Verlichting tijdens de opstart


J

Jelani

Guest
Hoe snel of langzaam moet je de verlichting opvoeren in de opstart ?
En kan je ook te snel gaan ?

Mn bak draait nu precies een week en mn planten schieten de grond uit.

Op zich alleen maar goed natuurlijk, maar kan je de verlichting ook te snel opvoeren ?
Er staat een co2 set op met ph controller en ik voeg ook plantenvoeding toe. (Easy life)

Mn lampen branden nu 6 uur per dag (9 t5 lampen, geschakeld in 6 rijen)
Ik zou er dus vanaf deze week een half uur bij kunnen zetten. Is dat wijs of is het wijzer om even te wachten?
Ik heb nog nooit een bak gehad met zoveel licht, vandaar de twijfels.
 

Bijlagen

  • inCollage_20200121_184502230.jpg
    inCollage_20200121_184502230.jpg
    54.7 KB · Weergaven: 149
Zou Sws als er straks vissen in zitten de rijen 1 voor 1 schakelen.
Dan is het een soort van dimmen zeg maar.
Voor nu kan je een deel van je verlichting iets langer laten branden en zo opschroeven tot je algen krijgt of totdat al je lampen samen 8 uur branden
 
Die algen die wil ik graag voorkomen :D
Maar zal er straks alvast 3 wat langer aanzetten. Liever wat te langzaam als te snel.
Als de vissen erin zitten wil ik ze inderdaad anders gaan schakelen.
 
als ik je snap heb 6 rijen lampen t5 op je 70 cm breed

ik zal je topic's zeker volgen want als je het durft om deze 8uur samen te laten branden:petjeaf::petjeaf::petjeaf:
 
Zou Sws als er straks vissen in zitten de rijen 1 voor 1 schakelen.
Dan is het een soort van dimmen zeg maar.
Voor nu kan je een deel van je verlichting iets langer laten branden en zo opschroeven tot je algen krijgt of totdat al je lampen samen 8 uur branden

Dat van die algen kan wel meevallen als Ts z'n oplopende CO2 vraag in de gaten houdt. Hij heeft een controller dus deze zal die taak overnemen en de bak op de ingestelde waarde houden. Algen? Nee, dat zal in dit geval niet zo'n vaart lopen.
 
Die algen die wil ik graag voorkomen :D
Maar zal er straks alvast 3 wat langer aanzetten. Liever wat te langzaam als te snel.
Als de vissen erin zitten wil ik ze inderdaad anders gaan schakelen.
Door je automatische CO2 aanpassing zal dit niet zo'n vaart lopen. Algen ontstaan door, meestal CO2, tekorten niet door licht.
 
als ik je snap heb 6 rijen lampen t5 op je 70 cm breed

ik zal je topic's zeker volgen want als je het durft om deze 8uur samen te laten branden:petjeaf::petjeaf::petjeaf:

2 meter breed en 70 diep is mn bak
Het zijn inderaad 6 rijen met totaal 9 lampen elke keer 1 lange en 2 korte.
Heb net de 3 achterste rijen een half uur later uit laten gaan. Als dat goed gaat zet ik volgende week of de week erna de voorste 3 rijen een half uur eerder aan.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191122-104925_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20191122-104925_Marktplaats.jpg
    42.6 KB · Weergaven: 96
Beeetje overkill.??? of bedoeling?

Zo overgenomen en een andere maat dan wat werd gedacht ;)
Op de foto de bak bij de vorige eigenaar die hem zelf in elkaar heeft gezet.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191122-105012_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20191122-105012_Marktplaats.jpg
    45.1 KB · Weergaven: 114
Door je automatische CO2 aanpassing zal dit niet zo'n vaart lopen. Algen ontstaan door, meestal CO2, tekorten niet door licht.

Dank je, hele geruststelling :)
Co2 gaat nu met ongeveer 1 bel per seconde, dus kan hem altijd nog een beetje opschroeven.
 
hmm ,Op zo'n bak verwacht je eigenlijk dimmers die je verlichting kan laten oplopen maar als je zonder dimmers zit word de uitdaging een stuk groter
We weten natuurlijk niet hoeveel ervaring je heb naar planten bakken toe
Zelf zou ik starten met de 3 rijen met (rij 2-4-6 )dubbele lampen voor een 6 tal uur
De eerste weken zorgt je dat
-co2 afgesteld krijgt +- 25mg/l
-waterwaardes leren bijsturen
-doseren plantenvoeding

Indien dit gelukt is
De lichtduur van die 3 rijen per week een kwartier langer laten branden tot max van 10uur
De andere rijen zou ik kort een noon burst starten bv 2x een 1/2uur met een uur er tussen en kijken hoe je co2 verloopt .
Indien je co2 niet voldoende hoog kan houden of tijdens deze periode je planten vol gaat assimileren zodat het zelfs niet aangenaam word om te kijken zit je aan de max van je systeem

of aan de vorige eigenaar vragen hoe hij zijn verlichting schakelde
 
Laatst bewerkt:
Dat van die algen kan wel meevallen als Ts z'n oplopende CO2 vraag in de gaten houdt. Hij heeft een controller dus deze zal die taak overnemen en de bak op de ingestelde waarde houden. Algen? Nee, dat zal in dit geval niet zo'n vaart lopen.
Zijn meer dingen dan gebrek aan CO2 die algen veroorzaken ;)
 
Dat van die algen kan wel meevallen als Ts z'n oplopende CO2 vraag in de gaten houdt. Hij heeft een controller dus deze zal die taak overnemen en de bak op de ingestelde waarde houden. Algen? Nee, dat zal in dit geval niet zo'n vaart lopen.

