Wat is er nieuw

verlichting trigon 350

Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi allemaal,

Dit eigenlijk een vraag voor Trigon350-bezitters.

Ik heb een trigon350 met T5-verlichting.

De verlichting is van achter naar voor als volgt:


Dennerle Special plant 24 watt
Dennerle Amazon day 24 watt
Dennerle Special plant 45 watt
Sylvania aquastar 45 watt

Alles gaat goed. Alleen de verlichting: het is het toch niet helemaal.
Te fel en te geel.

Graag wil ik van Trigon350 bezitters horen, wat zij aan verlichting erboven hebben zitten en hoe dat bevalt voor wat betreft plantengroei.

Groetjes,

Peter
 
Ik zou er persoonlijk gewoon Philips 800 serie lampen boven hangen. Al die speciale aquarium buizen zijn oplichting. Vaak is het groeirendament veel hoger met de standaard tl buizen en het scheelt enorm veel geld. Zelf gebruik ik 865 en 840 van Philips. Gekocht voor ongeveer 3 euro per stuk. De planten groeien de bak uit. Als je voornamelijk wat witter licht wil zou ik gaan voor 865 buizen en misschien een 840.
 
Die passen niet.

Vandaar dat ik mijn vraag richt op mensen die ook een trigon 350 hebben met de afwijkende juwelmaten.

gr Peter
 
Je hebt twee geleden lampen (special plant, laag Kelvingetal) en twee witter (Amazon day en aquastar).
Dat geheel vind je te geel. Een oplossing zou kunnen zijn de witte re meer naar voren te plaatsen (want voor is van meer invloed op wat je ziet) maar dat heb je al zo gedaan.
Logische andere oplossing zou dan meer wittig licht en minder gelig licht.

Uit ervaring: ken niet zoveel trigon en de lampen combi daarin.

~ Ivo
 
Zelf had ik qua verlichting op m'n trigon 350 van voor naar achter:

Daylight t5, dan een blauw/roze lamp van sylvania t5,
Beide 45 w

Daarachter nog de oude t8 lampen, dat waren een blauw/roze lamp en een hele gele.

Het effect was dat de bak achterin wat minder verlicht was, waardoor het nog dieper leek.


Hebben jullie wel eens gedacht aan led vervanging? Welk merk?
En hoe zou dat werken in de trigon bak?
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan