er zit geloof ik n superfish 100 filter in. Het filterhuis heb ik meteen verwijdert nam teveel ruimte in.
 
Er zit geloof ik n superfish 100 filter in. Het filterhuis heb ik meteen verwijdert nam teveel ruimte in.
Top! Je hebt zoveel meer ruimte zonder dat filterhuis.
Het 100 filter is inderdaad niet veilig voor garnalen, maar @jessicapilon kan je wel vertellen hoe hij ze garnalen veilig heeft gemaakt.
 
Top! Je hebt zoveel meer ruimte zonder dat filterhuis.
Het 100 filter is inderdaad niet veilig voor garnalen, maar @jessicapilon kan je wel vertellen hoe hij ze garnalen veilig heeft gemaakt.
Ik heb op dit moment wel het filter materiaal aangepast moet ik zeggen. Heb bovenin filterspons en daar onder fijne watten die zitten voor de openingen waar t water word aangezogen.

Zijn n paar grotere japonica amano garnalen toevallig n optie? De kweken niet in normaal water en kunnen niet in t filter komen.
 
Ik heb op dit moment wel het filter materiaal aangepast moet ik zeggen. Heb bovenin filterspons en daar onder fijne watten die zitten voor de openingen waar t water word aangezogen.

Zijn n paar grotere japonica amano garnalen toevallig n optie? De kweken niet in normaal water en kunnen niet in t filter komen.
Garnalen kunnen ook het filter in waar de kabel naar binnen gaat en via het schuifje om de uitstroom te regelen. Of Japonica's gaan lukken durf ik je niet te zeggen.
 
Ziet er goed uit, verstandig inderdaad van het filter
 
Dit is mijn bakje op dit moment.
Ziet er erg leuk uit, lijkt veel groter dan een 25 zo.

Ik ben benieuwd of de lotus het gaat doen in dit bakje. Geen grasjes kenner hier en ik weet ook niet welk grasje het is, maar ik denk dat je het in wat kleinere tufjes had mogen planten.

De Javavaren, staat die in de bodem of ergens op vast geboden / tussen de stenen gestoken?
 
Ziet er erg leuk uit, lijkt veel groter dan een 25 zo.

Ik ben benieuwd of de lotus het gaat doen in dit bakje. Geen grasjes kenner hier en ik weet ook niet welk grasje het is, maar ik denk dat je het in wat kleinere tufjes had mogen planten.

De Javavaren, staat die in de bodem of ergens op vast geboden / tussen de stenen gestoken?
Dank je wel. Hoop dat de lotus t goed gaat doen. En anders zet ik hem in mijn 260l aquarium daar zit er al 1 in en die doet t goed.
Wilde eerst naaldgras maar bij de aquarium winkel zeiden ze dat deze nog net iets makkelijker is. Ben alleen de naam vergeten. De java varen zit op n steen vastgemaakt net als de anubias.
 
het grasje is lilaeopsis gok ik. groeit niet zo snel maar wel een gemakkelijk plantje idd.
 
Terug
Bovenaan