Verlichting verhogen -> in welke stapjes?


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,805
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik ben eens benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. het verhogen van de verlichting. Ik wil toch weer proberen mijn verlichting wat verder op te schroeven, nu het algen debacel weer onder controle lijkt te zijn. Helaas zijn de testsets er nog niet, maar ik kan wel vast vooruit denken aan de stappen welke ik kan maken zodra ik kan meten.

Nu vroeg ik mij het volgende dus af.

Theoretisch gecalculeerd zit ik op een verlichting van 15 lumen per liter.
Als ik dit ga opvoeren, wat voor stappen/stapjes/wijzigingen zijn dan positief en redelijk om uit te voeren?

Ik kan bijv. gaan verhogen in stapjes van 0,1 lumen per liter, maar dit kan ook met 0,5 lumen per liter of 1 lumen per liter of 5 lumen per liter.

Nu wil ik door deze wijziging niet direct het evenwicht verstoren zodat ik weer opnieuw moet beginnen, maar te kleine stapjes lijkt mij ook niet zinvol.

Wat doen jullie, wat is jullie ervarinig en/of welke stap grootte in verhoging raden jullie aan?

Hoor het heel graag, alvast dank.
 
Zelf heb ik met max 5 lumen verhoogd of verlaagd. Ik moet zeggen dat ik op je foto s het licht niet echt weinig vindt en had dat hoger ingeschat dan 15 lumen.
 
ik ga meestal in stappen van 5% tot 10% van het totaal omhoog als ik de verlichting aan wil passen. dus bijv van 70% naar 75% of 80%. Dat is dus in de meeste gevallen wel stappen van een paar lumen per liter of meer.
 
Ik zou denk ik ook eerder in procenten gaan verhogen dan in lumen en dan starten met 5% en hoe dichter je op 100% komt hoe kleiner je de stappen maakt.
Ook zou ik 1 stap per maand doen om de verschillen goed te monitoren
 
Ik verhoog altijd gewoon in 1 keer. Ja dan moeten de planten zich maar even aanpassen. Ben je wel gelijk klaar. Heb er nooit problemen door gehad. Geen alg-uitbraak ofzo.
 
Zolang je met het verhogen voldoende voeding hebt zal het denk ik ook niet zo n vaart lopen.
 
Beetje afhankelijk van de gezondheid van je bak.
Mijn ervaring: heb laatst probleemloos een verhoging gedaan van 50 naar 80 lumen per liter (theoretisch) Niets geleidelijk opvoeren; gelijk knallen met die hap.
Maar... mijn bakje is stabiel en heeft enorm veel bladmassa.

Maar als je een bak hebt wat niet goed in balans is dan is het vragen om problemen.
Dus; gezien de algproblemen die je hebt gehad: heel langzaam opvoeren > kleine stapjes van bijvoorbeeld 10%
 
Zolang je met het verhogen voldoende voeding hebt zal het denk ik ook niet zo n vaart lopen.
Dat kan je dus niet zeker weten, als je een nette 20/2 verhouding hebt en je jankt je lampen een stuk omhoog weet je niet zeker of dat voldoende is voor de nieuwe voedingsvraag
 
Dat is zo Wouter en je moet wel van tevoren goed weten wat de waterwaarden zijn maar stel dat je nitraat en fosfaat 30/3 zijn dan zit je vaak wel goed. Het is maar net wat je voldoende noemt en ik denk dan al snel aan hoeveelheden als bij de EI ;).
 
Beetje afhankelijk van de gezondheid van je bak.
Mijn ervaring: heb laatst probleemloos een verhoging gedaan van 50 naar 80 lumen per liter (theoretisch) Niets geleidelijk opvoeren; gelijk knallen met die hap.
Maar... mijn bakje is stabiel en heeft enorm veel bladmassa.

Maar als je een bak hebt wat niet goed in balans is dan is het vragen om problemen.
Dus; gezien de algproblemen die je hebt gehad: heel langzaam opvoeren > kleine stapjes van bijvoorbeeld 10%

Verhoog je dan ook de co2 in de zelfde verhouding mee of werkt dat anders?

Ik vraag het omdat wij op termijn (misschien) ook wat omhoog willen qua licht. De voeding dat zal wel goed gaan denk ik, maar de co2 dat is nog een beetje een raadsel/onbekend terrein voor me bij hogere verlichting.
 
Verhoog je dan ook de co2 in de zelfde verhouding mee of werkt dat anders?

Ik vraag het omdat wij op termijn (misschien) ook wat omhoog willen qua licht. De voeding dat zal wel goed gaan denk ik, maar de co2 dat is nog een beetje een raadsel/onbekend terrein voor me bij hogere verlichting.
Steven gebruikt een automaat als ik me niet vergis.

bij meer verbruik zal de automaat ook meer doseren om dezelfde PH te behouden
 
Steven gebruikt een automaat als ik me niet vergis.

bij meer verbruik zal de automaat ook meer doseren om dezelfde PH te behouden

Ha, aan die optie had ik hier in niet eens gedacht. Maar het maakt wel dat ik me afvraag...

Zou de ph niet lager moeten bij meer licht? Ik bedoel, stel je werkt met een checker, zou die dan niet lichter groen moeten zijn bij meer licht dan bij minder licht?

