Wat is er nieuw

Verlichting / veel planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Straatklinkerfm
  • Startdatum Startdatum
S

Straatklinkerfm

Guest
Goedemiddag , ik heb momenteel 2 x 38 wat buisjes er in zitten..op een 1.10 brede bak.

Met ruimte beplanting...

Maar zal dit nou voldoende zijn ? de planten moetten nog mooi groeien , maar heb zelf het idee dat bijvoorbeeld de rode plantjes te weinig verkleuren

Ben benieuwd

Welk type buisjes heb je dan precies en wat bedoel je met verkleuren van de rode plantjes?

Dat de toppen van de planten niet genoeg verkleuren....

Had op een gegeven moment de reflectoren er af gehaald , omdat ik niet aan voldoende co2 kon komen , nu gelukkig wel .

En de rest voeg ik alles ook ruim voldoende toe.

Dus moet dan toch wel meer met reflectoren kunnen ?

en hoelang branden de lampen

en welke lampen heb je juist

merk type
t5 t 8
kleurtemperatuur
....

Ben beetje aan t testen met de 840 / 865....

en nog een 2 tal lampen die er bij zaten ..van accaria...tropical..en freshwater uit me hoofd..

lichtduur ong 9 uurtjes...

38 watt, dat klinkt als T8 verlichting.

het is inderdaad t8 verlichting ,

En het is zelfs 30 watt..oepsss

Heb nu als test de 865/840

ik heb deze ook in mijn bak sinds gisteren maar vind de bak erg geel kijken nu .

is niet wat ik verwacht had , wou meer helder licht hebben .

Taropi zei:
ik heb deze ook in mijn bak sinds gisteren maar vind de bak erg geel kijken nu .

hangt er vanaf welke lampen erin steken

ik moet er ook nog erg aan wennen hoor.

Maar kan iemand vertellen of ik reflectors nodig heb ?

2 x 30 watt t8 865/840 1.10 breed...50 hoog

Foto'tje van je bak?
Waterwaarden?

Licht hoort daarmee in balans te zijn, zomaar uit het niets zeggen of reflectors nodig zijn of niet is tricky 🙂

~ Ivo

roosen zei:
Taropi zei:

hangt er vanaf welke lampen erin steken

De lampen zijn zoals ik al aangaf

1 x de 840 van Philips 38 watt
1 x de 865 van Philips 38 watt

op de foto is het niet echt te zien.
415943_0_82_20140428_213557.jpg

maar vind het erg geel overkomen de kleur .
en het maakt geen verschil of ik de lampen voor of achter zet .

Ik heb 2 stuks van 14 watt t8 sylvania, is dit weinig?

TuranG zei:
Ik heb 2 stuks van 14 watt t8 sylvania, is dit weinig?

Turan, ik heb je al in je eigen topic geantwoord...ja is weinig voor een bak van zo'n 300 liter . Als je tenminste ook wat planten erin wilt.

Zolang je de arcadia lampen en niet in hebt zitten wel ..

ben nu omgeswitched naar de 840/865 nog nooit zoveel assimilatie gehad...yeeeh 😛

Straatklinkerfm zei:
ben nu omgeswitched naar de 840/865 nog nooit zoveel assimilatie gehad...yeeeh 😛

Dat zijn ook prima lampen hoor. Die hele serie van Philps is prima vindt ik.
En dus is dure lampen kopen niet nodig. Ik heb al jaren deze boven mijn bakken zitten

moet wel bij zeggen , dat ik erg moet wennen aan de gele gedeelte in deze lampen....

qua kleur wint acardia het 😛

Straatklinkerfm zei:
moet wel bij zeggen , dat ik erg moet wennen aan de gele gedeelte in deze lampen....

Ik had ook deze combinatie in de bak zitten 840 en de 865 , maar kon niet wennen aan de gele gloed in de bak. nu weer 865 en de Sylvania Gro en de gele gloed is weg . is een stuk rustiger lwa kleur .

Straatklinkerfm zei:

Probeer eens een color lamp + een gele lamp. Dit geeft voor mij persoonlijk een betere combinatie.

Nightwatch zei:
Straatklinkerfm zei:

Probeer eens een color lamp + een gele lamp. Dit geeft voor mij persoonlijk een betere combinatie.

Wat bedoel je met Color lamp welk is dat ? en de gele is dat de philips 840 ?

ja inderdaad de 840, maar de kleur went snel...

acardia is wel goed , maar ook voelbaar in de portomonee 😛

Taropi zei:
Nightwatch zei:
Straatklinkerfm zei:

Wat bedoel je met Color lamp welk is dat ? en de gele is dat de philips 840 ?

Gele is inderdaad een philip 840. Met een color lamp bedoel ik een lamp met een rode/roze kleur. Kan van elk merk zijn maar meestal vind je deze bij de aquariumlampen. Hierdoor komt de kleur van je vissen iets beter uit.

Maar blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.

Tja wat je mooi vindt is ook belangrijk. Maar die Philips buizen zijn erg goed en ik denk de goedkoopste voor de bakken.
En ik hou toevallig wel van wat gelig licht. De 865 is stuk witter hoor en ook prima.

kun je ook 2 x 865 in de bak doen , dus zonder de grow lamp wat ik nu heb grow + 1 x 865

Nightwatch zei:
en de gele is dat de philips 840 ?

De gele is de 827 en 830, noemen ze ook wel warm wit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan