Verlichting Trofis A-1800

Crash

Administrator
Forumleiding
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
28 juli 2012
Berichten
11,242
Leeftijd
50
Locatie
Purmerend
In mijn Trofis A-1800 heb ik momenteel de volgende Tl's zitten van voor naar achter.

<table border="1" width="40%"><tr><td>Anubias White Lighting 39 watt</td><td>Anubias White Lighting 24 watt</td></tr>
<td>JBL Tropical Solar 39 Watt</td><td>JBL Tropical Solar 24 Watt</td></table><table border="1" width="40%"><tr><td>Anubias Red Lighting 24 watt</td><td>Anubias Red Lighting 39 watt</td></tr>
<td>JBL Tropical Solar 24 Watt</td><td>JBL Tropical Solar 39 Watt</td></table>

Uiteraard zijn de "JBL Tropical Solar" de vervanging van twee standaard "Anubias Red Lighting" en de "Anubias White Lighting". Ik weet dat licht kleur veelal een persoonlijke voorkeur heeft. Heb veel gelezen en zie regelmatig dat men geen "rode" TL gebruikt.

Heb een aantal vragen.
Heeft het rode licht wel zin?
Kan het meer algen opleveren?

De Anubias White Lighting is 10.000K je ziet duidelijk kleur veandering bij de vissen als ze in dit licht zwemmen. Wat zou ik als kleur kunnen gebruiken ter vervanging?
 
Lex, ik gebruik net als veel anderen de standaard Philips kleur 840, 830 en 865. Dit zijn als ik alles moet geloven wel de beste lampen voor die prijs. Nu weet ik niet of die qua breedte in je bak passen.
In de 840 zit natuurlijk ook een deel rood omdat de lamp vrij geel licht geeft.
Ik heb gelezen dat die hele witte lampen zoals die 10000K wel sneller algen geven dan de lampen met stukken minder kelvin.
Maar passen in jou bak ook de "standaard" Philips buizen??
 
24 watt is 55cm lang en de 39 watt is 85cm lang. Dacht dat dit standaard Philips maten waren.
 
Ja volgens mij dus ook. Waarom kies je dan niet voor de Philps serie 830,840 en de 865??
De 865 is 6500K en minder wit dan je huidige 10000K.
Ik hou van wat geel licht dus dat is puur persoonlijk. Maar dat zijn echt goede buizen en zeker niet duur.
 
Terug
Bovenaan