Verlichting zelfbouw

B

bob-by

Guest
Hallo,

Voor mijn (nog te bestellen) aquarium van 160*50*50 wil ik de lichtkap zelf bouwen. Nu ben ik me al even aan het inlezen hierover.

Het ontwerp wil ik enigzins hiervan afkijken:

Bedrading.jpg


bekisting.jpg


Als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk de volgende zaken nodig:

-Waterdichte tl-5 doppen.
-EVSA's
-Bedrading/stekkers

De tl-5 doppen monteer ik aan de onderkant van de kap, de bedrading gaat door deze plaat naar de bovenkant, wat eigelijk een dubbele bodem is (eerste plaatje, hier komt dan een extra plaat op).
Deze bedrading loopt vervolgens naar de EVGA's, welke in het meubel op een paneel (met de rest van de stopcontacten) vastzitten.

Hier heb ik wat vragen over:

-Wat mis ik/vergeet ik/zie ik over het hoofd (qua benodigdheden)?
-Hoe zorg ik dat het veilig blijft met condens enzo, (zie eerste plaatje, als je de draden aan de doppen vastmaakt en vervolgens over de kap (tussenplaat) laat lopen, in hoeverre is dit condensveilig? of wat is hieraan te doen?
-kan ik elke soort vga kopen (t5 maat? of maakt dat niks uit?) als deze de juiste wattage ondersteund?

Mijn grootste "zorg" is ervoor zorgen dat het veilig is (condens/water en electra). Daarom zijn alle tips, ervaringen en ideeen welkom.

ps: voor een aquarium van 160-50-50 met veel beplanting (qua bodem wil ik deze vol laten groeien met een "gras" mat), hoeveel t5 54 watt lampen? 3 of 4?
 
T5 houders zit een afsluiting tussen. Net als bij Juwel T8. en T 5.
van binnenuit worden met boutjes vast gezet.

De Evsa,s kunnen per 2 buizen er tussen worden geplaatst.

IK heb er 1 in een Juwel bak gemonteerd ,die 3 verschillende wattages aan kan.
T8 !!!
222631_0_82_dsc_0007.jpg


633577_0_82_1foto0037.jpg



Ik zou voor jou 3 buizen nemen. 2 x Evsa. 2 x 54 watt.
 
Als je serieus veel planten wil gaan houden zou ik sowieso 4 balken pakken!
 
Bedankt voor je reactie(s) Bertus.


Ik las ergens dat op een vsa voor 2 buizen, ook 3 tl buizen aangesloten moet worden, omdat hij anders zijn spanning niet kwijt kan (dus 2 x vsa met 3 buizen (1 vsa met 2 buizen erop en 1 met 1 buis) zou dan niet werken, maar wellicht klopt er niks van die info?.

Daarnaast kwam ik tijdens het zoeken op de producten die je noemt deze tegen:

ARCADIA-ULTRA-SEAL-T5--ARCADIA-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

Link

als ik het goed begrijp is het met zo'n setje (per buis zo te zien) alleen nog een kwestie van aansluiten op de vss en de vsa aansluiten op stopcontact.

deze VSA zou dan geschikt zijn neem ik aan:

Vsa T5 2 X 54 Watt Elektronische Q4

3 X aansluitsetje (16,75) = 50,25
2 x VSA (45) = 90
paar euro voor stekker maken van VSA's naar stopcontact/tijdschakelaar).
150 euro voor elektra (nieuw).

Klopt dit plaatje zo?
 
Terug
Bovenaan