Wat is er nieuw

Verlichting voor low tech tank

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dlombart
  • Startdatum Startdatum
D

dlombart

Guest
Dag allen,

Ik ben een beginnend aquariaan, en voor m'n low tech tank (zonder CO2 toevoeging en zonder voedingsbodem), ben ik op zoek naar het ideale licht (of gewoon goed licht 🙂 ). De afmetingen zijn als volgt: 78*32*38 en m'n bodem is tussen de 4 à 8 cm hoog (foto aquarium kan je terugvinden via link in handtekening). Ik heb vnl. planten erin die op zich weinig CO2 nodig hebben, maar ben nog niet goed mee met de theorie rond de verlichting en ik wil uiteraard een algenexplosie proberen te vermijden. Momenteel gebruik ik de standaard meegeleverde NOVOLUX 80 White van Juwel: Lumen 819, Kelvin 6500, Watt 10.5. Het licht staat nu ong. 8.5u per dag aan, 3.5u in de voormiddag, en 5u rond de avond, met daartussen 4u geen licht. Voorts is er geen direct zonlicht op het aquarium. Qua voeding gebruik ik plantedbox all-in-one, en wat voedingstabletten.

M'n Lymnophila Sessiliflora, waterpest, javamos en rode lotus groeien goed. Op de echinodorus ozelot zie ik wat bruine alg. Ook op de javavaren. De Vallisneria Asiantica verliest veel bladeren, maar er groeien ook veel kleine nieuwe bladeren (mss te maken met verandering van tank+water?). De braziliaanse klimop zit aan het oppervlak ondertussen, maar op ong. 65% van de bladeren (de bladeren die ong. 8cm onder oppervlakte zitten of dieper) zie ik ook bruine alg terug.

Het aquarium draait nu zo'n 3 weken in.

Alvast bedankt voor enige input!

-David
 
Als eerste vraag zou ik willen weten, waarom wil je andere verlichting? Vind je dat je lichtintensiteit te weinig kan bieden? Je hebt weliswaar planten die nogal verschillen in lichtvraag maar je bak is niet erg hoog dus is er ook minder verlies. Vallisneria is een plant die tijd nodig heeft om zich te settelen. Van nature houdt de plant van wat harder/alkalisch water. Echinodorus moet je gaan voeden bij de wortels. Kleibolletjes, dus. Bruinalg kan een starprobleem zijn, je bak draait nog maar kort, en verdwijnt gewoonlijk na verloop van tijd. Maar het kan inderdaad ook wijzen op licht tekort maar dat is nu zeker nog niet te zeggen.
 
Als eerste vraag zou ik willen weten, waarom wil je andere verlichting? Vind je dat je lichtintensiteit te weinig kan bieden? Je hebt weliswaar planten die nogal verschillen in lichtvraag maar je bak is niet erg hoog dus is er ook minder verlies. Vallisneria is een plant die tijd nodig heeft om zich te settelen. Van nature houdt de plant van wat harder/alkalisch water. Echinodorus moet je gaan voeden bij de wortels. Kleibolletjes, dus. Bruinalg kan een starprobleem zijn, je bak draait nog maar kort, en verdwijnt gewoonlijk na verloop van tijd. Maar het kan inderdaad ook wijzen op licht tekort maar dat is nu zeker nog niet te zeggen.

Dag Ben,

Bedankt voor de reactie. Ik hoef niet per se een nieuwe lamp. Als deze goed is, des te beter! De Echinodorus krijgt voedingstabletten bij de wortels, maar zal eens gaan zien voor de kleibolletjes.
Kan je aangeven welke planten veel afwijken van elkaar qua lichtvraag? Ik dacht dat ik weinig eisende planten had genomen op dat vlak, maar zal me sowieso wel vergist hebben.

Ik zal dan voorlopig nog even alles gadeslaan!