Hier ben ik het mee eens en zolang je zorgt voor voldoende voeding dan kun je prima langer belichten want dan kunnen er geen tekorten ontstaan.
 
Jawel, dat is juist. Maar licht hoort daar niet bij.;)

Volgens mij kun je met veel licht best algen krijgen op dode zaken zoals de achterwand en een uitstroombuis ondanks dat er genoeg voeding voor de planten is. Het zal dan niet op de planten komen maar vaak kun je het nog wel op de dode objecten zien volgens mij. Daarom werk ik ook met posters ;)
 
hmm ,Op zo'n bak verwacht je eigenlijk dimmers die je verlichting kan laten oplopen maar als je zonder dimmers zit word de uitdaging een stuk groter
We weten natuurlijk niet hoeveel ervaring je heb naar planten bakken toe
Zelf zou ik starten met de 3 rijen met (rij 2-4-6 )dubbele lampen voor een 6 tal uur
De eerste weken zorgt je dat
-co2 afgesteld krijgt +- 25mg/l
-waterwaardes leren bijsturen
-doseren plantenvoeding

Indien dit gelukt is
De lichtduur van die 3 rijen per week een kwartier langer laten branden tot max van 10uur
De andere rijen zou ik kort een noon burst starten bv 2x een 1/2uur met een uur er tussen en kijken hoe je co2 verloopt .
Indien je co2 niet voldoende hoog kan houden of tijdens deze periode je planten vol gaat assimileren zodat het zelfs niet aangenaam word om te kijken zit je aan de max van je systeem

of aan de vorige eigenaar vragen hoe hij zijn verlichting schakelde
Ts heeft een controller met pH meting. Hij hoeft dus e.e.a. alleen maar op de gewenste pH in te stellen. De controller draagt er dan altijd voor dat de CO2 waarde stabiel blijft. Hij kan dus gerust het licht voluit aanzetten, de controller zorgt geheel automatisch voor de passende CO2 waarde. Zelf heb ik een gelijk systeem, weliswaar eigenbouw, op mijn plantenbak.
 
Volgens mij kun je met veel licht best algen krijgen op dode zaken zoals de achterwand en een uitstroombuis ondanks dat er genoeg voeding voor de planten is. Het zal dan niet op de planten komen maar vaak kun je het nog wel op de dode objecten zien volgens mij. Daarom werk ik ook met posters ;)

Dan kan Ts dit, zoals hij dit ook in een later stadium zou moeten doen, bijsturen middels de gevraagde bemesting. Maar hij moet nu proberen de planten zo snel mogelijk in de groei te krijgen. Algen zijn sowieso sneller in het omschakelen bij veranderingen als planten. Daarom is het juist zo belangrijk de planten snel groeimogelijkheden te geven door het aanbieden van licht. Waarop de plant weer gaat vragen om de juiste bemesting. Door aanvankelijk juist weinig licht te geven biedt je juist kansen aan algen. Want als de planten eenmaal groeien zijn ze sterker en dan delven juist algen het onderspit! :)
 
Want als de planten eenmaal groeien zijn ze sterker en dan delven juist algen het onderspit!

Helemaal met je eens en bij meer licht en dus een grotere vraag naar voeding moet je inspelen. Maar wat ik eigenlijk bedoelde was dat ook in het geval dat de planten goed groeien en genoeg voeding hebben je toch door veel licht wel algjes kan krijgen op de achterwand of de spraybar. Vaak zijn dat de baardalgen en veel licht is waarschijnlijk dan ook een trigger om op dode zaken te verschijnen terwijl de planten ervan verschoond blijven.
 
Ts heeft een controller met pH meting. Hij hoeft dus e.e.a. alleen maar op de gewenste pH in te stellen. De controller draagt er dan altijd voor dat de CO2 waarde stabiel blijft. Hij kan dus gerust het licht voluit aanzetten, de controller zorgt geheel automatisch voor de passende CO2 waarde. Zelf heb ik een gelijk systeem, weliswaar eigenbouw, op mijn plantenbak.
Ik zal dit topic en TS zijn nieuwe topic's volgen
 
