Wat is er nieuw

Verlichting verdeeld over de dag aan?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo Aquariumhouders!

Vraagje, ik ben aan het helpen een aquarium in te richten voor iemand met niet zoveel ervaring.
Diegene krijgt hem op de slaapkamer en rust 's middags altijd een tijdje. Hij vindt het niet fijn al de verlichting dan aan staat tijdens het rusten.

Het leukste zou zijn als het aquarium 's ochtends aan staat van bijv 8:00 tot 12:00 en van 17:00 tot 22:30. Rond die tijden is diegene op zijn kamer en heb je dus maximaal 'kijk plezier'.
Alleen maak je dan als het ware 2 dagen in 24 uur wat denk ik minder gunstig is voor de planten en vissen. Klopt dit?

Is anders 12:00 tot 15:00 en van 17:00 tot 22:30 iets?

Het liefst ook van 8:00 tot 9:00 omdat diegene dan nog even op zijn kamer zit wat natuurlijk op een leuke manier wakker worden is.

Ben erg benieuwd!


Alvast bedankt.
 
Ik heb in al mn bakken altijd een pauze van 12-14 uur en merk geen nadelen hierbij. Of langer wel nadelen kan geven durf ik zo niet te zeggen.
 
Het is geen biotoop o.i.d.. Het is gewoon een 60cm aquarium met wat planten en vissen.
Ga dan maar de gok wagen denk de verlichting puur aan te passen aan wat diegene wil. Dus van 8:00 tot 12:00 en 17:00 tot 22:30.

Hij staat ook niet in de zon o.i.d.. Het is dus niet dat hij tussen 12:00 en 17:00 veel licht zal krijgen.
 
Ik heb mijn verlichting aan van half acht tot half een en van drie uur tot acht uur. Geen problemen en ook weinig alggroei.
Nu heb ik wel bakken met eenvoudige planten en geen CO2.
 
Er zijn vrij veel mensen die het met succes doen. Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van. Ook vissen, hoe simpel ze ook lijken, hebben een dag-nachtritme en daaraan verbonden allerlei processen en cycli. De meeste soorten --is mijn inschatting-- zullen het best tot hun recht komen als ze een normale dag- én nachtlengte hebben om zich op in te stellen. Dus zeker als de slaapkamer "in rust" nogal donker wordt gehouden, denk ik niet dat dat goed is om te doen. Je gokt dan met een stukje welzijn van de vis.

Ik zou zelf dan eerder een gordijntje of iets ervoor hangen en genoegen nemen met een bak waarvan de lichten wat later aangaan of wat eerder uitgaan dan ik zou willen.
 
Mijn bak is verlicht van 's ochtends 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Alleen de lichtintensiteit varieert. Dan kan ook, en wellicht een betere, oplossing zijn.
 
Hoe zit het met onderhoud op dat aquarium?
 
Je geeft aan dat je aan het inrichten bent, dan doe ik de aanname dat er plantjes in komen. Het licht van 8-12 en 17-22:30 kan, je hebt dan in totaal negen en een half uur licht. Dat is wat aan de hoge kant, ik zou het voor een beginner het avondblok persoonlijk wat korter maken zodat je totaal max 8 uur hebt. Kom je vaak makkelijker uit met je planten / voeding.
 
Je geeft aan dat je aan het inrichten bent, dan doe ik de aanname dat er plantjes in komen. Het licht van 8-12 en 17-22:30 kan, je hebt dan in totaal negen en een half uur licht. Dat is wat aan de hoge kant, ik zou het voor een beginner het avondblok persoonlijk wat korter maken zodat je totaal max 8 uur hebt. Kom je vaak makkelijker uit met je planten / voeding.

Toch heb ik hier zo mij twijfels bij. Een erg sterke lichtafwisseling telkens voor een relatieve korte duur. De planten staan 5 uur donker in een tussentijd. En moeten daarna redelijk snel weer "opstarten". Ik vermoed dat het beter zou zijn, indien mogelijk (!), om met de licht intensiteit te variëren. Zelf heb ik verlichting aan vanaf 8:30 uur tot 23:00 uur. Maar de hoogste intensiteit is wel een constante voor 8 uren. De overige zijn gedimde tijden. Ik heb een plantenbak zonder alg of andere problemen. Door de sterke lichtwisselingen die Ts wil vraag ik me af of er, voor zowel flora als fauna geen problemen ontstaan.
 
Toch heb ik hier zo mij twijfels bij. Een erg sterke lichtafwisseling telkens voor een relatieve korte duur. De planten staan 5 uur donker in een tussentijd. En moeten daarna redelijk snel weer "opstarten". Ik vermoed dat het beter zou zijn, indien mogelijk (!), om met de licht intensiteit te variëren. Zelf heb ik verlichting aan vanaf 8:30 uur tot 23:00 uur. Maar de hoogste intensiteit is wel een constante voor 8 uren. De overige zijn gedimde tijden. Ik heb een plantenbak zonder alg of andere problemen. Door de sterke lichtwisselingen die Ts wil vraag ik me af of er, voor zowel flora als fauna geen problemen ontstaan.
Ik heb het een tijd gedaan in een grijs verleden; meerdere mensen die het doen. Destijds deed ik het om alg tegen te gaan, was gematigd effectief. Ik heb het nu ook gewoon 8u branden, maar dan inderdaad wel gedurende een periode dat ik nog niet thuis ben. Als de eigenaar van deze bak het per se wil, dan kan het. Of het de voorkeur zou moeten genieten, is inderdaad een andere vraag.
 
Ik heb het een tijd gedaan in een grijs verleden; meerdere mensen die het doen. Destijds deed ik het om alg tegen te gaan, was gematigd effectief. Ik heb het nu ook gewoon 8u branden, maar dan inderdaad wel gedurende een periode dat ik nog niet thuis ben. Als de eigenaar van deze bak het per se wil, dan kan het. Of het de voorkeur zou moeten genieten, is inderdaad een andere vraag.

Klopt, LaLaLaraSophie. Maar de meeste mensen hadden een langere tijd lichten aan met een korte tussenonderbreking licht uit en daarna weer een langere tijd licht aan. Er zitten dus duidelijke hersteltijden in. Hier is de tussentijd dusdanig lang dat dit ook een sterkere invloed zal hebben op waterwaarden. Het voorstel van Ts leek me juist daarom minder geschikt, ik zou er niet voor kiezen. Maar goed, dit is ook maar een mening.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: hier ook droog en 19 graden
      Terug
      Bovenaan