-David
 
Lymnophila Sessiliflora: verwant aan de Limnophilla indica heeft graag een hoge lichtintensiteit. Temp. tussen 20 en 26 graden. Voedselrijke bodem!
Nymphaea lotus: Geef deze de ruimte, juist een voedselarme bodem. Intensieve belichting want anders krijgen ze gerekte stelen. Je moet ze plagen door regelmatig bladeren weg te halen die lang worden. Ze hebben het liefst zacht water maar de tolerantie is groot.
Elodea (Densa?): Meestal heeft men de densa dus daar ga ik maar even van uit. Er bestaan variaties zoals ook een koudwaterversie: de canadensis. Een snelgroeier die ook veel zuurstof afgeeft. Wil wel een lichte plek maar heeft een behoorlijke tolerantie. Verbruikt veel voeding door de snelle groei. Daar moet je wel op letten i.v.m de andere planten. Ze houden van wat harder/alkalisch water. Je bak moet niet al te warm zijn.
Echinodorus Ozelot: Intensief belichten maar de plant heeft tolerantie. Zorg voor bodemvoeding. Ze hebben een brede temperatuur en waterhardheid tolerantie.
Vesicularia Dubyana (Javamos): Waterhardheid of belichting maakt niet uit. Doet het altijd
Microsorum pteropus oftewel Javavaren: Gemiddelde lichtsterkte maar doet het ook prima bij weinig licht. Hard of zacht water maakt eigenlijk niet uit. Als je bak te warm staat krijg je meer zwarte vlekken op de bladeren.
Vallisneria Asiantica: Heeft het liefst middelhard tot hard water. Geef de plant een lichte plek! Deze Vallisneria soort is meer licht nodig dan andere soorten.Temp. 22 tot 28 graden.
Hydrocotyle leucocephala, Braziliaanse klimop: Is eigenlijk niet veel licht nodig. Temp.: 20 tot 28 graden. De plant wil graag voedselrijk water dus bemesting is nodig. Het houdt van Stikstof! Waterhardheid is net belangrijk. De plant groeit snel en zit zo boven in je bak!
 
Lymnophila Sessiliflora: verwant aan de Limnophilla indica heeft graag een hoge lichtintensiteit. Temp. tussen 20 en 26 graden. Voedselrijke bodem!
Nymphaea lotus: Geef deze de ruimte, juist een voedselarme bodem. Intensieve belichting want anders krijgen ze gerekte stelen. Je moet ze plagen door regelmatig bladeren weg te halen die lang worden. Ze hebben het liefst zacht water maar de tolerantie is groot.
Elodea (Densa?): Meestal heeft men de densa dus daar ga ik maar even van uit. Er bestaan variaties zoals ook een koudwaterversie: de canadensis. Een snelgroeier die ook veel zuurstof afgeeft. Wil wel een lichte plek maar heeft een behoorlijke tolerantie. Verbruikt veel voeding door de snelle groei. Daar moet je wel op letten i.v.m de andere planten. Ze houden van wat harder/alkalisch water. Je bak moet niet al te warm zijn.
Echinodorus Ozelot: Intensief belichten maar de plant heeft tolerantie. Zorg voor bodemvoeding. Ze hebben een brede temperatuur en waterhardheid tolerantie.
Vesicularia Dubyana (Javamos): Waterhardheid of belichting maakt niet uit. Doet het altijd
Microsorum pteropus oftewel Javavaren: Gemiddelde lichtsterkte maar doet het ook prima bij weinig licht. Hard of zacht water maakt eigenlijk niet uit. Als je bak te warm staat krijg je meer zwarte vlekken op de bladeren.
Vallisneria Asiantica: Heeft het liefst middelhard tot hard water. Geef de plant een lichte plek! Deze Vallisneria soort is meer licht nodig dan andere soorten.Temp. 22 tot 28 graden.
Hydrocotyle leucocephala, Braziliaanse klimop: Is eigenlijk niet veel licht nodig. Temp.: 20 tot 28 graden. De plant wil graag voedselrijk water dus bemesting is nodig. Het houdt van Stikstof! Waterhardheid is net belangrijk. De plant groeit snel en zit zo boven in je bak!

Waw! Top! Bedankt!
Is het met de Elodea Densa dan eigenlijk aan te raden om die uit m'n bak te halen? Omdat die net zo veel voeding gebruikt?
 
