verlichting zee aquarium

S

sam d

Guest
Omdat het hier beter past, en ik me er zeker wil op toeleggen zal ik hier het topic over mijn vragen van verlichting starten.

dus allereerst wil ik binnen enkele maanden een zee aquarium opstarten.
Daarnet de aquarium eens opgemeten en dit bedraagt 170cm lang, 60cm breed en 60cm hoog.

Daarvan wil ik dus een zee aquarium maken met toch wel heel wat koraal in.

Nu vindt ik de verlichting een zeer moeilijk object: ik ben er dus al uit dat ik best een kleurtemperatuur neem van 10000-20000K
Ik lees ook dat je met leds +-0,5W/l nodig hebt en t5 of hqi +-1W/l

wat ik mij hierbij wel afvroeg als dit geheel klopt.
laten we 2 dingen vergelijken.
Ik heb bijvoorbeeld al ledstrips tegengekomen beiden zijn bv 14W maar de ene strip geeft 1400lumen en de andere strip 600 lumen. dit wel zeggen dat de ene strip veeeel meer licht geeft dan de andere.

Aangezien met leds werken toch redelijk moeilijk zal zijn om aan het benodigd vermogen te raken dacht ik dus om t5 te gebruiken.
Ik wil graag zo realistisch mogelijk werken (zonsopgang en ondergang) maar volgens mij is dimmen bij t5 of hqi niet mogelijk?

Wat is nu de best mogelijke oplossing? en het meest elektriciteitzuinig. (nuja, als mijn aquarium dus 600 liter is en ik heb hiervoor dus 300W aan leds nodig of 600W aan t5 dan is t5 300W X 0,25 eurocent = 75 euro per jaar duurder...
 
Sam, ik heb een andere vraag. Heb je al ervaring met een zeewaterbak?
 
Neen, daarom dat ik al die vragen hier stel :)
 
Ik vraag het omdat ik ook een beginneling ben en begin 2017 met een bak van 85 liter ben begonnen en het is heel anders dan zoetwater en er komt nogal wat bij kijken. Jij start met een vrij grote bak en qua kosten voor bewoners en koralen zal dat best duur zijn. Het zou zonde zijn als dat misgaat en dat is de reden dat ik met een kleinere bak ben begonnen zo wat ervaring heb opgedaan.
Ik heb al diverse leden hier meegemaakt die toch maar weer zijn gestopt met zeewater namelijk;). Het is heel erg mooi om een zeewaterbak te hebben maar ja het is moeilijker dan zoet en vooral ook duurder.
 
er is wat te zeggen voor "go big or go home".

maar het is wel wat risicovol in het geval van zeewater (ik zou er zelf niet aan durven beginnen met een maat als dit :))
 
Dat was ook mijn punt Richard en om te kijken of het iets voor iemand is zou ik dan ook een kleinere maat nemen om mee te beginnen want anders is het zonde van je geld en is de lol er snel af. Maar goed iedereen is vrij hierin natuurlijk;)
 
De regel van 0,5w/l geldt voor high power leds (die van 3-10w per led), en voor commerciële led armaturen die specifiek voor aquaria zijn gemaakt. De gewone led strips van 15w voor een strip van 3-5 meter, zijn NOOIT genoeg om een gezond zeeaquarium te houden.

Zoals ik al meerdere keren heb gezegd: Als je een efficiënte budget optie wil die ook te programmeren zijn, zijn de 165w. led armaturen perfect hiervoor. Voor €120 euro krijg je een armatuur met 55 high power leds, en een app om die te dimmen en programmeren.
Ze kunnen maar een gebied van 60x60, verlichten, dus je zult waarschijnlijk 3-4 nodig hebben.

Ik heb er één, hier een aantal foto's:
Gedimd:
IMG_20170326_151011.jpg


Full power:
IMG_20170326_150923.jpg


Boven mijn aquarium van 60x60cm
IMG_20170516_224224.jpg


Eenmaal gevuld met water:
IMG_20170610_215357.jpg



Dus, ik zou deze écht aanraden. Het is de goedkoopste oplossing, maar dan heb je gegarandeerd goede resultaten.
 
