Verlichting voor 100*50*50

M

mgroot5

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een vol glas aquarium van 100*50*50 aangeschaft en ben van plan hier een zelfbouw kast omheen te bouwen.

Hier hoort natuurlijk ook verlichting bij, mijn idee is om 2 TL lampen te gebruiken, een Philips TL-D Super 80 30W 830 (89,5cm) achter en een Philips TL-D Super 80 30W 865 (89,5cm) voor.

Is dit voldoende om deze bak te verlichten?

graag zou ik jullie idee hierover ontvangen (andere suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom).
 
Het licht er natuurlijk ook aan wat voor en hoeveel planten je in de bak wil gaan zetten. Wat wil je verder met je aquarium. Gaat er ook een CO2-set op aangesloten worden, wil je gaan bemesten, kortom, wordt het een echte plantenbak?
Voor de makkelijke plant is twee balken denk ik wel genoeg, maar met meer eisende planten ga je dat waarschijnlijk niet redden.

Zo heb ik een tijdje maar twee lampen aan gehad, toen er enkel makkelijke planten had. Nu heb ik een bodembedekker in mijn bak gedaan die wat meer eisen stelt aan licht en daarom nu ook de andere twee lampen enkele uren aan. Alle (andere) planten gaan dan wel harder groeien, dus let ik nu ook meer op de bemesting van CO2 en plantenvoeding.
 
De bak zal achterin beplant worden met planten als hygrophila soorten, echinodorus soorten en de Cabomba caroliniana, een aantal plantjes in het midden als javaren en rotala indica. Deze planten en een aantal andere zitten nu in mijn 80 cm bak die overgeplaatst zullen worden naar de nieuwe bak. Vooraan wat meer decoratie als hout en stenen, er komt een zandbodem in te liggen (voor in de bak ca. 5-6 cm oplopen naar achteren) en de bak zal bemest worden met easycarbo en profit. Verder zullen er tzt nog wel een aantal planten op de lijst komen te staan maar daar zal ik nog even over na moeten denken...

Ik weet nog niet of ik er een voedingsbodem in zal leggen, heb er veel over gelezen en de meningen over het gebruik ervan zijn zeer verdeeld...
 
Al aan led gedacht?
Als je toch zelf gaat bouwen is dit zeker een optie.
In aanschaf misschien iets duurder maar op langere termijn wel goedkoper.

Over de voedingsbodem kan ik maar een ding zeggen.
Neem gewoon goede voedingsbollen!

De helft van de planten neemt de voeding op via het water en hebben dus weinig aan zo'n bodem.

Ook is het met herplanten ontzettend lastig want de voedingsbodem komt op je eigen bodem te liggen omdat je het met de wortels mee omhoog trekt.
Word een grote bende dus..

Bolletjes! werken net zo goed en veel makkelijker als je eventueel gaat herplanten.
 
Ik heb gelezen dat LED verlichting de planten geen ''groeilicht'' geven?...

Ook geeft LED verlichting geen warmte af waar TL dat wel doet, gezien de dichte kap zou TL dus in theorie minder stroom kosten aan het bijstoken met een verwarmingselement wat het verschil in stroomkosten tussen LED en TL verlichting weer goed maakt.

Daarnaast staat de aanschafprijs mij ook niet erg aan nee. Voor TL lampen zou ik zoals boven beschreven ook geen speciale dure aquarium TL's kopen maar deze TL buizen bij een bouwmarkt vandaan halen (volgens vele overbodig om het dure spul van bijvoorbeeld JBL te kopen).

Wat zou je mij aanraden al zou ik voor LED kiezen?, een LED strip of echt lampen zeg maar?
 
Strips denk ik zelf.
Als je ook voor de warmte gaat van de lampen weet ik niet wat het verschil in koste zal zijn.

Voordeel van led is wel dat je met een controller mooi de zons op en ondergang kan nabootsen.

Met de juiste led groeien ze net zo goed alleen word led niet warm.
Ook zeggen veel dat led mooien licht geeft.

Zelf heb ik geen led en ben ik geen expert.
Iemand anders kan je daar vast meer over vertellen.

Zelf heb ik nu ook gewoon tl welke ik dimbaar heb gemaakt.
2 ledjes erbij voor maanlicht en ik heb alles.

Volgende bak komen wel led strips in.
 
Led's worden wel warm! Dat is de reden dat die flexibele strips zo snel kapot gaan.
Als de led een temperatuur heeft van boven de 60�C gaat zijn levensduur snel achteruit.
Daarom hebben goede led steeds koellichamen zodat ze afgekoeld worden.
Ook zijn er personen die de led's op 80% laten schijnen waardoor ze minder warmte ontwikkelen en langer mee gaan.

JbMalawi
 
Terug
Bovenaan