Lymnophila Sessiliflora: verwant aan de Limnophilla indica heeft graag een hoge lichtintensiteit. Temp. tussen 20 en 26 graden. Voedselrijke bodem!
De rest van het verhaal klopt maar bovenstaand niet, Sessiflora doet het zelfs beter onder lage verlichting en zonder Co2 ben ik achter, dan groeit ie veel mooier en compacter.
Voeding bij de wortels hoeft ook niet, deze plant groeit zelfs prima als die drijft.

Het aquarium draait nu zo'n 3 weken in.
Dan is de bruinalg nog vaak aanwezig, dit verdwijnt vanzelf wel.
Verlichting is wat matig met de 800 lumen, maar zou net moeten kunnen, je zit dan op 10 Lum/L en met Led is dat netto dus nét voldoende voor je planten.
Hier draait ook een lowtech bakje in de schuur met vergelijkbare verlichting.

En hoe zit het met de voeding, daar lees ik niets over?
 
Laatst bewerkt:
En hoe zit het met de voeding, daar lees ik niets over?

Bedankt Patrix!

Als plantenvoeding gebruik ik PlantedBox All-in-one, en wat voedingstabletten van Sera (Sera Florenette).
 
Je zou eens kunnen kijken naar Chihiros Led.

via Aquaterraled zijn ze betaalbaar en goede kwaliteit 🙂
 
Sessiflora doet het zelfs beter onder lage verlichting en zonder Co2 ben ik achter, dan groeit ie veel mooier en compacter.

Ik kan alleen zeggen dat ie hier in een 60cm met slechts 15W T8 ook erg goed groeide en wekelijks moest worden gesnoeid dus ook dan doen ze het prima.
 
De rest van het verhaal klopt maar bovenstaand niet, Sessiflora doet het zelfs beter onder lage verlichting en zonder Co2 ben ik achter, dan groeit ie veel mooier en compacter.
Voeding bij de wortels hoeft ook niet, deze plant groeit zelfs prima als die drijft.


Dan is de bruinalg nog vaak aanwezig, dit verdwijnt vanzelf wel.
Verlichting is wat matig met de 800 lumen, maar zou net moeten kunnen, je zit dan op 10 Lum/L en met Led is dat netto dus nét voldoende voor je planten.
Hier draait ook een lowtech bakje in de schuur met vergelijkbare verlichting.

En hoe zit het met de voeding, daar lees ik niets over?

Wanneer je minder licht geeft, zoals jij doet zal de plant langzamer groeien. En dus ook minder voedsel vragen. Bovendien hou jij je planten laag. Maar de kransachtige bladeren zullen veel kleiner zijn. Ze kunnen onder een intense belichting prachtige grote kransen krijgen! Het is vaak zo dat planten best een grote tolerantie hebben en het dus ook onder mindere omstandigheden "doen" maar dat betekend niet dat ze hun optimale schoonheid bereiken.
 
Het is vaak zo dat planten best een grote tolerantie hebben en het dus ook onder mindere omstandigheden "doen" maar dat betekend niet dat ze hun optimale schoonheid bereiken.
In mijn grote bak houd ik mijn planten laag ja, maar de sessiflora niet, wil ik dat doen dan moet ik iedere 4 dagen snoeien, zo hard groeit dat in de grote bak met Co2 :help:

Maar om even het verschil te laten zien, onderstaande foto is van het lowtech bakje (12 Lm/L) let niet op de lange internodiën aan de onderkant, dat is nog van toen ze in de grote bak stonden.
Oordeel zelf over de kwaliteit van deze toppen. Deze plant doet het dus beter in lowtech is mijn ervaring

4.JPG


3.JPG


En hier zie je (letterlijk) dezelfde plant met Co2, meer licht en EI bemesting. deze hebben langere internodiën en de kransen zijn ook niet zo fors
P727003022.JPG


Ik heb ergens gelezen dat jij deze plant ook heb gehad, en dat je hem hebt verwijderd omdat ie als een raket de lucht inschoot (door veel licht en Co2)
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
      Friesian: :petjeaf:Morgen allemaal.
      Terug
      Bovenaan