Zit zelf momenteel met stevesleds SPS upgrade kit te overwegen..
Gebruikt dezelfde leds als een coralcare alleen is een heel stuk goedkoper..
 
Ja op een paar honderd euro is dat weer enkele tientjes natuurlijk.
 
Ff grof genomen voor de 34”-44” set
6928D2AD-D5D3-47BD-B968-35C8F2E25762.png

Blijft goedkoper als 1 coralcare of hydra 52 :p
Maar zal vandaag of morgen ff kijken wat de exacte samenstellingen zijn
 
Ik hoor zeer goede verhalen over het spul van Ecotech. (Radion verlichting)
Er zit een dealer in Nederland dus verzenden zou mogelijk moeten zijn.
https://ecotechmarine.com/
 
De regel van 0,5w/l geldt voor high power leds (die van 3-10w per led), en voor commerciële led armaturen die specifiek voor aquaria zijn gemaakt. De gewone led strips van 15w voor een strip van 3-5 meter, zijn NOOIT genoeg om een gezond zeeaquarium te houden.

Zoals ik al meerdere keren heb gezegd: Als je een efficiënte budget optie wil die ook te programmeren zijn, zijn de 165w. led armaturen perfect hiervoor. Voor €120 euro krijg je een armatuur met 55 high power leds, en een app om die te dimmen en programmeren.
Ze kunnen maar een gebied van 60x60, verlichten, dus je zult waarschijnlijk 3-4 nodig hebben.

Ik heb er één, hier een aantal foto's:
Gedimd:
Bekijk bijlage 249481

Full power:
Bekijk bijlage 249482

Boven mijn aquarium van 60x60cm
Bekijk bijlage 249483

Eenmaal gevuld met water:
Bekijk bijlage 249484


Dus, ik zou deze écht aanraden. Het is de goedkoopste oplossing, maar dan heb je gegarandeerd goede resultaten.
Zijn die mars aqua dingen toch van alie?
 
Welke heb jij dan exact?
Ik kan ze alleen vinden met een draaiknop dimmer..
 
Je hebt gezien dat het opgenomen vermogen “slechts” 103w is?
98% efficiënte max houd je 101w over..
Gaat 2-4w naar de fans, verliest wss nog een watje of 2 op je controller en drivers.
Dan heb je 95-97w over voor de 55 ledjes die erin zitten.
Dan gaat er dus 1,7w naar ieder ledje..

Volgens het keuzehulp topic op reefcentral heb je dan niet veel penetratie meer van licht op de substraat, omdat het vermogen gewoon simpelweg ontbreekt
 
Je hebt gezien dat het opgenomen vermogen “slechts” 103w is?
98% efficiënte max houd je 101w over..
Gaat 2-4w naar de fans, verliest wss nog een watje of 2 op je controller en drivers.
Dan heb je 95-97w over voor de 55 ledjes die erin zitten.
Dan gaat er dus 1,7w naar ieder ledje..

Volgens het keuzehulp topic op reefcentral heb je dan niet veel penetratie meer van licht op de substraat, omdat het vermogen gewoon simpelweg ontbreekt
Dat klopt. Toch kon ik in een bak van 40cm diep, met de lampen op ong. 45/65% (wit/blauw), koraal op het substraat houden. Ook nog aan de rand van de bak, die de precieze afmeting heeft die deze lampen dekken (60x60cm).

Dat komt omdat de koralen die je op het substraat moet houden van erg weinig licht houden (25-75 par!). Er is dus genoeg penetratie, in ieder geval voor bakken tot 50 en misschien zelfs 60cm diep.
Op ongeveer 40cm van de lampen (30cm lucht en 10cm water) zou je op 100% 400+ par krijgen.
 
Dat is zo
Ik ben alleen het lijstje kwijt met wat koralen willen...
Ik had het ergens voorbij zien komen maar ik weet niet meer waar..
 
Trouwens tanne hof draait met 2 coralcare lampen ook maar met PAR70 op de substraat
 
Terug
Bovenaan