verlichting zee aquarium geschikt?

B

Bov

Guest
Hallo,
Ik heb een halfjaar geleden een zeeaquarium gehad,nu heb ik hier een zoetwater aquarium van gemaakt maar de verlichting niet veranderd.Ik heb hier veel planten ingezet rustig aan begonnen met de lichturen daarna langzaam verhoogd, er zitten 4 t5 buizen in van 54 watt ze gaan niet alle 4 tegelijk aan en uit ivm met teveel licht.In het begin groeiden mijn planten de pan uit en zagen er schitterend uit dat werd na verloop van tijd echt veel minder ondanks de voedingsbodem, aquasoil, bemesting en bio co2.
Nou komt er steeds meer draadalg in mijn bak de kleuren van de planten worden minder vel en zien er wat gehavend uit helaas.Ik was eerst bang dat het door de stroming kwam en heb er een extra potfilter ingezet er draaien nu een tetratec 1200 en een tetratec 600 lijkt mij ruim voldoende. Nou komt dus na een lang verhaal de vraag zou het de verlichting kunnen zijn het zijn immers nog de lampen uit een zeeaquarium? en er zitten er natuurlijk 4 in nou wilde ik er al 2 uithalen maar dan zit ik met de vraag of ik uit de achterste armatuur en de voorste armatuur er 1 uit zou kunnen halen en krijg ik dan geen kortsluiting door bijvoorbeeld spatwater?
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft......
goet Bo

ps de bakmaat is 130x50x50
 
Lampen uit de zeeaquaristiek zijn absoluut niet geschikt nee.
In de zeeaquaristiek gaat de voorkeur naar 12000-25000 kelvin.
In zoetwater naar 3000-6000 kelvin. Andere lampen zijn dus wel degelijk een must.

Bovendien heb je ook veel minder licht nodig.
Voor een standaard aquarium zullen 2 tl lampen ruim volstaan.
 
Duidelijk antwoord ga ik gelijk mee aan de slag.
Zou ik uit allebei de armaturen een lamp kunnen houden zonder kortsluiting ivm spatwater? dan kan ik het licht wat beter verdelen.
bedankt voor de snelle reactie.
 
Je zou er een klein diepvrieszakje over de aansluitingen kunnen hangen met een elastiekje of zo?
 
Zoiets dacht ik ook al bedankt voor je reacties!
Nou hopen dat ik de draadalg eruit krijg en de planten weer mooi....
groet Bo
 
Nou heb ik nog 1 vraag zou ik ook 4 lampen erin kunnen doen met de helft van de wattage?
het lijkt er namelijk op dat er een beveiliging op zit want de lampen gaan nu niet aan.
ben helaas een leek stroom :(
Bo
 
Sommige armaturen kunnen met ��n lamp, andere niet. Hangt van de evsa af.
Een lager wattage is sowieso uitgesloten.
Je zou een balk kunnen weg laten, maar dan krijg je de bak waarschijnlijk niet meer afgesloten?

4 lampen gaat natuurlijk ook, maar dan zal je richting een volle plantenbak moeten gaan. Met de nodige co2, zorgen en onderhoud.
 
Ik heb er 1 armatuur tussenuit gehaald en de andere verplaatst naar het midden met nieuwe lampen. Wat een verbetering zeg de vissen lijken nu al rustiger.Nu de planten nog lekker verwennen dan moet het goed komen. Top!!!
 
Terug
Bovenaan