verlichting volglas aquarium 140cm

danielvn

Member
Lid geworden
24 december 2021
Berichten
11
Leeftijd
22
Beste,

Ik ga binnenkort een volglas aquarium van 140x60x60 kopen voor discussen.
echter liep ik tegen het probleem aan dat ik niet echt geschikte lamp kon vinden voor het aquarium.
Ik zou graag de bovenkant openlaten, dus geen hele kap.
op internet kan ik alleen lampen vinden tot 120cm, zijn ze te vinden voor 140cm en waar?
qua planten ga ik alleen wat anubias en javavarens nemen dus het hoeft geen hele speciale lamp te zijn.

ik hoor graag van jullie!
 
Daytime matrix misschien op maat laten zagen.
Anders 2x 60cm met een gat ertussen..
Leds hebben toch vaak een openingshoek van 120 graden dus overlap krijg je er wel van
 
De Daytime heeft aan beide zijden uitschuifbare “pootjes” die de 10 cm per zijde wel overbruggen. Bel anders even met Azalea, die kunnen je hier in adviseren.
 
Edit: azalea is Azaqua
 
ledaquaristik heeft ze tot 140 cm
 
De Chihiros WRGB II 120cm kan ook tot 140cm.
En is met de app helemaal naar wens in te stellen.

 
Je kunt er ook meerdere kleineren van voor naar achter plaatsen. Of ledlampen/balken die je met een zuignap op je stabilisatie strippen kunt bevestigen. Je heb ook voor bevestiging aan plafond wat ook wel heel praktisch is lijkt me.

In overweging nemen, wat is ook handig met oog op onderhoud. Als je veel in het aquarium moet wezen is wellicht meerdere kleine een betere optie omdat het handig is dat je nog licht heb bij onderhoud.
 
bedankt voor alle reacties,

aangezien het een discusaquarium word zal er met een open bovenkant veel verdamping en energie verlies zijn.
nu zat ik te denken om ledstrips op de dekruit te plakken, is dit ook een optie of kan dit in theorie niet?

want een lamp van 400 euro vind ik wat veel voor een barebottom tank met een paar anubias.
 
Je kan beter eerst een aquarium voor discus kopen.
Deze is te klein.
 
Schermafdruk op 2021-12-25 13-52-10.png Schermafdruk op 2021-12-25 13-51-50.png
 
is 500 liter voor 10 discussen zonder bijvis te klein?
word vaak gezegd 50 liter per vis dan zou dit in principe prima kunnen
 
Het gaat niet alleen on de liters maar ook de zwem mogelijkheden.
Een bak van 60cm breed 60cm diep en drie meter hoog heeft voldoende liters toch zal een groep discus erin niet blij zijn.

Alles onder de 160 breed is voor mij te klein.
Eerst minimaal 160 breed en daarna hoogte en diepte erop aanpassen dat je nog aan de minimum aantal liters voldoet.

Liefst een bak van minimaal 2m breed als je serieuze vissen wilt houden.
 
Ik zou discus ook niet in een open bak houden.. Je roept een keer boe en ze liggen op de grond te spartelen..
 

Maar om je vraag te beantwoorden in onze garnalen bak hebben we het zo opgelost. Bak is wel een stuk minder hoog (40 cm).

Maar je hebt ledstrip profielen waar 3 ledstrips naast elkaar in passen. Een rode, witte en blauwe 12v strip, tc420 erop (of iets anders) en je hebt prima licht voor niet te moeilijke planten.
 

Bijlagen

  • 16404661364305598191227088212624.jpg
    16404661364305598191227088212624.jpg
    412.7 KB · Weergaven: 124
nu ben ik op een site de dennerle trocal led tegengekomen met een flinke korting echter is deze 160cm dus langer dan mijn aquarium.
zal dit voor problemen zorgen of kan ik hem er gwn opleggen?
 
Je kunt hem erop leggen. Het is Alleen geen gezicht. Kun je beter je aquarium ook 160 maken.
 
Terug
Bovenaan