Ik zal dit topic en TS zijn nieuwe topic's volgen

Voor Ts en ook naar jou toe; Ik ben erg gefixeerd op planten en plantenbakken. Wij hebben met onderbroken periodes al heel lang aquariums gehad, al met al zo'n 50 jaar. Daarbij heb ik door schade en schande ondervonden dat bij planten om groei mogelijk te maken er in de eerste plaats licht nodig is. Daardoor ontstaat er groei en ten gevolge van die groei vraag naar overige bemestingen. Zo werkt het in de natuur maar ook in onze bakken. De meningen zijn hier beslist over verdeeld maar ik ga altijd uit van het licht. Daarop is overigens ook het principe van de tekorten op gebouwd. Mijn adviezen die ik geheel vrijblijvend geef zijn gebaseerd op die mening. Daar mag iedereen dus echt mee doen wat men wil, uiteraard! Als iemand anders een totaal andere mening is toegedaan dat moet die met evenveel respect bezien worden en dat doe ik dus ook altijd! Natuurlijk zet ik mijn argumenten daar in en hoop dat ik houtsnijdende tegenargumenten krijg. Dat betekend dus ook dat ik van tijd tot tijd mijn mening moet bijstellen. Dat ik niet erg, gelukkig leer ik nog. Elke dag weer!
 
Dank je, hele geruststelling :)
Co2 gaat nu met ongeveer 1 bel per seconde, dus kan hem altijd nog een beetje opschroeven.

Je zou even je Kh moeten vaststellen in je bak. Aan de hand daarvan je je Ph niveau in op je controller. Dus als je bijvoorbeeld een KH hebt van 6 dan zou je je pH op 6.9 moeten instellen. Daarna hoef je niets meer te doen. De controller zorgt dan voor een constant CO2 niveau van ca. 23 mg/l.
 
Je zou even je Kh moeten vaststellen in je bak. Aan de hand daarvan je je Ph niveau in op je controller. Dus als je bijvoorbeeld een KH hebt van 6 dan zou je je pH op 6.9 moeten instellen. Daarna hoef je niets meer te doen. De controller zorgt dan voor een constant CO2 niveau van ca. 23 mg/l.

Testset/koffer ga ik zeer binnenkort kopen, heb nu alleen strips en die zijn niet heel betrouwbaar / nauwkeurig natuurlijk.
Het bekende tabelletje heb ik inmiddels gevonden en opgeslagen:D
 
Voor Ts en ook naar jou toe; Ik ben erg gefixeerd op planten en plantenbakken. Wij hebben met onderbroken periodes al heel lang aquariums gehad, al met al zo'n 50 jaar. Daarbij heb ik door schade en schande ondervonden dat bij planten om groei mogelijk te maken er in de eerste plaats licht nodig is. Daardoor ontstaat er groei en ten gevolge van die groei vraag naar overige bemestingen. Zo werkt het in de natuur maar ook in onze bakken. De meningen zijn hier beslist over verdeeld maar ik ga altijd uit van het licht. Daarop is overigens ook het principe van de tekorten op gebouwd. Mijn adviezen die ik geheel vrijblijvend geef zijn gebaseerd op die mening. Daar mag iedereen dus echt mee doen wat men wil, uiteraard! Als iemand anders een totaal andere mening is toegedaan dat moet die met evenveel respect bezien worden en dat doe ik dus ook altijd! Natuurlijk zet ik mijn argumenten daar in en hoop dat ik houtsnijdende tegenargumenten krijg. Dat betekend dus ook dat ik van tijd tot tijd mijn mening moet bijstellen. Dat ik niet erg, gelukkig leer ik nog. Elke dag weer!
Ben ,ik wil zeker niets afdoen van je kennis of ervaring hoe men planten laat groeien ,enkel staat dit aquarium niet bij jou maar bij Jelani .
Wat wil ik daarmee zeggen staat zo'n aquarium bij jou zie ik dit misschien wel goed komen in een korte termijn ,
Als ik advies geef ben ik voor een rustigere aanpak , eerst gezond planten leren/laten groeien en dan op naar de volgende stap.
Afhankelijk van de hoeveel tijd , kennis of hulp men krijgt kunnen stappen overgeslagen worden of vlugger gezet worden , durf ook eens eens stap teveel zetten.
Zelf denk ik aan een periode van 2 eerder 3 maanden om deze bak optimaal te krijgen.
 
Als ik advies geef ben ik voor een rustigere aanpak , eerst gezond planten leren/laten groeien en dan op naar de volgende stap.
Afhankelijk van de hoeveel tijd , kennis of hulp men krijgt kunnen stappen overgeslagen worden of vlugger gezet worden , durf ook eens eens stap teveel zetten.
Zelf denk ik aan een periode van 2 eerder 3 maanden om deze bak optimaal te krijgen.

Ik doe soieso liever wat rustiger aan dan wat overhaasten.
Indraaien gaat bij mij al eerder over een week of 5/6 dan 4 weken.
Dito met de verlichting, ik laat hem liever korter aan als dat goed gaat dan dat ik hem te snel opschroef naar die 8 a 10 uur per dag.
 
Inmiddels een paar weken verder en de tijdklok zo ingesteld de lampen een half uur na elkaar aanspringen, een poosje alleen de voorste 3 rijen branden, daarna een overlap van ongeveer 2 uur dat ze allemaal branden. Daarna gaan de voorste een half uur na elkaar uit en blijven de achterste 3 rijen branden totdat die uitgaan . Totaal 8 uur vanaf vandaag. ;)

Alles 6 uur aan begon toch wat alg te geven ondanks de co2.
 

Terug
Bovenaan