Misschien niet de juiste plek hier, in het topic van iemand anders.
Bij voorbaat excuus aan topic-opener en ik zal er zelf hier verder niet over uitwijden.
 
Ik ben eens benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. het verhogen van de verlichting. Ik wil toch weer proberen mijn verlichting wat verder op te schroeven, nu het algen debacel weer onder controle lijkt te zijn. Helaas zijn de testsets er nog niet, maar ik kan wel vast vooruit denken aan de stappen welke ik kan maken zodra ik kan meten.

Nu vroeg ik mij het volgende dus af.

Theoretisch gecalculeerd zit ik op een verlichting van 15 lumen per liter.
Als ik dit ga opvoeren, wat voor stappen/stapjes/wijzigingen zijn dan positief en redelijk om uit te voeren?

Ik kan bijv. gaan verhogen in stapjes van 0,1 lumen per liter, maar dit kan ook met 0,5 lumen per liter of 1 lumen per liter of 5 lumen per liter.

Nu wil ik door deze wijziging niet direct het evenwicht verstoren zodat ik weer opnieuw moet beginnen, maar te kleine stapjes lijkt mij ook niet zinvol.

Wat doen jullie, wat is jullie ervarinig en/of welke stap grootte in verhoging raden jullie aan?

Hoor het heel graag, alvast dank.
Wat zou de lichtvraag van je plantenbestand zijn? Want dat bepaald of je überhaupt zou moeten opvoeren en hoeveel. In ieder geval zou stappen van 5 lumen niet te veel zijn, ik deed dit zelf ook al eens in een kweekbak zonder vissen, maar daarbij is er wel tijd nodig. Je moet namelijk de reactie van je planten én hun omgeving afwachten. Bij planten kan dat lang duren, algen geven je een zeer snelle reactie. Heb je dus een stap gemaakt van 5 lumen en er verschijnen algen dan kan je, bijvoorbeeld de helft terugschroeven. Komen er geen algen dan moet je wat langer wachten op de reactie van de planten. Dat laatste is ook de grond om te kiezen voor een grotere stap op te beginnen want anders wordt het al met al een langdurige verhaal, denk ik. Uiteraard komt er bij lichtverhogingen ook altijd het (verhoudings-)bemesting vraagstuk meespelen.
 
Ha, aan die optie had ik hier in niet eens gedacht. Maar het maakt wel dat ik me afvraag...

Zou de ph niet lager moeten bij meer licht? Ik bedoel, stel je werkt met een checker, zou die dan niet lichter groen moeten zijn bij meer licht dan bij minder licht?

Misschien niet de juiste plek hier, in het topic van iemand anders.
Bij voorbaat excuus aan topic-opener en ik zal er zelf hier verder niet over uitwijden.

Bij mijn beste weten is een CO2 gehalte van x mg/l goed voor de planten. Als je de licht intensiteit gaat opvoeren, blijft deze waarde X nog steeds goed. Alleen om door hoger verbruik zal je meer moeten toevoegen, maar volgens mij moet de PH juist niet omlaag. Zeker niet als je al op het "randje" balanseert wat je vissen fijn vinden. Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk
 
Uiteraard komt er bij lichtverhogingen ook altijd het (verhoudings-)bemesting vraagstuk meespelen.

Daarom dat ik ook de diverse testsets heb besteld en in mijn openingspost heb aangegeven dat ik na ontvangst mij hier pas aan ga wagen in de praktische uitvoer. Ondertussen zijn mijn twee modules voor de Daytime ook onderweg, wat betekent dat ik het straks als 1 grote "switch" ga uitvoeren, inclusief meting net voor deze wijziging, tijdens en na.

Ik zal na plaatsing van de nieuwe modules starten op de theoretische zelfde waarde, en daarna "rekenen" wat stapjes van 5 of 10% betekenen in intensiteitsverhoging tov lumen per liter. Het is mij wel duidelijk geworden dat te kleine stapjes niet handig zijn, maar ik zal ook waken om te grote stappen te nemen. Maar een wijziging die ongeveer met 5 lumen per liter overeen komt durf ik dan wel te maken.

Wat zou de lichtvraag van je plantenbestand zijn?
Normale verlichting en geen matige verlichiting, wat betekent dat ik best op 20 lumen de liter mag zitten.

Maar door een aantal diverse "vraagstukken" benoemd te hebben en de input die ik daarbij heb, geven dat ik voor mijzelf een prima totaal plaatje kan opstellen, dus ik ben jullie zeer erkentelijk!
 
Laatst bewerkt:
Verhoog je dan ook de co2 in de zelfde verhouding mee of werkt dat anders?

Ik vraag het omdat wij op termijn (misschien) ook wat omhoog willen qua licht. De voeding dat zal wel goed gaan denk ik, maar de co2 dat is nog een beetje een raadsel/onbekend terrein voor me bij hogere verlichting.
Meer licht is meer vraag naar voeding, dus ook CO2. Dus stel ik natuurlijk wel de CO2 daarop af dmv overnieuw afstellen/ finetunen
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Best wel wat verschillen in adviezen...van knallen maar tot langzaam aan opvoeren.
Ik zou zeggen zoals met veel dingen in het leven en dan zeker in aquariums is gematigdheid en opbouwend heet best advies.
Het is simpeler om op te bouwen dan een overschoot terug te zetten waarmee een slinger gaat ontstaan.
 

Terug
Bovenaan