Wat is er nieuw

Verlichting zoetwater (komende van zee)

tdbrau

New member
Lid geworden
8 januari 2025
Leeftijd
29
Hallo

Ik ga mijn huidige aquarium ombouwen naar zoetwater, komende van zeewater. Het zeewateravontuur heb ik een kans gegeven maar blijkt niets voor mij te zijn.
Het aquarium zelf is 60cm B x 60cm L x 52cm H (effectief 52 cm waterhoogte, bak zelf is 55 cm hoog). De display tank heeft dus ongeveer 180L inhoud, de sump bevat nog eens 40L water.
Heb in het verleden jarenlang succesvol discussen gehouden maar met dit bakje wil ik me meer toeleggen op de planten aangezien dit iets is wat mij in het verleden nooit goed lukte.

Heb de site van @Cornelius al doorgenomen en al veel bijgeleerd. Het doel van dit bakje is om een mooi plantenbakje op te starten waarbij ik hopelijk de juiste balans kan vinden.

Aangezien ik het huidige aquarium bijna leeg kan halen, kan ik dus ook met de opstart beginnen van dit aquarium. Echter weet ik niet goed welke verlichting te gebruiken.

- Chihiros WRGB pro 45 (waar best kopen?)
- AI blade freshwater 21 inch / 40 watt
- ...

Dit lijken me al direct high end opties maar misschien zijn er nog andere?
De enige vereiste is dat deze 45 cm lang is en met pootjes opzij uitschuifbaar waarbij ik de lengte kan aanpassen.
Ik wil namelijk niets op de zijkant van mijn bak hebben staan maar heb aan de binnenzijde de optie om deze ergens op te laten rusten.
Van de AI Blade weet ik dat ze dit hebben, de Chihiros op foto's alleszins toch ook.

Verder heb ik kort nog wat vragen voor de opstart:
- CO2 best ook al voorzien van in het begin of moet het ook lukken zonder CO2? Bijkomende toevoegingen ovv Carbo en All in One van Masterline worden ook extra voorzien.
- Aquasoil: dit heb ik nog nooit gebruik, is dit het enige dat je gebruikt van bodembedekking ? Ik kreeg van iemand de tip om te starten met Amazonia Aquasoil. Maar ook hier, mochten jullie een tip hebben over welke te gebruiken, is dit steeds welkom.

Vissen die ik in gedachte heb:
- Pareldanio's
- Extra scholenvis: Vuurzalm (ember tetra) / Boraras brigittae / Roodvinzalm / neontetra
- Leuke garnalensoort
- Koppel dwergcichlide / gourami
- Corydoras soort (Panda / Pygmaeus / ...)
- Eventueel een L-nummer / Otocinclus
- Slak

Andere suggesties en/of aanpassingen ook welkom uiteraard !

Welke planten combineer ik dan best, rekening houdende met bovenstaand bestand alsook lichtbehoefte?

Alvast bedankt
Thomas

Carbo is geen echte co2. Met wat meer licht zul je al snel niet zonder co2 kunnen denk ik en als je een plantenbak wil maken dan is dat wel een pre denk ik. Zonder kan soms werken in bakken met vrij weinig licht en makkelijke planten. Over de verlichting kan @Cornelius je vast meer zeggen.
Ik zou het zelf bij 1 scholenvis houden want de bak is niet echt breed.

Een bak met een sump heeft 0% waarde voor een plantenbak Daarbij is CO2 icm een sump een slechte combinatie want je verliest echt enorm veel Co2.
Daarom zal het een bakje moeten worden zonder het gebruik van CO2 en met dus eenvoudige planten.
Ik denk dat 1 LED niet genoeg kan het licht kan verspreiden over die oppervlakte van 60 bij 60.
Daarom denk ik dat het praktischer is om 2 leds gebruiken. Met een hoogte van 55cm zou ik kiezen voor 2 maal een Twinstar IV 600S, of om de kosten te drukken 2 maal de WeekAqua L600K PRO

Bedankt voor de info!
Goed om weten dat het met de sump moeilijk gaat worden. Zal dan eens je lijst doornemen van je site van de easy plants en hiermee rekening houden.
Misschien nog even bijkomende info geven over het aquarium.
Er is een overloop die zich links achteraan bevindt, 30 cm breed x 15 cm diep.

Met de scape heb ik in gedachten om het stuk rechts van deze overloop te werken met een stuk hout dat naar voor-midden komt.
De lichtbalk komt dus uit over de resterende diepte van 45 cm waarbij ik rechts achter een "donkerder" hoekje creëer.
Zou je dan nog steeds met 2 lampen werken?
De verlichting die je voorstelde lijkt me op 60 cm uit te komen, maar deze ruimte heb ik niet.
De maximale breedte bedraagt 55 cm waardoor de 450s me beter lijkt?

Bovendien is carbo een bestrijdings-desinfectiemiddel. Als je zonder kunt, niet twijfelen en zonder doen!
Verder kijk je het best naar lumen per liter water bij je verlichting. Gezien jouw wens om echt voor planten te gaan zou ik dan naar minimaal 45-50 lumen per liter gaan, vooral ook met het oog op der relatief hoge bak.

Hoe haalbaar is het dan in dergelijk aquarium om goed planten te kunnen houden zonder CO2?
De waterkolom voor de overloop bedraagt bruto 140 liter (dat is zonder soil).
Als ik dan 50 lumen per liter nodig heb zit ik snel op 7000 lumen verlichting. Met de 450 kom ik uit op 5000 lumen indien ik 2 st. plaats.

De vloeibare koolstofbron (had Masterline Carbo dus in gedachten) is niet nodig.
Is de Masterline All in One Gold wel aan te raden?

Met zoveel licht is co2 echt wel nodig en vaak al boven de 20-25 lumen. Zonder kan met makkelijke planten en weinig licht maar niet op een echte plantenbak met veel verlichting.

Uiteindelijk gaan de meesten (?) naar een plantenbemesting die stuurbaar is, dus van aquariumbemesting.nl. Geen bak is hetzelfde, een all in one is op een 'gemiddelde, standaard' bak berekend, die dus in feite niet bestaat. Je kunt de gok nemen, en hopen dat jouw bak in de buurt van die 'gemiddelde' bak komt, maar je bent flexibeler door de voedingsstoffen individueel te doseren. Dat kan in het begin wat lastiger zijn, maar scheelt op den duur een hoop getob.
Wat betreft voedingsbodems: de meningen verschillen, maar ik ben van mening dat je met een filterzandbodem met een laagje kleibolletjes/laterietmix ook goed uit de voeten kunt en je krijgt geen dip in de (vroeger of latere) dip in de plantengroei omdat de voedingsbodem is uitgewerkt. Maar nogmaals: dat is mijn mening...

De maximale breedte bedraagt 55 cm waardoor de 450s me beter lijkt?
Sorry mijn fout, ik dacht dat je 60cm had

Voor het uitzoeken van een belichting zou ik je wel adviseren om te kiezen voor een Twinstar, Chihiros of WeekAqua.
Deze hebben allemaal uitschuifbare modellen in het assortiment. Neem er 1 met veel lichtopbrengst zodat je goed kan dimmen.

Co2 met een sump daar ken ik wel enkele topplantenbakken mee.
Je zal wel meer Co2 verbruiken maar verlies kun je beperken door instroom naar je sump goed af te regelen.
+je kunt veel van je techniek erin kwijt.
Andere optie sump eruit, grote potfilter erin.

Je kan ook naar daytime matrix kijken.

Daytime matrix is zeker een heel goede belichting, maar ik vind persoonlijk gewoon veels te duur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan